Vi er begge tildelt svensk personnummer, men hvad nu?
-
nannablichfeldt
Vi er begge tildelt svensk personnummer, men hvad nu?
Hej alle paa forum
Min tyskiske mand og jeg flyttede til Sverige den 28. juni og tog paa skatteverket den 29. juni for at jeg kunne blive folkebogfört.
Idag har vi modtaget personnummer til baade mig og min mand og det er jo dejligt. Men hvad skal vi nu?
Vi skal vel have et personbevis, men hvordan anskaffer vi os saadan et og hvor lang tid tager det? Koster det noget?
Er det kun mig der kan faa personbevis nu eller kan min mand ogsaa? Vi har slet ikke sögt om opholdstilladelse til ham paa migrationsverket endnu, da jeg jo först skulle folkebogföres, saa jeg er lidt usikker paa fremgangsmaaden, nu hvor han har faaet personnummer samtidig med mig.
Haaber nogen kan hjaelpe.
Med venlig hilsen Nanna
Min tyskiske mand og jeg flyttede til Sverige den 28. juni og tog paa skatteverket den 29. juni for at jeg kunne blive folkebogfört.
Idag har vi modtaget personnummer til baade mig og min mand og det er jo dejligt. Men hvad skal vi nu?
Vi skal vel have et personbevis, men hvordan anskaffer vi os saadan et og hvor lang tid tager det? Koster det noget?
Er det kun mig der kan faa personbevis nu eller kan min mand ogsaa? Vi har slet ikke sögt om opholdstilladelse til ham paa migrationsverket endnu, da jeg jo först skulle folkebogföres, saa jeg er lidt usikker paa fremgangsmaaden, nu hvor han har faaet personnummer samtidig med mig.
Haaber nogen kan hjaelpe.
Med venlig hilsen Nanna
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Vi er begge tildelt svensk personnummer, men hvad nu?
Jeg går ud fra, at I også skal have personbeviserne på Skatteverket.
Når I har det, tager I på Migrationsverket. Her skal I medbringe de dokumenter, som I har fået fra Skatteverket. Du selv skal bede om at få et registreringsbevis og din partner skal bede om et uppehållskart.
Ja, I skal begge have svensk personnummer, når I bosætter jer hinsidan.
Når I har det, tager I på Migrationsverket. Her skal I medbringe de dokumenter, som I har fået fra Skatteverket. Du selv skal bede om at få et registreringsbevis og din partner skal bede om et uppehållskart.
Ja, I skal begge have svensk personnummer, når I bosætter jer hinsidan.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Sorry at jeg hopper ind her, men den danske statsborger skal da ikke søge om et registreringsbevis ??
nannablichfeldt: Har i været hos migrationverket? Tog i begge jeres personbevis med?
Jeg står i den samme situation, at vi begge har fået person numre..
Mvh HRB
nannablichfeldt: Har i været hos migrationverket? Tog i begge jeres personbevis med?
Jeg står i den samme situation, at vi begge har fået person numre..
Mvh HRB
Hej,
Er det mig eller jeg helt galt på den?
Skal min kone registreres før vi har søgt om opholdstilladelse`?
Det har jeg ikke gjort? Hun er her jo kun på et turistvisum pt.?
Hvad vil det betyde for det videre forløb at vi ikke har gjort det?
-
camillacelik
ingenting Besiktas.
Min mand var jo også kun på turistvisum så jeg regnede da ik med han kunne få et svensk person bevis.
Vi tog til migrationsverket og søgte opholdskort til ham via eureglerne med kun mIT personbevis og 4 dage efter fik han sit opholdskort på 5år
Så jeg går ikke ud fra det er et problem.
Vi skal først ned og tilmelde min mand et personbevis imorgen på skatteverket. så slap du bar a
Min mand var jo også kun på turistvisum så jeg regnede da ik med han kunne få et svensk person bevis.
Vi tog til migrationsverket og søgte opholdskort til ham via eureglerne med kun mIT personbevis og 4 dage efter fik han sit opholdskort på 5år
Så jeg går ikke ud fra det er et problem.
Vi skal først ned og tilmelde min mand et personbevis imorgen på skatteverket. så slap du bar a
Hun SKAL ikke registreres på Skatteverket, men hun kan blive det. Og dermed få sig et svensk personnr., allerede inden hun får et opholdskort.Besiktas skrev:Hej,
Jeg har lige et spørgsmål : når man søger om opholdskort, er det så automatisk familie sammenføring? her tænker jeg på hvis man får et opholdskort på 5 år skal man så søge om FS eller så har man jo automatisk fået godkendt fs??
Opholdskort er EU-sprog for opholdstilladelse.
Hvis du allerede har et opholdskort giver det ingen mening at søge om en opholdstilladelse.
Opholdstilladelse refererer til national lovgivning, opholdskort til EU-regler.
Hvis du allerede har et opholdskort giver det ingen mening at søge om en opholdstilladelse.
Opholdstilladelse refererer til national lovgivning, opholdskort til EU-regler.
-
fundiver199
Familiesammenføring er et ord for, at man får udstedt en opholdstilladelse på basis af en familiemæssig tilknytning til en person, der bor i det pågældende land. Alternativet er f.eks. at få udstedt en opholdstilladelse på basis af et job, man har fået tilbudt, eller at man er blevet optaget på en uddannelse.
Personer, som er omfattet af EU-rettens regler skal slet ikke bruge nogen opholdstilladelse, de har en helt generel ret til at bo i det EU-land, som de ønsker, hvis blot de kan forsørge sig selv. Opholdskortet dokumenterer, at myndigheder har konstateret, at den pågældende er omfattet af denne ret.
Så nej man skal hverken søge om familiesammenføring eller om nogen anden form for opholdstilladelse, hvis man er omfattet af EU-rettens regler om ret til fri bevægelighed over landegrænserne.
Personer, som er omfattet af EU-rettens regler skal slet ikke bruge nogen opholdstilladelse, de har en helt generel ret til at bo i det EU-land, som de ønsker, hvis blot de kan forsørge sig selv. Opholdskortet dokumenterer, at myndigheder har konstateret, at den pågældende er omfattet af denne ret.
Så nej man skal hverken søge om familiesammenføring eller om nogen anden form for opholdstilladelse, hvis man er omfattet af EU-rettens regler om ret til fri bevægelighed over landegrænserne.
Ok så dvs ligeså snart man har uppehållskart i hånden så har man tilladelse tilat blive i landet i de 5år uden at skulle søge andre ting.
har man ret til at være i dk når man har uppehållskart. altså besøge familie og venner en gang i mellem??
har man ret til at være i dk når man har uppehållskart. altså besøge familie og venner en gang i mellem??
Ja, man må opholde sig i et andet Schengen-land i op til 90 dage - men husk at både opholdskort og pas skal medbringes ved besøg til Danmark.
Perfekt tusind tak skal i have:D