Tak til alle for hjaelpen!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besiktas

Tak til alle for hjaelpen!

Indlæg af Besiktas » 28.07.2010 16:31:36

Min kone har idag modtaget et opkald hvor de har fortalt hende at hun kan komme og hente visummet.

Det er super godt!!!

Tak tıl jer alle

Fortaeller mıne erfarıngger nar jeg kommer hjem ı detaljer

Jeg har dog et spoergsmaal mere. En enkeltbıllet var nok ıkke? Har kun kobt en enkeltbıllet tıl mın kone tıl KBH hvor jeg flyver med?

fundiver199

Re: Tak til alle for hjaelpen!

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2010 16:52:23

Jo det burde i princippet være nok med en enkeltbillet, og hvis du ledsager hende under rejsen, så kan I jo også let sandsynliggøre, at hun er i gang med at ledsage en EU-borger, som benytter sig af retten til fri bevægelighed, og at hun derfor ikke behøver at være i besiddelse af nogen returbillet. Men I bør naturligvis medbringe dokumentation herfor i form af jeres vielsesattest. Og garantere for, at I undgår lange diskussioner med personale ved indcheckning i lufthavnen og/eller i paskontrollen i Kastrup, det kan jeg naturligvis ikke.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 28.07.2010 16:55:29

Fundiver:

Tak for dit hurtige svar!

Du har vaeret en skat!

Tak for hjaelpen!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 28.07.2010 17:16:35

Hmm lange diskussioner igen osv.siger mig ikke ret meget mere igen.

Jeg tankte paa nu har jeg kobt en enkeltbıllet til KBH lufthavn.

Men, hvis jeg nu koeber en enkeltbillet mere gaar den saa som returbillet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2010 18:10:35

Ja naturligvis. Det man kigger på, er alene, om din kone har et såkaldt rejsedokument (på alm. dansk: billet), som kan bringe hende ud af Schengen, inden hendes visum udløber. Det kunne f.eks. også være en billet til USA, hvis hun lovligt kan indrejse i USA uden visum, eller har et visum til USA.

Og billetter til Tyrkiet er jo ikke så vældig dyre endda, så det er måske en meget god ide at tegne en "forsikring" imod yderligere generende bøvl på jeres vej til Sverige.

Du kan jo også få fat i en billet, der kan refunderes mod gebyr, og så aflyse den efter jeres indrejse i Sverige.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 28.07.2010 20:08:17

mig og min mand har jo lige søgt visum via eu reglerne til sverige
De kræver hverken rejseforsikring eller retur billet så det behøves altså ikke:)

Men hvor er jeg glad for at høre i har fået det...

Held og lykke med det hele :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.07.2010 06:26:05

@ besiktas, tillykke med det og nyd så resten af ferien og glæd dig til at vise din kone Nordeuropa.
Hvis hun er opvokset i Istanbul, vil hun nok synes at Kbh og Malmø er nogle små provinshuller - og når i flyver ind til Kbh, så vis hende broen uden at fortælle at der er tunnel resten af vejen, det er så sjovt at se folks miner når de ser en kæmpebro, der ender på en lillebitte klat ø :lol:
mh
Rådgiver for ÆUG

swoop
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af swoop » 29.07.2010 08:28:13

For os var en returbillet billigere end enkeltbillet. At vi så oven i hatten kan få penge tilbage på den tur vi ikke anvender gør bare det hele billigere.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 31.07.2010 08:57:36

mh:

Det er faktisk meget sjovt at rende rundt her med min kone. Der er en del ting der er anderledes.
Nu har vi både været i KBH og Malmø og hun kan virkelig godt lide stilheden og den tynde rene luft i forhold til Istanbul hvor luften minder om et tykt lag luft. Derudover er de overraskende mange cykler også interessant :-)
Men, mh du skal virkelig have et stort tak fra hele mit hjerte for din hjælp. Det samme gælder Fundiver og Skaanebo. Hvis der er andre jeg har glemt takker jeg også dem. Jeg har virkelig værdsat jeres hjælp.

