Min kone og jeg er ved at flytte til Danmark fra min kones hjemland, med et 10 ugers ophold i Malmø undervejs. Om muligt vil vi gerne tilrettelægge forløbet således at min kone kan være med hele vejen. Spørgsmålet er hvordan vi bedst gør det?
Min kone kan få et 60 dages Schengen visa. Vi havde forestillet os at hun ville bruge det til at rejse ind i Sverige sammen med mig, og så søge om ophold der. Såvidt jeg forstår giver det hende også lov til at færdes i Danmark mens ansøgningen behandles, hvilket er en fordel.
Men hendes visa vil jo i så fald udløbe før de 10 uger er gået og vi flytter til Danmark. Spørgsmålet er om hun vil have fået sit svenske opholdskort på det tidspunkt? (For det kan hun vel godt rejse til Danmark på og søge om opholdstilladelse?) Eller bør vi udskyde hendes rejse til Sverige, så hendes visa stadig er gyldigt når vi flytter til Danmark?
Nogle gode råd? Eller er der en anden måde på det?
Indrejse i Danmark og Sverige
Re: Indrejse i Danmark og Sverige
Svensk opholdskort kan udstedes på alt mellem 15 minutter og 6 måneder. Men hun kan jo altid søge om et nationalt begrænset dansk visum, hvis hendes visum er udløbet, og hun ikke har fået et svensk opholdskort
-
fundiver199
Re: Indrejse i Danmark og Sverige
Man kan jo også vælge at blive i Malmø i lidt mere end 10 uger. Det øger alt andet lige sandsynligheden for, at et svensk opholdskort kan nå at blive udstedt. Og det er jo nok alligevel meget svært at finde nogen, der gerne vil leje en bolig ud i præcis 10 uger. Eller for den sags skyld fremleje en evt. bolig i Danmark i præcis 10 uger.
Så hvis man i det mindste tager 3 måneder eller måske 4, så er der nok større sandsynlighed for, at man kan slippe for at sidde med dobbelt husleje. Hvis du ikke har en dansk bolig i forvejen, så skal I jo også have fundet et sted at bo i Danmark, og det er nok meget rart at have lidt tid til det.
Jeg tror, at langt de fleste, som vælger den ”hurtige” sverigesløsning, kommer til at erfare, at det i praksis tager noget mere end 10 uger at gennemføre projektet. Så måske er det bedst bare at indstille sig på det fra start af og så prøve at nyde tiden i Sverige så meget som muligt i stedet for at se den som noget, der bare skal overståes.
Så hvis man i det mindste tager 3 måneder eller måske 4, så er der nok større sandsynlighed for, at man kan slippe for at sidde med dobbelt husleje. Hvis du ikke har en dansk bolig i forvejen, så skal I jo også have fundet et sted at bo i Danmark, og det er nok meget rart at have lidt tid til det.
Jeg tror, at langt de fleste, som vælger den ”hurtige” sverigesløsning, kommer til at erfare, at det i praksis tager noget mere end 10 uger at gennemføre projektet. Så måske er det bedst bare at indstille sig på det fra start af og så prøve at nyde tiden i Sverige så meget som muligt i stedet for at se den som noget, der bare skal overståes.