Visum/FS
Visum/FS
Hej
Jeg er lige blevet gift med thailandsk pige i canada, hvor hun arbejder som kok og har arbejds visum i canada.
Vi ville gerne flytte sammen i tyskland for at udnytte EU reglen og så har jeg lige et par spørgsmål:
1. kan hun komme på besøg i 90 dage (turist visum) uden at jeg skal stille garanti da vi er gift?
2. hvis hun kommer på besøg på turist visum i Danmark, kan vi så flytte sammen i Tyskland efter 60 dage og så søge FS Efter EU-retten inden de 90 dage er gået eller skal hun rejse hjem til Thailand før vi kan søge?
Mvh Luffe
Jeg er lige blevet gift med thailandsk pige i canada, hvor hun arbejder som kok og har arbejds visum i canada.
Vi ville gerne flytte sammen i tyskland for at udnytte EU reglen og så har jeg lige et par spørgsmål:
1. kan hun komme på besøg i 90 dage (turist visum) uden at jeg skal stille garanti da vi er gift?
2. hvis hun kommer på besøg på turist visum i Danmark, kan vi så flytte sammen i Tyskland efter 60 dage og så søge FS Efter EU-retten inden de 90 dage er gået eller skal hun rejse hjem til Thailand før vi kan søge?
Mvh Luffe
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Visum/FS
Hej luffe og velkommen her på forum.
Ja, men da I er gift er turistvisum til hende en omvej, når I alligevel vil benytte jer af EU-retten. Hun skal blot anmode de tyske myndigheder i Canada om det særlige EU-ægtefællevisum, som er gratis og skal udstedes inden for fire uger, og når hun har den, kan hun rejse over til dig i Tyskland.
Ja, men da I er gift er turistvisum til hende en omvej, når I alligevel vil benytte jer af EU-retten. Hun skal blot anmode de tyske myndigheder i Canada om det særlige EU-ægtefællevisum, som er gratis og skal udstedes inden for fire uger, og når hun har den, kan hun rejse over til dig i Tyskland.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
jo men problemet er at jeg stadig bor i Danmark og planen var så at hun skulle hjælpe med at flytte ting til Tyskland, når jeg lige har fundet en lejlighed dernede:)
Men er det mon lovligt at hun kommer til danmark på turist visum og vi så flytter til tyskland og søger om familiesamføring efter EU-retten?
Med venlig hilsen
Luffe
Men er det mon lovligt at hun kommer til danmark på turist visum og vi så flytter til tyskland og søger om familiesamføring efter EU-retten?
Med venlig hilsen
Luffe
Der er en del brugere her på forum, der har erfaret, at lige præcis den ide, du skitserer, ikke går så glat igennem systemet i Tyskland, som det ellers burde efter eu-reglerne, så det kan derfor ikke anbefales, at I flytter sammen til Tyskland, når din ægtefælle kun har et dansk visum.
Det går derimod glat igennem med et tysk visum
skaanebo skrev:Der er en del brugere her på forum, der har erfaret, at lige præcis den ide, du skitserer, ikke går så glat igennem systemet i Tyskland, som det ellers burde efter eu-reglerne, så det kan derfor ikke anbefales, at I flytter sammen til Tyskland, når din ægtefælle kun har et dansk visum.
Det ville sige at jeg skal flytte til Tyskland først og så søge eller?
Ja, hvis I vil undgå at komme i klemme i det tyske bureaukrati, bør du flytte til Tyskland først, og derefter søger din ægtefælle om et tysk visum
skaanebo skrev:Ja, hvis I vil undgå at komme i klemme i det tyske bureaukrati, bør du flytte til Tyskland først, og derefter søger din ægtefælle om et tysk visum
Jeg synes bare at det er utroligt med alle de regler i Danmark... tænk sig at man bliver nødt til at rejse fra sit fædreland som man hele livet har betalt skat til i dyre domme og bare fordi at man så finder kærligheden i et land uden for EU så skal man pisset på med at stille garanti i 7 år
Men er der krav til lejlighedens størrelse i tyskland?
Jeg har fundet en lille 1½ værelses lejlighed på ca 50m2 i flensburg og den er jo fin nok, hvis de ikke stiller minimums krav til størrelse osv..
Ja, det er egentligt uroligt, at danske statsborgere i Danmark med udenlanske ægtefæller behandles dårligere end eu-borgere med tilsvarende udenlanske ægtefæller. Men denne negative forskelsbehandling har et folketingsflertal vedtaget med oprejst pande, og det forudsætter i hvert fald en ny regering, hvis vi skal gøre os håb om nogen forandringer på det felt, og selv S og SF er nu tilhængere af de fleste elementer i den udlændingelov, VK-regeringen har fået indført.
Efter EU-regler må der ikke stilles krav til din bolig, ud over at du skal kunne blive folkeregistreret der
Efter EU-regler må der ikke stilles krav til din bolig, ud over at du skal kunne blive folkeregistreret der
skaanebo skrev:Ja, det er egentligt uroligt, at danske statsborgere i Danmark med udenlanske ægtefæller behandles dårligere end eu-borgere med tilsvarende udenlanske ægtefæller. Men denne negative forskelsbehandling har et folketingsflertal vedtaget med oprejst pande, og det forudsætter i hvert fald en ny regering, hvis vi skal gøre os håb om nogen forandringer på det felt, og selv S og SF er nu tilhængere af de fleste elementer i den udlændingelov, VK-regeringen har fået indført.
