Indrejse i Sverige under processuelt ophold i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hrohibil

Indrejse i Sverige under processuelt ophold i Danmark

Indlæg af hrohibil » 12.07.2010 13:32:29

Hej..

Jeg skrev også til fundiver oppe i bekendtgørelser ang dette spørgsmål.

Er der nogle af jer, som har rent praksis taget til den svenske ambassade i kbh og fået udstedt et begrænset nationalt visum, selvom i ikke havde noget svensk personbevis?

Alt imens jeres ægtefælle opholdt sig i Danmark på processuelt ophold?

Jeg skriver dette, fordi jeg har fået fat i en lejlighed som er klar til indflytning fra d 1 aug. Men vores sag i US er ikke færdig, og hvis vi får afslag igen, og min kone får 2 uger til at udrejse Danmark, kan vi så stadig tage på den svenske ambassade i kbh uden at jeg har modtaget mit person bevis endnu, og få et visum til ægtefællen?

Mvh H

fundiver199

Re: Indrejse i Sverige under processuelt ophold i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2010 13:38:31

Jeg tror, at de fleste bare rejser ulovligt over grænsen, håber på ikke at blive stoppet, og herefter henvender sig til Migrationsverket og søger opholdskort. Det endte i hvert fald med at tidsmæssige grunde at blive løsningen for det par, som var baggrunden for, at ÆUG skrev til den svenske ambassade.

Vi skrev for at skabe klarhed over, hvad den korrekte og lovlige fremgangsmåde er, men at dømme efter dine oplevelser her bare 1½ måned senere, så lykkedes det åbenbart ikke :(

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 12.07.2010 13:43:22

Ok..

Nu spørger jeg måske dumt, men når man rejser "ulovligt" over grænsen og henvender sig hos migrationsverket for at søge om opholdskort til ens ægtefælle, vil der så ikke blive spurgt ind til ens pas, om visum er gyldigt, hvad man lavede i Danmark osv...

Mvh H

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.07.2010 13:49:53

Ikke specielt, for retten til ophold som medfølgende familiemedlem er ikke betinget af, at man er indrejst lovligt i det land, hvor man ønsker at bo med sin ægtefælle. Teoretisk set kunne man vel få en bøde for sin visumforseelse, men mit indtryk er, at svenskerne er meget pragmatiske mennesker, som betragter det som en bagatel, det ikke er værd at bruge skatteborgernes penge på at gøre noget nærmere ved.

Dog kunne jeg forestille mig, at man ville se anderledes på sagen, hvis man ikke sørger for at henvende sig til Migrationsverket straks efter sin indrejse i Sverige for dermed at få lovliggjort sit ophold.

Og en del par vælger også at gå skridtet videre og tage kontakt til Migrationsverket, allerede inden de rejser ind i Sverige, og få en form for "aftale" om, at det er ok, at de overtræder visumreglerne, hvis de blot henvender sig til Migrationsverket straks efter deres ankomst til Sverige.

Og det er da også en pragmatisk og ubureaukratisk måde at løse problemet på. Men nogle mennesker føler sig jo - og med rette efter min mening - mere trygge ved, at alting går til lige efter reglerne. Og det var bl.a. derfor, at ÆUG spurgte den svenske ambassade, om det var muligt at få et visum i den nævnte situation.

Et visum er jo sådan set bare en skriftlig bekræftelse på, at der er lavet en sådan "aftale" med de svenske myndigheder, og vil derfor stille indehaveren langt bedre i en evt. diskussion med politi eller lignende, end en mundtlig aftale med en medarbejder på Migrationsverket.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 12.07.2010 15:59:31

Jeg sendte migrationsverket en email.

Her er hvad jeg skrev:

Min fråga

Hej.

Jeg skriver til jer fordi jeg ringede ind til den svenske ambassade idag og snakkede med en venlig medarbejder.

