Hvorledes ser mine muligheder ud?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cheshire

Hvorledes ser mine muligheder ud?

Indlæg af cheshire » 13.05.2010 15:10:59

hejsa.

Jeg er bosat i tyskland gennem 1 1/2 aar og har nu nu fundet hende jeg vil giftes med og selvfoelgelig gerne bo sammen med.

Hun er fra filippinerne og er 33 aar ( selv er jeg 38 aar ) og begge er vi ugifte.

Jeg arbejder i danmark men har en lejebolig paa 80 kvm lige syd for graensen.

Hvad skal jeg vaere opmaerksom paa og opfylde? og hvad skal hun opfylde og vaere opmaerksom paa??

Hvad skal jeg/vi goere nu naar vi er blevet gift herude paa filippinerne?

jeg vil jo gerne bruge eu reglerne til hende hvilket ikke burde vaere nogle problemer med. men kan hun faa en visum til at foelge med tilbage til tyskland og da jeg koebte min billet var den billigst i dk saa vi skal den vej hjem - vil det have nogen betydning?

vi skal vel opsoege den tyske ambassade og soege om ophold efter eu reglerne eller hvad?

haaber nogen kan hjaelpe os.

cheshire

fundiver199

Re: Hvorledes ser mine muligheder ud?

Indlæg af fundiver199 » 14.05.2010 11:42:00

Din kone skal søge visum på den nærmeste tyske ambassade. Opholdskort efter EU-reglerne skal derimod søges i Tyskland hos den relevante tyske myndighed, "äusländerbehöde" eller hvad, de nu kalder det for.

De tyske myndigheder må kunne vejlede en EU-borger i, hvad han specifikt skal gøre for, at hans kone kan få et opholdskort. De generelle regler kan du læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt i indlægget "ofte stillede spørgsmål".

Vær dog opmærksom på, at Tyskland nogen gange har sin egen "kreative" fortolkning af EU-retten (læs: ikke overholder reglerne), så der kan være en vis forskel mellem teori og praksis.

cheshire

Indlæg af cheshire » 15.05.2010 02:42:43

Hej fundiver199.

Jeg takker for svaret og vil arbejde videre med at studere de naevnte katogorier. Jeg har godt nok haft lidt paa fornemmeren at de naermest koerer deres eget loeb ligesom danmark plejer og goere naar det ikke passer ind i deres kram. :D

Har jeg forstaaet det rigtigt at som udgangspunkt skal hun have tilladelse/lov til og komme med til tyskland for at vi der kan soege om opholdskort eller har jeg misset et eller andet?

Vil det evt. vaere bedre/lettere og rykke teltpaelene til sverige eller evt. england? grunden til jeg spoerger er at jeg kan se der tit er jobs til dansktalene indenfor for it (support/programmering) og jeg er lidt af en it freak saa der vil vaere mulighed for mig og faa arbejde indenfor dette omraade.

hilsen

cheshire

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.05.2010 09:00:51

Når du nu i forvejen bor i Tyskland, så var det vel nemmest bare at blive boende der. Og jeg kan ikke se, hvorfor det skulle volde de helt store problemer at få et opholdskort til din kone i Tyskland, når du har fast arbejde. Så tag du nu hen og snak med det der udlændingekontor i Flensburg efter selv at have sat dig ind i reglerne, og lad være med at tage sorgerne på forskud.

cheshire

Indlæg af cheshire » 16.05.2010 02:15:17

fundiver199 det er helt fjong, jeg har nu osse taenkt mig at snakke med ambassaden hernede og saa i husum naar jeg er tilbage, jeg beklager at jeg stiller "dumme" ???, men usikkerheden paa fremtiden goer mig vanvittig og usikker og naar man saa laeser andres folks erfaringer med myndigheder, ja saa er det foerst usikkerheden kommer for vi vil vel alle sammen gerne slippe gennem alt boevlet saa let som muligt, ik' sandt. :)

men jeg takker endnu engang for dine kommentar og oensker dig en god soendag

Besvar