Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
hrohibil
Hejsa..
Undskyld for mit forvirrende men sikkert meget simple spørgsmål.
Hvis man vælger at flytte til sverige og beholder sit arbejde i DK. Kan man stadig beholde ens bank? Og generelt hvad med alle ens andre oplysninger,betalngs aftaler og forsikringer man har? Man skifter jo adresse og får et svensk CPR nr, ik?
Nu har jeg i hvert faldet sagt min bolig op som det første... 3 månders opsigelse....
Jeg er meget forvirret mht til at det praktiske....
Mvh H
-
skaanebo
Din bank i Danmark vil nok blive glad, hvis du oplyser banken om din nye adresse, men ellers burde det ikke være noget problem, at du beholder din gamle bank. Det kan dog være meget praktisk også at anskaffe sig en bank i Sverige til at betale svenske regninger, osv.
Hvis du har en dansk indboforsikring, så bør du også opsige den til din flyttedato og forklare, at du flytter til Sverige. Og få dig en hemförsäkring i Sverige i stedet.
Når du melder flytning til Sverige på Skatteverket, får du kort tid efter et svensk personnr. Det betyder også, at Folkeregistret i Danmark automatisk får besked om din nye adresse.
-
hrohibil
tak skaanebo..
Vi skal jo som sagt ind til US på tirsdag, og da jeg er næsten 100% sikker på afslag, har jeg besluttet mig for sverige. Min bolig er opsagt fra 15 sep og idag var jeg hos borgerservice og få registreret vores ægteskab. Jeg kommer nok med et par spørgsmål hen ad vejen. Nu søger jeg bare en leje bolig hurtigst muligt. Og helst i Helsingborg da det ligger tættere på mit arbejde.
Får man egentlig kørselfradrag for at køre mellem de 2 lande? Og så er der også en brobiz. Det kan da ikke være helt billigt...
-
skaanebo
Hvis du vil bo i Helsingborg, er det nok ikke en brobizz, du får mest brug for, men en pendleraftale til færgerne til Helsingør.
Og ja, hvis du vælger at blive beskattet efter de særlige regler for grænsegængere, så får du befordringsfradrag mellem din bopæl i Sverige og dit arbejde i Danmark.
Hvis du vil have en dansk bil med til Sverige, skal bilen omregistreres. Tjek oresunddirekt.com og sunddebat.com for praktiske råd.