Jeg ville høre hvad mine muligheder var for at min ægtefælle som er i Danmark på processuelt ophold, kunne få begræsnet visum til Sverige med henblik på at fast opholde sig i Sverige sammen med mig.

Jeg får at vide at denne praksis ikke længere var gældende uden man havde at svensk personbevis.

I et brev sendt fra ægteskab uden grænser til migrationsverket for mindre en 1 ½ måned siden, svarer Anders Weströms således:

Svar fra Migrationsverket i Sverige:

"Hej!

En familjemedlem till en EU-medborgare som utnyttjar sin fria rörlighet inom unionen har rätt att förena sig med denne. För en tredjelandsmedborgare som är viseringspliktig ska medlemsstaterna underlätta för denne att resa in och förena sig med sin familj. I detta fall bör ambassaden utfärda en (nationell?) visering kostnadsfritt och skyndsamt så personen kan följa med sin danske make vid flytten till Sverige. Personen har sedan i Sverige tre månader på sig att ansöka om uppehållskort. Uppehållskort beviljas om maken uppfyller kraven på uppehållsrätt enligt rörlighetsdirektivet, men det är en senare fråga. Den dokumentation som kan krävas är giltig passhandling samt något som styrker familjesambandet, i detta fall ett vigselbevis. Någon annan dokumentation, exvis för att säkerställa den danske medborgarens uppehållsrätt, kan jag inte se att vi har rätt att kräva.
Hoppas detta var svar på er fråga, annars återkom.

Med vänlig hälsning

Anders Weström

Expertgruppen Besök, Bosättning och Medborgarskap"

Jeg forstår det således at, hvis jeg har en bolig i sverige, men endnu ikke har modtaget mit svenske personbevis, kan min ægtefælle godt få et nationalt begræsnet visum, så længe vi har gyldig pas, og en vielses attest. Har jeg forstået dette korrekt??

Er der andre dokumenter vi ska have med?

Mvh Hamid Rohi-Bilverdy

Her er hvad de svarede:

Hej

Tack för ditt mejl.

Din hustru kan beviljas ett uppehållskort i Sverige under förutsättning att du uppfyller kraven för uppehållsrätt. De sistnämnda kraven är att du ska kunna visa att du kan försörja dig i Sverige.

När du har bosatt dig i Sverige bör en svensk ambassad där hon befinner sig kunna utfärda ett visum så att hon kan resa in i Sverige. När hon kommer till Sverige ska hon kontakta Migrationsverket för att ansöka om ett uppehållskort. Mer information om uppehållskort finns på vår webbplats:

http://www.migrationsverket.se/info/145.html

Med vänliga hälsningar

Mattias Thuresson

Kundtjänsten
Migrationsverket

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2010 07:02:06

Ærlig talt, kan de forskellige medarbejdere på Migrationsverket blive enige? Vil du ikke være sød at skrive til begge de herrer og bede dem om at udarbejde et fælles svar på, om det er muligt for din kone at søge et visum, allerede inden du er bosat i Sverige eller ej?

Matthias Thureson forholder sig jo slet ikke til det, som hans kollega fra ekspertgruppen har skrevet, så jeg må indrømme, at jeg finder hans svar under al kritik. Svaret kom jo også meget hurtigt, så det ser nærmest ud som om, han ikke engang har givet sig tid til at læse hele den mail, du sendte til ham.

Så når du svarer ham, så tag og stav det for ham ved at fremhæve den del af Anders Weströms tekst med fed, hvori der tales om at ledsage den danske ægtefælle ved flytningen til Sverige.

Der er jo meget stor forskel på, om visum kan udstedes, således at ægtefællen kan ledsage en til Sverige, eller om det først kan udstedes, når man allerede er bosat i Sverige.

Men Matthias Thureson har måske slet ikke forstået, at den pågældende person allerede befinder sig sammen med sin danske ægtefælle og ikke adskilt fra denne i sit hjemland.

