Bo hos en ven.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
talal

Bo hos en ven.

Indlæg af talal » 29.06.2010 19:48:44

Hej jeg er færdig med min ægteskabspapir og regerstireret den i dk, og er nu klar til at flytte til sverige, men problemet er at jeg først kan få min egen lejlighed om 5 måneder, men jeg har fået lov at bo hos en ven i mellem tiden, kan man så lave en speciel kontrakt med ham, så det kan gå igennem. Jeg vil hver dag opholde mig i sverige men bare arbejde i dk. Jeg har læst her på siden at sverige udsætte en gratis visum men er det før de behandler sagerne, eller efter? Nu bor jeg i vejle og vil gerne væk fra dk og deres regler, er der nogen der kender et sted i sverige med billig husleje, det må gerne være lidt ude på landet..

Venlig hilsen Omar..

skaanebo

Re: Bo hos en ven.

Indlæg af skaanebo » 29.06.2010 20:15:11

Hej Omar.

Der er masser af billige boliger ude på landet i Sverige, spørgsmålet er vel bare, hvor langt oppe i Sverige du gerne vil bo? Prøv fx at se på hemnet.se for købe-boliger og blocket.se for fremleje.

Om du kan bo hos din ven i Sverige afhænger nok lidt af, hvor stor en bolig din ven har, og om I vil søge fs efter EU-regler eller efter nationale svenske regler, herunder om I har tænkt jer at vende retur til Danmark eller gerne vil blive boende i Sverige. Hvis det er sådan, at du kan få dit eget rum, og I skriver en lejekontrakt sammen, så burde der ikke være nogen problemer i det.

Din kone kan få et gratis visum til at slutte sig til dig i Sverige, hvis I søger efter EU-regler. Visum udstedes inden for 4 uger, efter at ansøgningen er indleveret til nærmeste svenske konsulat eller ambassade.

talal

Indlæg af talal » 30.06.2010 22:21:22

skaanebo skrev:Hej Omar.

Der er masser af billige boliger ude på landet i Sverige, spørgsmålet er vel bare, hvor langt oppe i Sverige du gerne vil bo? Prøv fx at se på hemnet.se for købe-boliger og blocket.se for fremleje.

Om du kan bo hos din ven i Sverige afhænger nok lidt af, hvor stor en bolig din ven har, og om I vil søge fs efter EU-regler eller efter nationale svenske regler, herunder om I har tænkt jer at vende retur til Danmark eller gerne vil blive boende i Sverige. Hvis det er sådan, at du kan få dit eget rum, og I skriver en lejekontrakt sammen, så burde der ikke være nogen problemer i det.

Din kone kan få et gratis visum til at slutte sig til dig i Sverige, hvis I søger efter EU-regler. Visum udstedes inden for 4 uger, efter at ansøgningen er indleveret til nærmeste svenske konsulat eller ambassade.
Tak for dit svar, det var rigtig ppænt af dig.. Jeg vil høre hvordan jeg kan gå i gang med det hele? Skal jeg fra nu af sende min opgørelse til sverige?

Det vil være dejligt hvis du kan hjælpe mig..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.07.2010 06:33:09

Med opgørelse mener du så din årsopgørelse til skattevæsnet? Alt efter om du kommer til at arbejde i Sverige eller i Danmark, vil du enten skulle selvangive til Sverige eller til både Sverige og Danmark. Du kan få en brochure om alt, hvad man skal tænke på, når man flytter fra Danmark til Sverige, på ØresundDirekt, der ligger på Stortorget i Malmö. ØresundDirekt har også en hjemmeside: www.oresunddirekt.com

Første skridt er naturligvis at finde et sted at bo.

Besvar