Så tror jeg at jeg lejer den lejlighed i tyskland og så skal jeg nok skrive lidt herinde om de erfaringer som jeg får:)
mange tak for hjælpen skaanebo:)
Vil det sige, at det i praksis ikke er muligt, at jeg f.x. flytter til tyskland, pendler på arb. i DK, får besøg af kone(der har dansk Visa), for derefter at vende hjem til DK og blive FS ?
Kan det danske Visa evt. blive ændret til et tysk før hun tager hjemmefra ?
Jeg læste et sted at opholdskort i tyskand ikke er krævet, da konen jo har visa til dk, så jeg forstår ikke helt.... er det i tyskland eller US problemet ligger - eller begge steder afhængigt af....
Kan det danske Visa evt. blive ændret til et tysk før hun tager hjemmefra ?
Jeg læste et sted at opholdskort i tyskand ikke er krævet, da konen jo har visa til dk, så jeg forstår ikke helt.... er det i tyskland eller US problemet ligger - eller begge steder afhængigt af....
-
fundiver199
Hvis det skal forstås sådan, at din kone allerede har fået bevilget et visum til Danmark, og I kan nå at flytte tilbage til Danmark inden det visum udløber, så kan det vel teoretisk set lade sig gennemføre ved, at hun undlader at søge om opholdskort i Tyskland.
De tyske myndigheder bliver jo således først et problem, hvis man er nødt til at bede dem om noget. Og det er man for så vidt ikke, hvis man kan nå at flytte tilbage til Danmark, inden visum udløber. Men det hele skal jo times meget nøje så, for et visum gælder højest i 90 dage, og tommelfingerreglen er mindst 10 ugers ”reelt og faktisk ophold”.
Hvis du flytter, inden din kone har hentet sit visum på ambassaden, så risikerer I, at visum bliver trukket tilbage, fordi forudsætningerne for det er bortfaldet, når du ikke længere bor i Danmark. Så I vil være nødt til at gøre det på den måde, at du flytter til Tyskland nogle få dage efter, at hun er kommet hertil. Og herefter skal I så flytte videre til Danmark nogle få dage før, hendes visum udløber.
Jeg synes, at det lyder som en meget stresset plan, og personligt ville jeg langt foretrække at sætte farten lidt ned og lade et skridt gå i orden, før jeg tog det næste.
Man kan ikke ændre et visum til et andet visum, når det først er udstedt. Så I må bare tage det eventuelle slagsmål med de tyske myndigheder, hvis din kone ønsker eller har behov for at søge om tysk opholdskort.
De tyske myndigheder bliver jo således først et problem, hvis man er nødt til at bede dem om noget. Og det er man for så vidt ikke, hvis man kan nå at flytte tilbage til Danmark, inden visum udløber. Men det hele skal jo times meget nøje så, for et visum gælder højest i 90 dage, og tommelfingerreglen er mindst 10 ugers ”reelt og faktisk ophold”.
Hvis du flytter, inden din kone har hentet sit visum på ambassaden, så risikerer I, at visum bliver trukket tilbage, fordi forudsætningerne for det er bortfaldet, når du ikke længere bor i Danmark. Så I vil være nødt til at gøre det på den måde, at du flytter til Tyskland nogle få dage efter, at hun er kommet hertil. Og herefter skal I så flytte videre til Danmark nogle få dage før, hendes visum udløber.
Jeg synes, at det lyder som en meget stresset plan, og personligt ville jeg langt foretrække at sætte farten lidt ned og lade et skridt gå i orden, før jeg tog det næste.
Man kan ikke ændre et visum til et andet visum, når det først er udstedt. Så I må bare tage det eventuelle slagsmål med de tyske myndigheder, hvis din kone ønsker eller har behov for at søge om tysk opholdskort.
Tro mig, jeg er da også ved at gå til af stress, i min søgen efter løsninger.
Nåede lige at glæde mig over at alt så ud til at lykkes med fs efter danske regler, da konens 18 årige knægt melder, at han vældig gerne vil studere i dk. Det er bare nærmest umuligt efter dk-regler, med mindre man er født i en bankboks.
Suk, det er ski ikke let........
Til Luffe: undskyld kapringen af tråden, håber du tilgiver
Nåede lige at glæde mig over at alt så ud til at lykkes med fs efter danske regler, da konens 18 årige knægt melder, at han vældig gerne vil studere i dk. Det er bare nærmest umuligt efter dk-regler, med mindre man er født i en bankboks.
Suk, det er ski ikke let........
Til Luffe: undskyld kapringen af tråden, håber du tilgiver
til Vilfs; gør brug af EU reglerne og det vil ikke være noget problem, med din kones søn, da aldersgrænsen der er 21 år 
Ja EU er sagen!
Kan desværre ikke nå at arrangere noget i denne omgang. Det må vente til næste besøg.
Tak til alle.
Kan desværre ikke nå at arrangere noget i denne omgang. Det må vente til næste besøg.
Tak til alle.
-
fundiver199
Du kan jo sagtens flytte til Tyskland, medens din kone er her, og hvis de tyske myndigheder så mener, at hun skal have det særlige tyske "visum til giftemål" for at få et tysk opholdskort, så kan I enten tage kampen om og slæbe dem i retten, hvor I med garanti vil vinde sagen. Eller I kan acceptere det og lade din kone tage hjem, hvorefter hun dagen efter sin hjemkomst kan søge om det nævnte visum på den tyske ambassade.
Schengenreglerne om 90 dage ud af 6 måneder gælder ikke, når det handler om den fri bevægelighed.
Schengenreglerne om 90 dage ud af 6 måneder gælder ikke, når det handler om den fri bevægelighed.