Det må vel også være muligt at få oplyst Anders Weströms mailadresse, og ellers så send en mail til Migrationsverkets hovedpostkasse, hvori du i emnefeltet skriver "Att: Anders Westrom".

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 13.07.2010 10:55:14

Jeg sendte en ny mail:

Jeg sendte en til den svenske ambassade i kbh og en til migrationverket.

Her er hvad jeg sendte:

Hej migrationverket.

Att: Anders Westrom

I will write in english this time. I dont want any mistakes to accour.

Basically I wrote yesterday to the migration board regarding a national limited visum for my wife.

I called the swedish embassy in copenhagen, and I was told that the embassy dont use this pracsis anymore.

My question was this:

My wife is here in Denmark with me on a "processuelt stay", it is beyond the schengen visa period since she has been here for almost 11 months now. But the stay is legally.

I have found a apartment in Sweden, and I want to bring my wife with me. After arrival to Sweden she would immediately visit the migration board to get a residence stay.

Here is an answer I got from one of the employees yesterday.

Hej

Tack för ditt mejl.

Din hustru kan beviljas ett uppehållskort i Sverige under förutsättning att du uppfyller kraven för uppehållsrätt. De sistnämnda kraven är att du ska kunna visa att du kan försörja dig i Sverige.

När du har bosatt dig i Sverige bör en svensk ambassad där hon befinner sig kunna utfärda ett visum så att hon kan resa in i Sverige. När hon kommer till Sverige ska hon kontakta Migrationsverket för att ansöka om ett uppehållskort. Mer information om uppehållskort finns på vår webbplats:

http://www.migrationsverket.se/info/145.html

Med vänliga hälsningar

Mattias Thuresson

Kundtjänsten
Migrationsverket

And here is an answer we have from another employee from the migration board, sent 1 ½ month ago.

"Hej!

En familjemedlem till en EU-medborgare som utnyttjar sin fria rörlighet inom unionen har rätt att förena sig med denne. För en tredjelandsmedborgare som är viseringspliktig ska medlemsstaterna underlätta för denne att resa in och förena sig med sin familj. I detta fall bör ambassaden utfärda en (nationell?) visering kostnadsfritt och skyndsamt så personen kan följa med sin danske make vid flytten till Sverige. Personen har sedan i Sverige tre månader på sig att ansöka om uppehållskort. Uppehållskort beviljas om maken uppfyller kraven på uppehållsrätt enligt rörlighetsdirektivet, men det är en senare fråga. Den dokumentation som kan krävas är giltig passhandling samt något som styrker familjesambandet, i detta fall ett vigselbevis. Någon annan dokumentation, exvis för att säkerställa den danske medborgarens uppehållsrätt, kan jag inte se att vi har rätt att kräva.
Hoppas detta var svar på er fråga, annars återkom.

Med vänlig hälsning

Anders Weström

Expertgruppen Besök, Bosättning och Medborgarskap"

So what is the correct procedure here??

Because, we got one employee saying that if we have settled in sweden, I can bring my wife, and another saying that I have my rights to bring my wife with me to Sweden so she can be able to help me with the moving and therefore should be granted a limited visum to sweden.

Please advice..

Regards Hamid Rohi-Bilverdy

Og her hvad ambassaden svarede mig idag:

Hej

Det er korrekt at vi talte sammen i går vedrørende national visering, og jeg forklarde hvad du skal have med og dette er et bevis på at du er bosat i Sverige samt du er gift da man elllers ikke kan udstede en national visering, du og din kone er velkommen til ambassaden for at indgive en ansøgning som ambassaden så sende videre til Migrationsverket for afgørelse, da ambassaden i København ikke længere har mulighed for at udstede visum

Med vänlig hälsning

Jan Frederiksen
Konsulär Handläggare
Sveriges Ambassad
Sankt Annae Plads 15 A
1250 København K

tel: +45 33 36 03 75

Og her hvad migrationsverket sendte idag:

Dear Sir

Thank you for your mail.

