adresse i sverige??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik

adresse i sverige??

Indlæg af camillacelik » 18.05.2010 11:44:14

Hej :)
Da jeg stadig søger og søger efter en lejlighed til mig og min mand i sverige har jeg lige fået en interessant mail fra en der gerne vil leje hendes ud til os :)

Det er sådan at hun fremlejer sin lejlighed ud i nogle måneder hvor vi så kan bo i den men hun vil stadig have sin adresse der?
Hvordan ser det ud med vores situation når vi skal til at søge?
SKal vi have en lejlighed med leje kontrakt og det hele eller hvad gør vi?

skaanebo

Re: adresse i sverige??

Indlæg af skaanebo » 18.05.2010 11:55:26

I Sverige er folkeregistreringsreglerne sådan, at man kun skal flytte sin adresse inden for riget, hvis man har tænkt sig at blive boende på det nye sted i mere end 6 måneder. Det er ikke som i Danmark, hvor man skal registrere en adresse inden for 5 dage. Så der er i og for sig ingen problemer i, at din udlejer bevarer sin folkeregisteradresse i op til 6 måneder. Der kan være noget praktisk med posten, men det kan jo også løses.

Når I bare sørger for at få en lejekontrakt, indhenter tilladelse fra boligselskab eller boligforening, og råder over hele lejligheden, så er der ingen problemer hos myndighederne.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 18.05.2010 19:39:37

okey men så lige at der var en der havde fået et svar der så sådan ud:

(Ja f.eks. den grund, at så får din kone måske afslag, fordi du ikke opfylder betingelsen om at have haft et "faktisk og reelt ophold", når du kun har boet 2 dage i Sverige, før I allerede planlægger at flytte tilbage til Danmark igen.)

Betyder det så at vi ikke skal søge dagen efter vi lige er kommet til sverige? Eller kan vi godt søge og så er der et papir hvor der står om vi har tænkt os at være der mere end 6 mdr eller hvad? eller overstående er måske ansøgning fra sverige til dk?

Så har jeg vist fundet en lejlighed og jeg skriver lidt frem og tilbage med hende der lejer den hun skriver dette:

Nej det är inte ett andrahandskontrakt. Ett andrahandskontrakt innebär att den som hyr lägenheten inte bor där utan hyr ut den till någon annan. Inneboendekontrakt innebär att vi på pappret bor där alla tre och att ni hyr en del av lägenheten.

Har jeg forstået det ret at hun selvfølgelig stadig har lejligheden men kun står på papiret for hun skal jo ikke bo i lejligheden eller hvordan?
hvordan vil det være i forbindelse med vores tur tilbage til danmark en gang ???

Er det ok?

Håber på svar som altid :)
tak igen igen for et super godt forum

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2010 19:50:22

Inneboende betyder, at du kun lejer en mindre del af lejligheden, måske et eller to rum og deler køkken og bad med udlejer. Du får ikke stedet helt for dig selv, og den type bolig kræver omfattende dokumentation for reelt ophold i Sverige for at blive godkendt af us ved ansøgning efter eu-retten

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2010 20:36:49

camillacelik skrev:.... eller overstående er måske ansøgning fra sverige til dk?
Ja naturligvis, hvad ellers?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.05.2010 06:37:48

Din svenske vært mener, at i formelt set bor der allesammen, men hvis hun har sagt til dig at hun vil være et andet sted i en periode, så passer det sikkert. Men hun vil så have nøgle og har ret til at komme når som helst (undtagen ind i det/de rum, som efter aftalen er jeres), i modsætning til en fremleje, hvor hun IKKE har adgang til lejligheden som sådan uden jeres tilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 19.05.2010 09:24:46

så det ville være rigtig dumt i forbindelse med vores ansøgning at tage denne lejlighed??

øv nu troede jeg endelig lige jeg havde fundet en lejlighed..

Men det jeg skal gøre er så at jeg skal bede hende lave en andenshanskontrakt for den anden ville ikke være god i forbindelse med vores opholdskort?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2010 09:52:54

Hvis der ikke er tale om en proformaadresse, men I vitterligt har tænkt jer at bo og leve i Sverige i en periode og er i stand til at dokumentere dette, så er der i og for sig intet problem i at være inneboende. Man skal bare være opmærksom på, at US nøje vil granske ens dokumentation, og at man skal være ekstra obs på at få dokumenteret, at begge parter nu også vitterligt har boet og opholdt sig i Sverige det meste af tiden. Så det er jo helt op til jer selv, om I synes, I vil være i stand til at samle tilstrækkelig dokumentation sammen, og om I er tilfredse med boligen.

En fremlejet lejlighed (andra hand) kræver ikke samme grad af dokumentation, men dokumentere at man har boet og opholdt sig i Sverige skal man jo ved begge boformer.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 19.05.2010 10:06:43

selvfølgelig har vi tænkt os at bo i sverige malmø det har vi da.
troede bare boligen var god nok men tør ik tage nogle chancer. Det opholdskort skal bare i hus da jeg skal føde til november og har brug for han er hos mig

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2010 10:35:00

Det er svært, men ikke umuligt at skaffe bolig. Prøv at se på nogle af de links, der nævnes her:

viewtopic.php?f=12&t=3421

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.05.2010 15:41:50

Der findes jo relativt skudsikre måder at dokumentere, hvor man har opholdt sig, så er man fra start af bevidst om, at man skal gøre dette, så er det måske ikke så vigtigt, om man lige bor på den ene eller anden måde.

Transaktioner med betalingskort kan f.eks. altid spores til en bestemt geografisk lokalitet. Så et kontoudtog fyldt med poster, hvoraf det fremgår, at man har brugt et kreditkort eller hævekort i det andet EU-land på stort set daglig basis, bringer nok allerede en det meste af vejen i mål.

Skåret ind til benet kan det at dokumentere sit "faktisk og reelle ophold" i Sverige derfor være noget så simpelt som at foretage alle sine dagligvareindkøb nær bopælen i Sverige og hver gang betale med f.eks. et Visadankort.

Hvis et kontoudtog fyldt med sådanne Visa-transaktioner suppleres med den øvrige standarddokumentation i form af lejekontrakt, huslejekvitteringer og personnummerbevis m.m., så kan jeg ikke rigtig se, hvordan der skulle kunne herske nogen tvivl om, hvor man reelt har boet.

Besvar