SU efter EU regler -- hjælp til ankesag

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TroelsH

SU efter EU regler -- hjælp til ankesag

Indlæg af TroelsH » 17.03.2010 01:30:16

Jeg har i et stykke tid fuldt med på ÆUG, og det virker som om der er utrolig mange kompetente mennesker. Jeg håber I kan hjælpe os, for vi har en længerevarende korrespondence med SU-styrelsen, som nu er endt i ankenævnet.

Siden 1. September har min Kone studeret på Københavns Universitet, og i lige så lang tid har hun prøvet at få SU. SU-styrelsen mener ikke hun har ret til SU, men har endnu ikke givet os et officielt svar på hvorfor de mener det. Kun et brev med afslag på SU, uden begrundelse, som vi modtog i oktober måned, og svarede på, med forskellige grunde til at vi mener hun har ret til SU.

Da ventetiden har været meget lang, har vi dog løbende været i telefonisk kontakt med dem, og igår fortalte de os endelig, at de nu efter endnu en overvejelse var kommet frem til at hun ikke kan få SU, men har sendt vores sag direkte videre til ankestyrelsen. De regnede med ankestyrelsen ville kontakte os om det i løbet af den her uge, og at vi derefter havde 2 uger til at komme med yderligere oplysninger.

Er der nogen som ved om det normalt at SU-styrelsen automatisk anker vores sag for os, inden vi har set deres afgørelse. Er det ikke os selv som skal anke en afgørelse fra SU-styrelsen ?

Sagen er som følger:
- Min kone er Spanier
- Vi har boet fast sammen i vores fælles ejet lejlighed siden juni 2005. Min dengang kæreste har haft ophold i Danmark siden 1. januar 2004.
- Hun har arbejdet i danmark fra marts 2006 til juni 2007, og optjent ret til dagpenge. Hun stoppede med at arbejde da vi skulle flytte til Spanien.
- Fra 1. September 2007 til 1. September 2008 boede vi i Spanien i forbindelse med mit job
- Ved hjemkomsten fik hun desværre først tilmeldt sig folkeregistret igen i oktober måned.
- Siden oktober 2008 og til og med august 2009, hvor hun begyndte på studiet, modtog hun dagpenge
- Vi blev gift i juni 2009.

Hun har tidsubegrænset ophold, men har formelt været 13 måneder væk fra DK, og så skal man have en ny 5 årig opholds periode før man kan få SU via "5 års reglen". SU-styrelsen siger at et 1 årigt ophold uden for landet gør at "uret bliver nulstillet". Men på deres hjemmeside (http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx) læser jeg at man først skal have en ny sammenhængende 5 års periode efter to års fravær (?)

De anerkender at jeg har boet og arbejdet i et andet EU land og derfor kan udnytte retten til fri bevægelighed, men de siger, at selvom vi er gift, blev vi først gift efter vi kom tilbage fra Spanien, og vi skulle have boet, som ægtepar i udlandet, ellers gælder reglen om SU via ægteskab ikke. De har endnu ikke kunne give mig nogen begrundelse for den regel. Så vidt jeg kan se på ny-i-danmark under familie sammenføring efter EU-retten (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm) står der :

"Det forudsættes dog, at den danske statsborger og familiemedlemmet/ansøgeren har haft et reelt samliv i det EU/EØS-land, hvor den danske statsborger har udnyttet sin ret til fri bevægelighed."

og vi boede sammen i Spanien, så jeg læser den som ok; men det mener de ikke.

Kan det virkelig være passe at hun ingen ret til SU har ? Vi har nu boet i mange år i DK, på nær vores afstikker til Madrid, hun har arbejdet i DK, og har enddog haft ret til dagpenge, men ingen SU ?

For at svaret til ankestyrelsen kan blive så godt som muligt vil jeg høre om der er nogle punkter vi har overset, eller der er nogle andre erhvervede rettigheder fra, f.eks., at have været faste samlivere i en årrække, som vi bør anføre ? Kan det at modtage dagpenge sidestilles med at arbejde ? Hun har mange afslag på tolk/lærer stillinger som hun har søgt, så det er nemt at vise der er en direkte sammenhæng imellem de jobs hun søgte og det fag hun læser nu.

på forhånd tak for hjælpen,

Troels

fundiver199

Re: SU efter EU regler -- hjælp til ankesag

Indlæg af fundiver199 » 17.03.2010 17:16:57

Jeg vil gætte på, at SU-styrelsen har sendt din kones sag til Ankestyrelsen, fordi de anser den for at være både vanskelig og principiel og derfor gerne selv vil have en højere instans ord for, hvordan de skal administrere i lignende sager.

Du må meget gerne scanne de breve, som I har fået fra SU-styrelsen og sende dem til vores rådgivningsmail sammen med en detaljeret forklaring på hele forløbet omkring jeres ophold i henholdsvis Danmark og Spanien. D.v.s. hvem har arbejdet hvor og hvornår, kan I dokumentere at have boet sammen og i givet fald hvor længe, og så videre.

Som jeg umiddelbart ser det, så er der to aspekter ved sagen, nemlig:

1) Har din kone en afledet ret til SU fra dig, fordi du er arbejdstager i Danmark, og fordi I allerede var et etableret par, da I flyttede fra Spanien til Danmark?

2) Har din kone en selvstændig ret til SU, fordi hun selv er vandrende arbejdstager og er begyndt at læse inden for det fag, hvor hun tidligere arbejdede?

Det er groft sagt de to muligheder, som der er for, at hun kan være berettiget til SU.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

TroelsH

Indlæg af TroelsH » 17.03.2010 22:23:23

Tusind tak for det hurtige svar. Jeg vil stykke tingene sammen og sende dem til jer snarest muligt.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.03.2010 11:31:50

Efter at have brugt en hel del tid på sager om danske myndigheders tilsidesættelse af EU-reglerne, må jeg tilstå, at min tillid til Ankestyrelsen ligger på et meget lille sted. Jeg selv og nogle andre, som deltager på min blog har derfor udfærdiget en klageskrivelse til Europa-Kommisionen, således at Danmark bliver banket på plads. Dette gælder både med hensyn til studiestøtte, kontanthjælp, pensioner og børnefamilieydelser.

Det generelle problem er, at danske myndigheder sætter danske regler først, og EU-retten i anden række. EF-Domstolen havde tilbage i 1964 en sag om dette stridspunkt, og Domstolen kom frem til, at EU-retten har forrang for ENHVER national lov. Naturligvis på forudsætning, at der er et element af fri bevægelighed involveret. Sagen har nr. 6/64, Costa mod ENEL, og de centrale præmisser kan læses på min blog.

http://kimnyberg.urbanblog.dk
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar