Tid for opkoldskort
Tid for opkoldskort
Hej alle
Vi er lige kommet tilbage efter at have været en tur forbi Migrationsverket. Hendes ansøgning er nu officielt afleveret og processen er startet (det har taget lidt ekstra tid, da jeg ikke var korrekt registeret i Sverige). Til sidst spørger jeg så hvad vi kan forvente af sagsbehandlingstid og hun siger det er svært at sige. Jeg presser lidt mere på og hun siger så at det kan tage op til 6 måneder! Jeg nævner at jeg er dansk, EU-borger og om det maksimale ikke skulle være 3 måneder. Hun svarer jo, men at de ikke følger de regler så nøje, da f.eks. det vil stille svenske statsborgere ringere.
Hvad har i andret oplevet af sagsbehandlingstid? Er der ellers noget jeg kan gøre eller bare tænke over?
Vi er lige kommet tilbage efter at have været en tur forbi Migrationsverket. Hendes ansøgning er nu officielt afleveret og processen er startet (det har taget lidt ekstra tid, da jeg ikke var korrekt registeret i Sverige). Til sidst spørger jeg så hvad vi kan forvente af sagsbehandlingstid og hun siger det er svært at sige. Jeg presser lidt mere på og hun siger så at det kan tage op til 6 måneder! Jeg nævner at jeg er dansk, EU-borger og om det maksimale ikke skulle være 3 måneder. Hun svarer jo, men at de ikke følger de regler så nøje, da f.eks. det vil stille svenske statsborgere ringere.
Hvad har i andret oplevet af sagsbehandlingstid? Er der ellers noget jeg kan gøre eller bare tænke over?
-
Re: Tid for opkoldskort
Det må tage op til 6 måneder at udstede et opholdskort. Og nej der er ikke andet, du kan gøre, end at vedlægge så overbevisende dokumentation til ansøgningen, at den ryger hurtigt igennem. Hvis man er fastansat i et almindeligt fuldtidsjob og har en standard lejekontrakt på en helt almindelig bolig, så er der jo ikke nogen tvivl om, at betingelserne er opfyldt, og så går det normalt ret hurtigt med at få udstedt opholdskort. Men hvis man er tilkaldevikar i en kiosk og bor på en c/o adresse eller et fremlejet værelse, så er det da klart, at sagen måske kan kræve lidt nærmere undersøgelser, og så kan det tage længere tid.
Men lad dog være med at stresse over det opholdskort. Opholdskortet er jo ikke nogen forudsætning for din kones rettigheder, og hvis det er indlysende, at I opfylder betingelserne, så kan hun jo bare gå i gang med at benytte sine rettigheder med det samme.
Men lad dog være med at stresse over det opholdskort. Opholdskortet er jo ikke nogen forudsætning for din kones rettigheder, og hvis det er indlysende, at I opfylder betingelserne, så kan hun jo bare gå i gang med at benytte sine rettigheder med det samme.
Ok, 1000 tak for altid hurtig og detalijeret svar Fundiver.
Har fint arbejde i København og har købt bolig her i Sverige (sidste år), så håber den går glat igennem. At hun ikke er registeret sætter jo sine begrænsninger hvad man kan gøre i Sverige - f.eks. med arbejde eller uddannelse. Så vil gerne have dette overstået så hurtig som muligt.
Har fint arbejde i København og har købt bolig her i Sverige (sidste år), så håber den går glat igennem. At hun ikke er registeret sætter jo sine begrænsninger hvad man kan gøre i Sverige - f.eks. med arbejde eller uddannelse. Så vil gerne have dette overstået så hurtig som muligt.
-
I praksis sikkert ja, men hvis I er stædige og insisterende nok, så har hun altså alle sine rettigheder allerede. Og f.eks. står det direkte på Migrationsverkets hjemmeside, at din kone gerne må arbejde i Sverige, uanset om hun har nået at få sit opholdskort eller ej.swoop skrev:At hun ikke er registeret sætter jo sine begrænsninger hvad man kan gøre i Sverige - f.eks. med arbejde eller uddannelse.
Så fuldstændig umuligt kan det vel ikke være at få en arbejdsgiver overbevist om det.
-
Heej 
Min mand søgte opholdkort i mandags (sidste mandag) og i onsdags fik vi det med posten
Så det gik ret stærkt for os
Han har fået 5 års opholdskort 

Min mand søgte opholdkort i mandags (sidste mandag) og i onsdags fik vi det med posten

Vi ventede også kun en måned på det.
Camilla og Tanja.
Tillykke med at det har gået så stærkt.!!! Det er dejligt at høre.
Hvilken dokumentation vedlagde i?
Afleverede i begge både jeres egen og jeres ægefælles person bevis eller kun jeres??
Mvh HRB
Tillykke med at det har gået så stærkt.!!! Det er dejligt at høre.
Hvilken dokumentation vedlagde i?
Afleverede i begge både jeres egen og jeres ægefælles person bevis eller kun jeres??
Mvh HRB
-
min mand har slet ik fået personbevis endnu så vi afleverede kun mit
3 sidste lønsedler
årsopgørelse
lejekontrakt
arb. kontrakt
ansøgningen selvf
min mans kopi a pas
og så normalt et ppendlerkort men jeg er sygemeldt så jeg lagde dokument for min sygemelding:)
det var vidst det
3 sidste lønsedler
årsopgørelse
lejekontrakt
arb. kontrakt
ansøgningen selvf
min mans kopi a pas
og så normalt et ppendlerkort men jeg er sygemeldt så jeg lagde dokument for min sygemelding:)
det var vidst det

Vi gav dem følgene:
lønsedler
kontrakt for mit arbejde
kontrakt på lejligheden
udskrift fra skatteverket med vores cpr numre
vielses attest
koipi af pas (som hun selv tog)
kopi af pendlekort
lønsedler
kontrakt for mit arbejde
kontrakt på lejligheden
udskrift fra skatteverket med vores cpr numre
vielses attest
koipi af pas (som hun selv tog)
kopi af pendlekort
-
Ja vielsels attesten ga vi da også en kopi af med 
har i fået jeres opholdskort endnu ? altså man modtager jo bare afgørelsen på et papir
og lidt tid efter kommer kortet. Jeg ved ik om man ka gå ned og hente det?

har i fået jeres opholdskort endnu ? altså man modtager jo bare afgørelsen på et papir

Okay.
Det eneste jeg kan se at jeg ikke kommer til at aflevere er et pendlerkort med færgen. Fordi vi er først flyttet til Helsingborg i midten af august og jeg holder ferie indtil d 1 sep og indtil da har jeg ikke brug for et pendlerkort. Så jeg håber at migrationsverket forstår det.
Mvh HRB
Det eneste jeg kan se at jeg ikke kommer til at aflevere er et pendlerkort med færgen. Fordi vi er først flyttet til Helsingborg i midten af august og jeg holder ferie indtil d 1 sep og indtil da har jeg ikke brug for et pendlerkort. Så jeg håber at migrationsverket forstår det.
Mvh HRB
ja det sker der ikke noget ved man kan sagten søge uden et pendlerkort det gjore vi da.. og vi fik opholdskortet på 3 dage så det går rimeligt stærtk... så det bare med at søge det med det samme