Tilbage flytning og Familiesammenføring.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Hesthaven

Tilbage flytning og Familiesammenføring.

Indlæg af Hesthaven » 17.08.2010 19:28:49

Hej.
Jeg er født dansk, opvokset danske, har dansk pass og CPR-nummer og har familie i Danmark.
Men på grund af min fars arbejde, forlod vi Danmark, da jeg var meget ung.
Jeg vendte tilbage til Danmark et par gange, men aldrig længere end et år ad gangen. Jeg er nu 40 og er meldt "udrejst" fra og med 1993.
Jeg har boet det meste af mit liv i Afrika, men flyttede til Spanien med min mand for 2 år siden.
Jeg ejer fast ejendom her, og har bevis på det, men jeg har ingen beviser, at vi har arbejdet her.
Vi har delvist arbejdet og delvist levet af penge, som vi bragte med os fra Sydafrika.

Jeg vil nu flytte tilbage til Danmark for at være sammen med familien at jeg har savnet i så mange år.
Og der er nu en chance for, at jeg har fået et job, som jeg skal begynde på om et par uger.

Mit problem er, at vores hus er stadig ikke solgt, og vi har ikke nok penge til min mand og dyr kommer med mig endnu.. :roll:
Jeg er først nødt til at finde et sted til os at bo, og spare penge til et depositum til bolig, få møbler flyttede osv ..

Min mand har et spansk opholdstilladelse kort. Skal han komme til Danmark inden for en bestemt tid efter jeg er ankommet?
Jeg er bange for at rejse til Danmark, og derefter finde ud af at min mand ikke kan komme og opholde sig sammen men mig på et senere tidspunkt.

Enhver rådgivning ville være meget værdisat.
Tak på forhånd

Tanja.

fundiver199

Re: Tilbage flytning og Familiesammenføring.

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2010 19:35:58

Ja hvis din mand skal have ophold i Danmark efter EU-reglerne, så skal I flytte samtidig. Så vent dog med at flytte din adresse til Danmark, indtil I er klar til at rykke hertil begge to. Du må jo gerne være her i op til 90 dage ad gangen dog højest 180 dage om året, selvom du bor i Spanien.

Det er ret skidt i.f.m. en ansøgning om opholdskort i Danmark, hvis du ikke kan dokumentere, hvad I har levet af i Spanien. I risikerer i så fald at blive henvist til at søge FS efter Danmarks nationale regler, hvor du bl.a. skal opfylde et boligkrav og stille 62.231 DKK i bankgaranti.

Se "jeg vil.... familiesammenføres".

Men i princippet er man også omfattet af retten til fri bevægelighed, hvis man lever af opsparede midler. Så måske er det ok, hvis dette bare kan dokumenteres ved kontoudtog m.m.

Hvis du ikke har arbejdet i Spanien i et sådant omfang, at du er arbejdstager, skal du dog kunne dokumentere, at du kan forsørge din mand i Danmark. Som hovedregel vil det sige, at du er nødt til at finde et job med en løn på mindst 10.000 om måneden før skat, inden han søger om opholdskort.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2010 19:39:42

P.S. Hvis problemet er huset, som ikke er solgt, så bliv dog i Spanien, indtil det er gået i orden. Så kan I rejse til Danmark sammen med lommen fulde af penge, og så er der vel ikke de store problemer???

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 17.08.2010 20:51:12

Nej, problemet er, at der ingen penge er, og vi har hårdt brug for arbejde. Der er næppe penge nok for mig at flyve til min søster i Danmark. og slet ikke nok for min mand og dyr til at komme med mig. :(

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 17.08.2010 20:57:51

Ja, det er, hvad jeg var bange for. Jobbet jeg søger er et fuld tids job, jeg tror jeg vil få omkring 12.000 efter skat.
Vi skylder ikke noget på huset, men har ikke råd til at vente (måske år), før den sælger.

Problemet er, at der ingen penge er, og vi har hårdt brug for arbejde. Der er næppe penge nok for mig at flyve til min søster i Danmark. og slet ikke nok for min mand og dyr til at komme med mig.