Men, men. Jeg har dog to små spørgsmål:

1: Hvis jeg nu finder jeg en bedre lejlighed i Sverige som er lidt større. Har jeg så mulighed for at flytte hvis jeg aftaler med min nuværende husvært? Jeg har nemlig hørt noget med at man skal være boende i et år?

2:
Hvornår synes i at vi skulle søge opholdskort? Jeg vil helst gerne lige slappe. Har nemlig ikke lyst til at tage til en afhøringer osv. igen. Dem har jeg haft nok af i Istanbul.

Jeg takker endnu engang for jeres hjælp!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 31.07.2010 09:03:39

Jeg håber dog også at i måske har fået noget ud af mine oplevelser?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.07.2010 09:11:55

I kan flytte rundt i Sverige, lige så meget I lyster. Det er bare et spørgsmål om at flytte sine ting og finde sig en anden bolig.

For at gøre brug af EU-retten ved tilbagevenden til Danmark, bør du dog have boet mindst 10 uger i Sverige.

Opholdskort skal der bare søges om, inden din kones visum udløber.

Og forhåbentlig har det svenske konsulat i Istanbul også lært noget af jeres forløb, så andre par ikke skal udsættes for de samme genvordigheder en anden gang!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2010 10:10:40

@Besiktas

Det er dejligt at høre, at du nu har fået din kone til Sverige. Jeg ønsker jer alt godt fremover.

@skaanebo

Ja måske burde ÆUG overveje at tilbyde det danske og svenske udenrigsministerium at afholde nogle efteruddannelseskurser for de ansatte på ambassadernes visumsektioner. For det er jo åbenbart meget tiltrængt.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 31.07.2010 10:34:14

Hej i to

Tak for jeres hurtige svar og lykønskninger.

Det er fordi at jeg kun har boet på den adresse jeg er nu i tre måneder også kan jeg huske det var noget med at man skulle bo i minimum et år på en adresse i Sverige. Men, jeg søger nu noget mere permanent derfor jeg gerne vil flytte fra hvor jeg bor nu. Er nemlig ganske tilfreds med det svenske.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2010 11:48:09

Nej der er ingen regler om, at man skal bo 12 måneder på en adresse i Sverige. Den aftale, som du har med din udlejer, står i jeres kontrakt, og det er de eneste regler, der gælder.

Du tænker nok på en tråd, hvor en person ville fremleje en bolig i 12 måneder og troede, at lejemålet ville være uopsigeligt i alle 12 måneder. Men det viste sig, at det slet ikke er tilladt efter den svenske lejelov. Så da han fik sin kontrakt stod der også, at der var 3 måneders opsigelse. Det gør der sikkert også i din.

I Danmark kan man derimod godt lave en fremlejekontrakt, som er bindende i f.eks. 1 eller 2 år. Så hvis du har skrevet under på en sådan kontrakt i Danmark, så er det rigtigt, at du "ikke må flytte". Eller rettere sagt, det må du gerne, men du er forpligtet til at betale huslejen alligevel, med mindre fremudlejeren er flink og lader nåde gå for ret og finder sig en ny fremlejer.

Jeg kan godt forstå, hvis I foretrækker at blive i Sverige, når man ser på, hvordan de danske politikere opfører sig. Og specielt hvis jeg var fra Tyrkiet eller et andet land i Mellemøsten, så ville jeg godt nok ikke føle mig ret velkommen i Danmark.

Jeg kunne også sagtens selv finde på at træffe det valg at bo i Sverige permanent. Og det eneste, der ville holde mig lidt tilbage, det er, at der så bliver blandet nok et sprog, nemlig svensk, ind i en familie, som i forvejen har 2-3 sprog.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.07.2010 11:48:35

@ besiktas, tillykke igen. Du kan sagtens flytte snarest, hvis din husvært er indforstået. Det vil da være det helt rigtige, hvis du har fundet dig en rigtig lejlighed. Sverige er billigere at leve i end DK, og hvis i kan falde til er der jo ikke meget grund til at flytte til DK. Din kone har jo ikke boet hverken i DK eller Sverige før, så for hende er det nok nærmest et fedt, så hvis du føler dig tilpas er det da bare om at slå rødder i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar