hvad skal jeg gøre?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik

hvad skal jeg gøre?

Indlæg af camillacelik » 26.04.2010 13:16:36

Hej
Jeg har nu opsagt min lejlighed i Dk pr dags dato men er i tvivl om hvad jeg nu skal gøre.

Jeg er gift med en tyrkisk mand og vi venter barn i slutningen af oktober.

Vi vil gerne flytte til sverige så vi kan bo der sammen.

Jeg tænker der er to ting at gøre

Den ene er at bosætte mig i sverige allerede nu og så søge om visum eller opholdstilladelse til ham????

Den anden er at søge visum til ham til DK (Han har været her før) og da han næsten lige er taget hjem ka han først komme igen (21 juni) men søge visum og så flytte til sverige inden visumet er udløbet og søge om opholdstilladelse til ham der?

Hvis jeg flytter til sverige må jeg jo pendle imellem slagelse og malmø :( hvor mit job ligger indtil jeg skal på barsel.

kan jeg få mine barsels penge med til sverige???

Jeg håber på et svar for vi skal gøre noget meget snart inden babyen kommer.

Han vil jo meget gerne være i DK når jeg ska føde.

Håber nogle ka hjælpe

Camilla

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: hvad skal jeg gøre?

Indlæg af mh1 » 26.04.2010 13:30:31

Du kan godt få barselsdagpenge med, se

https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx

"Barselsdagpenge i udlandet
I kan som udgangspunkt tage jeres barselsdagpenge med, hvis I tager på rejse til et andet land. Hvis I flytter til udlandet, er der visse begrænsninger, og I bør i så fald kontakte jeres kommune for at få nærmere vejledning." "Der kan dog ydes barseldagpenge fra Danmark i alle 32 forældreorlovsuger, hvis det kan dokumenteres, at den anden forælder ikke i denne periode modtager ydelser fra et andet land."

Du må altså til kommunen - og der ER andre, der har fået barselsdagpenge med til Sverige, så skulle de påstå at det ikke lader sig gøre, skal du bede om at få et skriftligt svar, som du så tager med til nærmeste retshjælp (http://www.retshjaelpsguiden.dk/Steder.html ) og får lavet en klage over.

Det er jo op til dig selv, hvor overkommeligt det er at pendle indtil du går på barsel, i forhold til at i måske kan komme til at leve sammen noget tidligere.
Senest rettet af mh1 26.04.2010 13:36:21, rettet i alt 1 gang.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2010 13:36:14

Hvis du allerede har sagt din lejlighed op, så er der vel ikke så meget at gøre andet end at finde et nyt sted at bo i Sverige hurtigst muligt. For ellers bliver du vel boligløst senest om cirka 3 måneder?

Jeg ved ikke, hvordan en grænsependler er stillet m.h.t. ydelser under barsel. Men jeg vil tro, at du kan læse om det på www.oresunddirekt.com. Jeg vil gætte på, at du kan få èn eller anden ydelse under din barsel, men om der bliver tale om en dansk eller en svensk ydelse, det har jeg ingen som helst anelse om.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 26.04.2010 17:55:47

Mange tak for svaret med hensyn til barsels pengene.

Jeg håber på at jeg kan komme til DK hurtigst muligt sådan at jeg ikke behøver modtage dem når jeg er i sverige håber det ka lade sig gøre at vi måske ka komme til DK før jeg overhovedet føder.

Mit vigtigste spørgsmål er egentlig hvordan jeg kan gøre det nemmest og bedst muligt med størst chance osv.

Er det at jeg rejser til sverige hurtigst muligt og så søger jeg visum eller opholdstilladelse med det same til sverige eller hvad gør jeg?

Kan han overhovedet få opholdstilladelse når han ik har været i sverige før men kun DK en gang.

Eller skal jeg søge om at få ham til DK 2 gang på visum og den vej tar vi bar til sverige eller hvordan?+
´
camilla

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2010 06:52:04

Det er op til jer, hvornår din mand vil søge visum. Men hvis han søger visum til Danmark, så er du jo nødt til at blive boende i Danmark, indtil han er kommet hertil. Så hvis lejligheden i Sverige allerede mere eller mindre står parat, så er det da temmelig fjollet, at du skal blive i Danmark bare for at vente på det.

Din mands ret til indrejse og ophold i Sverige forudsætter ikke noget som helst andet end, at du har et svensk personnummer og er i stand til at forsørge ham. Og det er du jo, da du har et job i Slagelse.

Jo hurtigere du flytter til Sverige, jo hurtigere kan I også flytte tilbage til DK igen.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 27.04.2010 14:23:14

Jeg tænker bare hvad der er størst chance for han kan få?

Jeg har ingen lejlighed i sverige før 1 juli..

Der er jeg nemlig færdig med min lejlighed som jeg har opsagt i slagelse.

Men jeg kan vel gøre det at han søger om at komme til DK pr. 22 juni og så flytter vi til sverige direkte når han kommer næsten måske?

Så er det bare om de vil have at han har de 2000 euro på hans konto igen selvom det er 2 gang for det ka han ikke skaffe. eller 4000 eller hvor me get det nu er.

Han har jo været her engang før og har hørt man ikke behøver vise anden gang det ik sket før.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2010 15:38:36

Han skal vise 46 euro/dag han søger visum til, så i må regne på, hvor mange dage han mindst skal have, hvis han skal komme til DK først, og se om i kan sætte penge til side til det - de skal jo ikke blive stående længere, end til han er i DK, så kan de overføres til fx din konto via netbank.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2010 16:29:28

Da det efter de nye regler højest må tage 2 måneder at udstede et visum, så kan I jo vælge, at din mand søger om visum til at rejse til Danmark i slutningen af juni 2010, som du selv er inde på. Og hvis du flytter til Sverige pr. 1. juli, så er det jo ikke nødvendigt, at han søger visum for mere end måske 3-4 uger, hvilket begrænser størrelsen af det beløb, han skal vise på sin bankkonto.

Fordelen vil være, at din mand kan komme hertil cirka 1 måned tidligere, end hvis han først søger visum, når du er flyttet til Sverige. Ulempen vil være, at det koster nogle penge i form af ansøgningsgebyr, bankoverførsel frem og tilbage mellem Danmark og Tyrkiet samt en returbillet.

Alle disse ting kan I spare jer selv for, hvis I kan leve med, at han først kommer hertil i slutningen af juli i stedet for i slutningen af juni. Så det er jo op til jer, hvordan I vil prioritere.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 27.04.2010 20:16:46

Men hvis vi søger om at få ham herover i 3 - 4uger den 22 juni fx og flytter til sverige den 1 juli så bliver han vel smidt hjem fra sverige når hans visum er udløbet selvom vi søger opholdskort til ham i sverige?
eller må de ikke smide ham ud af landet agtigt når vi er igang med at søge?

så det jo bar skidt hvis vi så får et nej fra sverige :/

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2010 20:26:52

Hvis du som EU-borger er bosat i Sverige, så har din mand ret til både indrejse og ophold i Sverige, såfremt du er arbejdstager, studerende eller "person med tilstrækkelige midler". Et svensk opholdskort er ikke nogen betingelse for, at han har denne ret. Opholdskortet tjener bare som dokumentation for, at de svenske myndigheder har konstateret, at han har denne ret.

Du kan sammenligne det med et dansk sygesikringsbevis. Det er ikke sygesikringsbeviset, som giver dig ret til gratis lægehjælp. Sygesikringsbeviset hjælper dig bare til at dokumentere overfor lægen, at du har denne ret, fordi du har fast bopæl i Danmark.

Besvar