Ville det sige, at hvis jeg kunne bevise, at jeg tjener over 10.000 p/m efter skat, at jeg ville kunne flyve min mand til Danmark om et par måneder uden alt for mange problemer?
Senest rettet af Hesthaven 17.08.2010 21:26:40, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2010 21:08:59

Jamen så må du vel tage til Danmark og tage det job, og så må I løse problemet med din mand bagefter. Har han job i Spanien, eller er det kun p.g.a. udgifterne til transport, at han ikke kan komme med? Hvis det kun er det sidste, så kan man jo også blaffe til Danmark, eller måske kunne din søster låne jer et par tusinde kroner til en billet?

Og måske kunne nogle venner så kigge efter huset i Spanien, eller også kan ejendomsmægleren bare tage sig af den sag? Hvilke dyr er det, der skal med? Og kan de ikke bare afhændes til nogle i Spanien?

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 17.08.2010 21:43:18

Nej Min mand har ingen arbejde her i Spanien. Jeg bliver nødt til at sende penge til ham fra Danmark.
Vi kom til Spanien for 2 år siden fra Sydafrika. Vi fløj 5 dyr til Spanien, herunder en hund på 70 kg's. Men der er nu kun ham og 2 katte tilbage. Jeg kunne aldrig forlade dem. Jeg betalte 70.000 til at få dem til Spanien.
Desuden behandler folk deres dyr helt forfærdeligt her i Spanien.

Min mor er her i Spanien også, hun er pensionist og har selv ikke penge nok til at komme tilbage Danmark i øjeblikket.
Min søster er lige blevet skilt og har selv lige flyttet tilbage til Danmark, og forsøger på at få tingene til at hænge sammen, dog vil jeg bo hås hende til at begynde med.

Ideen er at komme til Danmark, og spare penge nok til at finde et sted at bo, og bringe dem til Danmark så hurtigt som muligt ..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2010 22:05:49

Det er godt nok noget hø, når kassen er så tom :(

Hvis det kan trøste lidt, så kan jeg fortælle, at der ved ansøgning efter EU-reglerne godt må være nogle måneders "slip" mellem din og ægtemandens indrejse i Danmark, hvis det er velbegrundet. Og her kan sådan noget som at skulle afhænde et hus godt tælle med.

Og så bør du selvfølgelig trække den så længe som muligt med at melde flytning til Danmark. Der er jo ingen grund til, at du gør det, før du skal starte på dit arbejde. indtil da kan du sagtens nøjes med at være "turist", der er jo alligevel ingen, der holder øje med, om du er her eller der, så længe du bliver inden for Schengen og ikke skal bruge et skattekort.

Har du et konkret jobtilbud i Danmark og hvornår skal du i givet fald starte?

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 17.08.2010 23:25:20

Tusind tak for alt din hjælp. Og tak, ja dat trøster en masse...
Jeg skal ringe i morgen om, hvornår jeg har Samtale. Det vil være i de næste par dage, fordi jobbet starter den 1. september.
Så som du kan høre, er der ikke meget tid til at lege med ..

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 06.11.2010 16:07:33

Nu vi er ved at flytte tilbage til Danmark. Så her kommer det næste spørgsmål.. :?:
Min søn (17) kommer og besøger mig i Danmark til jul (fra Afrika). For at gøre det lettere for at han skal bevare sit danske pas. Er det ikke en idé om, at han går til Kummunen og smelte selv Tilbage flyttende? . :wink: . Han er jo nødt til at have tilbragt 1 år i Danmark for at bevare det.. :roll:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.11.2010 17:16:56

Du skulle begynde at arbejde i DK til september. Nu skriver vi november. Har din mand og jeres dyr sluttet sig til dig i DK nu?

Din søn er jo dansk statsborger, så han behøver ikke at søge om nogen opholdstilladelse i DK, men hvis I ikke allerede har søgt om et opholdsbevis til din mand, bør I se at få det gjort hurtigst muligt, hvis I vil under EU-regler.

Vær i øvrigt opmærksom på, at din mand jo sagtens kan søge efter EU-regler, mens han stadig opholder sig i Spanien. Men det afhænger også en del af, om du stadig er folkeregistreret i Spanien, eller om du er blevet folkeregistreret i DK nu?

I øvrigt er jeg ikke helt enig i det, Fundiver199 skrev tidligere, om, at du som dansker højst må være i DK i 90 dage, inden du skal folkeregistreres. Det er faktisk de spanske regler for folkeregistrering, der gælder, og jeg vil tro, du må være bortrejst i op til 6 måneder, inden du skal frameldes det spanske folkeregister. Men det bør I selv tjekke med spanske myndigheder. Som dansker har du en ubetinget ret til at opholde dig i DK, og du behøver ikke folkeregistrerer dig i DK, så længe du stadig råder over en bolig i Spanien, og så længe du ikke er frameldt folkeregistret i Spanien.

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 06.11.2010 19:36:59

Hejsa.

Vi har nu sendt ansøgning om familiesammenføring efter EU-regler for en måned siden. Ansøgningen skulle afleveres i løbet af 14 dage efter min ankomst til Danmark. Jeg ejer stadig huset i Spanien, og har sendt dokumentation for det.
Nu krydser vi fingre ...

Min mand er nu i Danmark med min familie, og jeg er tilbage i Spanien for at få dyrene vacinated og klar til at rejse.

Ambassaden i Sydafrika har fortalt mig, at hvis ikke min søn har tilbragt mindst 1 år i Danmark mellem det fyldte 15 og 21 år, så vil han blive nødt til at gå gennem den danske prøve. (Selv jeg ville ikke bestå den) .. Det sydafrikanske Pas er ikke papiret værd, det er trykt på ...

Så mange bolde at holde i luften på én gang.. :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.11.2010 20:06:39

Men din søn er vel også dansk statsborger?

For at bevare dansk statsborgerskab skal han enten tage ophold i dk, indn han fylder 21, eller søge om at bevare sit danske statsborgerskab

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 20.04.2011 01:32:47

Hesthaven skrev:Jeg har boet det meste af mit liv i Afrika, men flyttede til Spanien med min mand for 2 år siden.
Jeg ejer fast ejendom her, og har bevis på det, men jeg har ingen beviser, at vi har arbejdet her.
Vi har delvist arbejdet og delvist levet af penge, som vi bragte med os fra Sydafrika.
Hej,

jeg håber, at alting er gået helt i orden for jer nu! Men jeg har lige et kort spørgsmål, som du måske kan besvare:

Jeg går ud fra, at din mand ikke er Unionsborger og at han er i Spanien via familiesammenførelse med dig? Hvis det er tilfældet, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad de spanske myndigheder i sin tid bad jer om at fremvise, især mht. økonomiske forhold? Jeg har nemlig indtryk af, at de opfører sig lidt anderledes end fx. Danmark, Sverige og Tyskland omkring bevisning af forsørgelsespligt.

Hesthaven

Indlæg af Hesthaven » 20.04.2011 09:06:00

Hej.

Ja, min mand kom ind i Spanien ved Familiesammenføring, vi skulle være gift, og en af ​​os skulle være en EU-borger. Jeg er ikke sikker om bevis for finansiel støtte, da vi flyttede fra Afrika til Spanien havde vi solgt vores hus og havde en hel del penge med os, og derefter brugte vi penge på at købe vores ejendom i Spanien.

Faktisk går tingene ikke så godt her i Danmark.. :( Myndighederne her har et problem med at tro på, at jeg boede i Spanien i 2 år. Selvom jeg ejer et hus dér, bankkonto og spansk personnummer, telefonregninger mv. De ønsker nu at se alle mine indkøbs kvitteringer over tiden i Spanien.. :!:
Jeg har nu inviteret dem til at se ind i min Facebook, der kunne de da gå tilbage og læse min profil og se jeg var der!
Jeg har også sendt mine kreditkort oplysninger og forklarede dem, at i Spanien, skal man vise pas / legitimation, hver gang man køber ting på kreditkort.
Vi har stadig ikke hørt noget fra dem, og jeg ved ikke, hvad mere vi kan gøre.
Jeg føler mit hjemland afviser mig efter at har været en god Ambasador og aldrig været en byrde nogen måde. Alt, hvad jeg ønskede var at komme 'hjem', arbejde og bidrage så godt jeg kan. :?

Besvar