You have received information from two public servants. The information is coherent, logical and practical. With all respect, this is all information we can give.

Sincerely yours

Mattias Thuresson

The Customer Service
The Swedish Migration Board

You can not answer this e-mail. If you have further questions, please use the form on our website and send us a new message.

Jeg synes ikke rigtig jeg får de svar som jeg søger. Andet end at dem på ambassaden stadig fasholder at de ikke udsteder visum uden den har rundet migrationsverket og samt at man har optaget bopæl i sverige.

Det forkommer mig underligt at de ikke bare melder rent ud hvad man gør i situationen..

Mvh H

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.07.2010 11:04:37

Jeg kan inderlig godt forstå at du udelukkende føler dig forvirret på et højere plan end før. Der er åbenbart ingen af de herrer, der kan forstå at du grundlæggende spørger om du kan blive anset for at være bosat i Sverige FØR du har fået dig registreret i Sverige - hvilket jo først kan ske, når du har ret til at flytte ind i den svenske bolig - og om din hustru dermed allerede før udrejsen af DK kan få udstedt et visum så hun kan følge med dig over Øresund.

Jeg tror jeg ville sende ansøgning bilagt kopi af vielsesattest og lejekontrakt på den svenske bolig, og se om ikke fornuften råder i Migrationsverket og de sender din hustru et nationalt begrænset visum så hun med ro i sindet kan krydse over sundet fra DK til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2010 15:04:28

Ja det er meget mærkeligt og forvirrende. Jan Frederiksen er den medarbejder på ambassaden, som videresendte Migrationsverkets svar til ÆUG. Men man får jo nærmest det indtryk, at han ikke har læst indholdet i det svar, som han sendte videre for 1½ måned siden. For det centrale er jo netop, om visum kan udstedes allerede inden den danske statsborger er bosat i Sverige, således at ægtefællen kan ledsage denne under flytningen til Sverige i stedet for først at slutte sig til senere. Og jeg synes egentlig det fremgår ret klart af svaret fra Anders Weström, at det kan det godt.

Men da ambassaden i Sverige jo bare sender ansøgningen videre til Migrationsverket, så er jeg helt enig i mh´s råd om at aflevere en ansøgning og se, hvad der sker, i stedet for at bruge mere tid og energi på at kommunikere med de to herrer, for det kommer der åbenbart ikke noget konstruktivt ud af.

Det ville være interessant at få Anders Weström til at bekræfte, at det, han skrev til den svenske ambassade for 1½ måned siden, og som ambassaden videresendte til ÆUG, stadig er gældende. Men desværre var hans svar skrevet ind i den email, som Jan Frederiksen sendte til ÆUG, så vi har ikke hans direkte mailadresse.

Og på Migrationsverket har hrobil jo åbenbart været uheldig at løbe ind i en servicemedarbejder, som opfatter det som en form for æreskrænkelse, at hrohibil antyder, at han skulle tage fejl. Så hrohibil skal nok ikke regne med, at hans mail til Migrationsverket bliver sendt videre til Anders Weström eller andre relevante personer.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 16.07.2010 08:26:15

Så ringede jeg idag og fik fat i Mattias Thuresson fra migrationsverket.

Vi snakkede en del om EU retten til medbringelse af en ægtefælle og han bekræftede at ambassaden burde udstede et visum så ens ægtefælle kan indrejse i sverige med det formål at ansøge om et opholdskort for at tilslutte sig sin ægtefælle.

Jeg fik ham til at sende en mail til mig.

Dear Sir

The following is an excerpt from the Migration Board's handbook regarding foreigners in Sweden. This excerpt concers family members who are not EU citizens but who would like to travel to Sweden to accompany a family members who is a EU citizen:

---

Migrationsverkets Utlänningshandbok, avsnitt 38: Fri rörlighet för EES-medborgare

Visering

För familjemedlemmar, som själva inte är EES-medborgare, krävs visering om de kommer från ett land vars medborgare är viseringspliktiga. Familjemedlemmar som har uppehållskort eller permanent uppehållskort är dock undantagna från kravet på visering oavsett vilket land som utfärdat uppehållskortet (3 kap. 1 § 15 UtlF).

