Hej Alle
Nu har jeg faret rundt her i forum og læst og læst men syntes ikke lige jeg har fundet svaret så vil lige stille et par spørgsmål hvis der skulle være nogle der kunne hjælpe.
Min kæreste fra letland flytter her til danmark fra den 1 sept. jeg har fundet ud af så meget at hun må blive her i op til 6 mdr hvis hun sørger arbejde . hun har 2 børn som kommer med kan jeg tilmelde dem i folkeskolen med det samme ?
hun skal starte på dansk undervisning med det samme( betaler vi selv) tror ikke man kan få det betalt.`?
er der nogle ting jeg skal tage højde for ?
mvh
Tom
Fra Letland til Danmark
-
fundiver199
Re: Fra Letland til Danmark
Hmmmm. Din kæreste kan givetvis først få et registreringsbevis og dermed et CPR-nummer, når hun har fundet sig et job, og indtil da tror jeg, at det bliver svært med både tilmelding af børn i skole og deltagelse i integrationsprogrammets danskundervisning.
Meningen med de 6 måneder er jo, at man forsøger at finde et job, og det er jo underforstået, at hvis det ikke lykkes, så rejser man hjem igen. Og så er det jo ret omsonst, at ens eventuelle børn er startet i dansk skole og man selv på sprogskole.
Skal børnene med hertil med det samme, så bør I nok gå efter en løsning, hvor det er sikkert, at din kæreste kan blive. D.v.s. I må gifte jer og søge familiesammenføring efter de danske regler. Eller alternativt kan du skrive under på en forpligtende erklæring om, at du vil forsørge både din kæreste og hendes børn under deres ophold i Danmark. Så kan din kæreste nemlig få registreringsbevis med det samme som ”person med tilstrækkelige midler”.
Den sidste løsning forudsætter dog naturligvis, at du kan dokumentere, at du har en økonomi, som faktisk gør dig i stand til at forsørge hele den lille familie.
Meningen med de 6 måneder er jo, at man forsøger at finde et job, og det er jo underforstået, at hvis det ikke lykkes, så rejser man hjem igen. Og så er det jo ret omsonst, at ens eventuelle børn er startet i dansk skole og man selv på sprogskole.
Skal børnene med hertil med det samme, så bør I nok gå efter en løsning, hvor det er sikkert, at din kæreste kan blive. D.v.s. I må gifte jer og søge familiesammenføring efter de danske regler. Eller alternativt kan du skrive under på en forpligtende erklæring om, at du vil forsørge både din kæreste og hendes børn under deres ophold i Danmark. Så kan din kæreste nemlig få registreringsbevis med det samme som ”person med tilstrækkelige midler”.
Den sidste løsning forudsætter dog naturligvis, at du kan dokumentere, at du har en økonomi, som faktisk gør dig i stand til at forsørge hele den lille familie.