Hej.
Jeg er lidt i tvilv nu.
Efter 10 uger i Sverige som selvforsørgende vil vi søge om opholdskort i DK efter EU reglerne.
Indtil videre har jeg følgende.
Svensk personnummer. Dokumentasion for mit ophold. Bank konto. Diverse regninger. Svensk ID kort. Dokumentasion fra den Svenske arbejdsformidling for tilmelding den 31-3-2010.
Fælles lejekontrakt for leje af hus, og huslejekvitteringer.
Min kone fra Vietnam har fået Svensk personnummer. Hun har fået Svensk EU opholdskort for 5 år.
Jeg vil lige nævne at det tog 1 dag for os at få Svensk personnummer og 4 dage for min kones EU opholdskort.
Ok. Inden vi tog til Sverige var jeg på folkeregisteret i DK for at få flyttet min addrasse til Sverige.
Beskeen jeg fik var at det var ikke nødvendigt. De sagde til mig at de Svenske myndigheder,
Skatteverket, ville flytte min addrasse når jeg er folkebogført.
Nu til mit spørgsmål. Hvad nu hvis skatteverket ikke har flyttet min addrasse når vi kommer
tilbage til Dk den 10 juni 2010, og søger om en EU opholdstilladelse. Får det nogen betydning??
Med dette vedhæfter jeg en fil fra ny i Danmark
EU Opholdskort i DK
Re: EU Opholdskort i DK
Når du har fået et svensk personnr., så er du også registreret som fraflyttet. Du kan jo også selv tjekke, hvad der står om dig i det danske CPR.-register, der vil givetvis stå, at du er udrejst og din nye adresse i Sverige
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
Har man digital signatur, er det nemt og ligetil at få registerindsigt i sine oplysninger i CPR.skaanebo skrev:Når du har fået et svensk personnr., så er du også registreret som fraflyttet. Du kan jo også selv tjekke, hvad der står om dig i det danske CPR.-register, der vil givetvis stå, at du er udrejst og din nye adresse i Sverige
http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=374
-
mustafaahmad
heej
... Nogle der ved om min kone kan komme til jordmord gratis i DK?vi søger opholdtilladelse til hende i dk, efter EU reglerne?
-
fundiver199
Hvis I allerede er flyttet til Danmark, så har hun i princippet samme ret til at benytte sig af det danske sundhedsvæsen som alle andre. Hvis hendes ansøgning om opholdskort ender med at blive afslået, så har hun dog ikke haft denne ret, og i den situation kunne der evt. blive tale om et efterfølgende økonomisk krav.
Men som det er skrevet mange gange her i forum, så er hovedprincippet, at de vandrende EU-borgere og deres familie har en ret til ophold samt ligebehandling med landets egne borgere fra den dag, de sætter deres ben på landets jord, og at myndighedernes sagsbehandling kun er konstaterende. D.v.s. Udlændingeservice konstaterer, at din kone er omfattet af retten til fri bevægelighed og udsteder herefter et opholdskort til hende.
Disse ting er også beskrevet i indlægget "ofte stillede spørgsmål".
Men som det er skrevet mange gange her i forum, så er hovedprincippet, at de vandrende EU-borgere og deres familie har en ret til ophold samt ligebehandling med landets egne borgere fra den dag, de sætter deres ben på landets jord, og at myndighedernes sagsbehandling kun er konstaterende. D.v.s. Udlændingeservice konstaterer, at din kone er omfattet af retten til fri bevægelighed og udsteder herefter et opholdskort til hende.
Disse ting er også beskrevet i indlægget "ofte stillede spørgsmål".