Viseringen är endast av formell karaktär för en sådan person, eftersom rätten till inresa inte grundas på viseringen utan på gemenskapsrättens regler om fri rörlighet. Den utredning som föregår ett beslut att bevilja visering bör därför begränsas till att klarlägga att sökanden är familjemedlem till en person som utövar sin fria rörlighet. Det är inte tillåtet att ställa frågor om exempelvis syftet med besöket eller kontrollera om sökanden har medel för vistelsen eller för återresan från Sverige.

Visering skall beviljas skyndsamt och utan kostnad och medlemsstaterna skall i största möjliga mån underlätta för viseringspliktiga familjemedlemmar att få de viseringar de behöver (artikel 5.2 andra stycket rörlighetsdirektivet). I förekommande fall bör därför polisen utfärda nödfallsvisering utan kostnad (8 kap. 4 § sista stycket UtlF) för en sådan familjemedlem som nämns i 3 a kap. 2 § UtlL. Observera även den allmänna bestämmelsen om underlättande i artikel 5.4 i rörlighetsdirektivet.

Rätten till inresa för familjemedlemmar behandlas bl.a. i EG-domstolens dom i målet C-459/99 (MRAX). Av domen, som berör äkta makar, framgår bl.a. att inresa bör medges trots att visering saknas, om maken kan styrka sin identitet och äktenskapsbandet. Motsvarande torde gälla även för övriga familjemedlemmar som omfattas av den fria rörligheten och som räknas upp i 3 a kap. 2 § UtlL.

Rätten till inresa behandlas också i EG-domstolens dom C-503/03 (Kommissionen mot Spanien). Målet rörde två tredjelandsmedborgare som var gifta med spanska medborgare och som nekades visering av Spanien enbart av den anledningen att de var registrerade i SIS. Spanien hade avslagit ansökningarna utan att utreda varför de båda tredjelandsmedborgarna var registrerade. Domstolen anser att Spanien inte hade rätt att neka inresa utan att undersöka om de båda tredjelandsmedborgarna utgjorde ett verkligt, aktuellt och tillräckligt allvarligt hot som påverkar ett av samhällets grundläggande intressen. Dvs. om de utgjorde ett hot mot den allmänna ordningen. Enbart den omständigheten att en tredjelandsmedborgare är registrerad i SIS är alltså inte tillräckligt för att neka inresa.

Migrationsverkets beslut att avslå en viseringsansökan för en person som omfattas av den fria rörligheten kan, till skillnad från övriga viseringsavslag, överklagas (14 kap. 3 § första stycket UtlL). Ett sådant beslut måste också alltid motiveras (13 kap. 10 § andra stycket UtlL). Avsikten är att även en utlandsmyndighets beslut ska kunna överklagas men så länge detta inte möjliggörs genom ändring i utlänningslagen kan bara verkets beslut överklagas.

---

Sincerely yours

Mattias Thuresson

The Customer Service
The Swedish Migration Board

I denne mail fremgår det tydeligt at man har ret til at få udstedt et visum.

Det sjove ved afslutningen af samtalen, var at han siger til mig at, så meget grænsekontrol er der hellere ikke.
Så hvis vi bare kom ind i sverige og tog på migrationsverket, så ville ægtefællen få lov til at blive her.

Mvh H

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 18.07.2010 20:34:07

@hrohibil; jammen så er sagen jo klar gå til ambassaden med mailen, og hvis de ikke gider hjælpe jer så rejser i bare til Sverige og går direkte ind på nærmeste kontor for Migrationseverket. Brug da ikke mere tid på at blive trukket rundt i menageriet

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.07.2010 22:13:37

Der er ingen systematisk grænsekontrol, men der foretages stikprøvekontrol, og er man så uheldig at havne i en kontrol uden gyldige papirer, risikerer man en langtrukken udredning på politistationen. Det er derfor smartest at have et gyldigt visum.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 19.07.2010 05:37:02

Selvfølgelig har skaanebo ret, men jeg ved godt hvad jeg gjorde, hvis jeg havde gået forgæves til ambassaden, og fået div modstridende informationer fra de myndigheder, som skal behandle min ansøgning. Men det er jo helt op til den enkelte at bestemme om man så i stedet vil vente med afgørelse fra intergrationsministerieret og hvis stadig nej sende konen med flyet hjem og derefter vente et par måneder på at de samme myndigheder skal udstede nøjagtig det samme visum altså følge reglerne til punkt og prikke......

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2010 06:51:10

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om forvirringen i virkeligheden skyldes, at Sverige ikke selv tillader "processuelt ophold" under behandling af en ansøgning om opholdstilladelse (bortset fra asyl), og at de pågældende medarbejdere dermed har svært ved at forstå, at den pågældende udlænding opholder sig i Danmark og - som krikris beskriver det - er nødt til at gøre den lange rejse forbi sit hjemland, hvis ikke det s.... visum udstedes, allerede når danskeren rejser til Sverige, og ikke først 4-6 uger senere. Idet det processuelle ophold i Danmark jo bortfalder i samme øjeblik den danske statsborger, som det er knyttet til, udvandrer.

Jeg vil anbefale hrohibil at tage hen på ambassaden med den nævnte mail og en udfyldt ansøgningsblanket. Og hvis de nægter at tage imod ansøgningen, så ville jeg bede om at få det på skrift, og herefter ville jeg følge krikris råd om ikke at bruge mere tid på at lade mig køre rundt i manegen, men bare rejse til Sverige med diverse mails og kvittering fra ambassaden på, at de ikke ville tage imod en ansøgning, i bagagen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2010 07:22:07

P.S. Og som det fremgår af Migrationsverkets udlændingehåndbog, så er der jo overhovedet ingen tvivl om, at en ægtefælle har ret til at ledsage en vandrende EU-borger under dennes rejse til et andet medlemsland.

Ofte vejleder vi i forum folk om, at de skal fremskaffe et svensk personnummerbevis, før deres ægtefæller kan søge om visum. Men det er kun rigtigt, hvis ægtefællen skal gennemføre rejsen til Sverige alene, f.eks. fra sit hjemland.

Og den fri bevægelighed gælder naturligvis både i forhold til at slutte sig til EU-borgeren og i forhold til at ledsage denne. Og det er naturligvis kun, når 3. lands borgeren skal slutte sig til EU-borgeren, at en personnummerbevis er nødvendigt for at dokumentere, at denne rent faktisk befinder sig i Sverige.

Hvis 3. lands borgeren i stedet ledsager EU-borgeren under dennes rejse til Sverige, så kan der ikke stilles andet krav end, at begge parter kan legitimere sig, og at familieforholdet kan dokumenteres.

Man kan derfor sagtens rejse sammen fra Danmark eller for den sags skyld Thailand til Sverige med henblik på at indlogere sig på et vandrehjem og i løbet af de 3 måneder, som man lovligt kan opholde sig i Sverige, finde et mere permanent sted at bo.

Det ville jo også udgøre en helt reel hindring for den fri bevægelighed, hvis f.eks. en dansk statsborger var nødt til at finde en permanent bolig i Spanien, før hun overhovedet kunne rejse dertil og søge at finde et job. Så sådan er det naturligvis ikke, og det er stadig ikke meningen, at familien skal splittes ad, bare fordi den ene part er statsborger i et 3. land.

Tværtimod er hele regelsættet baseret på, at familien skal kunne forblive samlet, da det modsatte kunne afholde nogen fra i det hele taget at udnytte retten til fri bevægelighed.

Besvar