Fra Indien til Sverige til Danmark - EU regler
-
Namlakhorn
Fra Indien til Sverige til Danmark - EU regler
Hej
Jeg er dansker bosat og arbejdende i Indien.
Min thailandske kone og jeg tænker på om jeg skal tage et job jeg har fået tilbudt i København.
Vores plan var:
At flytte til Malmø, og søge om familiesammenføring efter EU-reglerne
Efter ca. 6mdrs tid (hvor vores lejlighed i KBH vil stå ledig igen) vil vi flytte tilbage til Danmark under EU-reglerne.
Men er det muligt at søge om familiesammenføring i Danmark under EU-reglerne, hvis jeg imens vi boede i Sverige arbejdede i KBH?
Håber på hjælp.
Vh
Namlakhorn
Jeg er dansker bosat og arbejdende i Indien.
Min thailandske kone og jeg tænker på om jeg skal tage et job jeg har fået tilbudt i København.
Vores plan var:
At flytte til Malmø, og søge om familiesammenføring efter EU-reglerne
Efter ca. 6mdrs tid (hvor vores lejlighed i KBH vil stå ledig igen) vil vi flytte tilbage til Danmark under EU-reglerne.
Men er det muligt at søge om familiesammenføring i Danmark under EU-reglerne, hvis jeg imens vi boede i Sverige arbejdede i KBH?
Håber på hjælp.
Vh
Namlakhorn
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Fra Indien til Sverige til Danmark - EU regler
Du kan ikke komme direkte fra et land udenfor EU/EØS og derpå søge via EU-reglerne. Så min anbefaling er, at du vender ind omkring Danmark først.
Når du opfylder kravene i EU-reglerne, er der intet til hinder for, at du kan bo i et medlemsland og arbejde i et andet. Din ægtefælle kan dog ikke gøre det samme. Idet hun er tredjelands-statsborger (som det hedder i EU-sprog, når man kommer fra et land udenfor Fællesskabet) må hun kun påtage sig arbejde i det land, hvor du har folkeregisteradresse.
Når du opfylder kravene i EU-reglerne, er der intet til hinder for, at du kan bo i et medlemsland og arbejde i et andet. Din ægtefælle kan dog ikke gøre det samme. Idet hun er tredjelands-statsborger (som det hedder i EU-sprog, når man kommer fra et land udenfor Fællesskabet) må hun kun påtage sig arbejde i det land, hvor du har folkeregisteradresse.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
Namlakhorn
Hej Kim,
Tak for svar.
Du skriver at jeg skal ind forbi Danmark først - men hvor lang tid skal jeg bo/arbejde i Danmark, før det bliver opfattet som at jeg flytter fra eet medlemsland til et andet - her fra DK til Malmø - således vi kan ansøge om familiesammenføring i Sverige efter EU-reglerne?
Mit spørgsmål gik dog på at hvis vi efter at have boet i Sverige i 6 mdr, gerne vil flytte til Danmark og ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne, er dette så muligt hvis jeg har arbejdet i de 6 mdr i Danmark (men altså boet i Malmø).
På side 8 i guiden "Sverigesløsningen" af ÆUG står der "Hvis du har boet i Sverige uden at arbejde dér, kan du ikke få din familie med tilbage til Danmark på en
EU opholdstilladelse".
Betyder det at vi kun kan ansøge efter de danske national regler efter de 6mdr i Sverige?
Et andet spørgsmål - er vi forhindret i at fra starten søge om familieansøgning i Danmark efter de danske regler?
Min kone har et 90dages multiple turistvisum til Danmark/Schengen-landene der er gældende fra 1. marts til 31. august 2010.
I teorien kan vi vel sammen rejse til Danmark i f.eks. juni og ansøge familiesammenføring efter de danske regler. Vi opfylder alle kravene - pånær boligkravet, idet vores lejlighed i KBH er fremlejet indtil januar 2011. Men hvis vi finder en løsning på bolig, er vi vel ikke forhindret i at søge efter de danske national regler?
Vh
Namlakhorn
Tak for svar.
Skal jeg forstå det sådan, at fordi jeg har været udenlandsdansker uden for EU/EØS i en længere periode - kan vi ikke søge om familiesammenføring i Sverige efter EU-reglerne, hvis vi flytter direkte fra Indien til Sverige?Kim P. Nyberg skrev:Du kan ikke komme direkte fra et land udenfor EU/EØS og derpå søge via EU-reglerne. Så min anbefaling er, at du vender ind omkring Danmark først.
Du skriver at jeg skal ind forbi Danmark først - men hvor lang tid skal jeg bo/arbejde i Danmark, før det bliver opfattet som at jeg flytter fra eet medlemsland til et andet - her fra DK til Malmø - således vi kan ansøge om familiesammenføring i Sverige efter EU-reglerne?
Jeg er med på at hvis vi har opnået familiesammenføring i Sverige efter EU-reglerne må min kone ikke arbejde i Danmark.Kim P. Nyberg skrev: Når du opfylder kravene i EU-reglerne, er der intet til hinder for, at du kan bo i et medlemsland og arbejde i et andet. Din ægtefælle kan dog ikke gøre det samme. Idet hun er tredjelands-statsborger (som det hedder i EU-sprog, når man kommer fra et land udenfor Fællesskabet) må hun kun påtage sig arbejde i det land, hvor du har folkeregisteradresse.
Mit spørgsmål gik dog på at hvis vi efter at have boet i Sverige i 6 mdr, gerne vil flytte til Danmark og ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne, er dette så muligt hvis jeg har arbejdet i de 6 mdr i Danmark (men altså boet i Malmø).
På side 8 i guiden "Sverigesløsningen" af ÆUG står der "Hvis du har boet i Sverige uden at arbejde dér, kan du ikke få din familie med tilbage til Danmark på en
EU opholdstilladelse".
Betyder det at vi kun kan ansøge efter de danske national regler efter de 6mdr i Sverige?
Et andet spørgsmål - er vi forhindret i at fra starten søge om familieansøgning i Danmark efter de danske regler?
Min kone har et 90dages multiple turistvisum til Danmark/Schengen-landene der er gældende fra 1. marts til 31. august 2010.
I teorien kan vi vel sammen rejse til Danmark i f.eks. juni og ansøge familiesammenføring efter de danske regler. Vi opfylder alle kravene - pånær boligkravet, idet vores lejlighed i KBH er fremlejet indtil januar 2011. Men hvis vi finder en løsning på bolig, er vi vel ikke forhindret i at søge efter de danske national regler?
Vh
Namlakhorn
-
Namlakhorn
PS:
Da vi ikke har noget sted at bo umiddelbart i DK - skal vi alligevel ud og søge en midlertidig bolig - så tanken var at vi lige så godt kunne flytte til Sverige direkte fra Indien - ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne... Og når vores lejlighed igen er ledig i januar 2011, kan vi overveje at flytte til DK - og ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne.
På den måde var tanken at vi undgår ulemperne som de danske regler fører med sig. Jeg er især bekymret for om det er muligt at finde et lejemål hvor udlejer er villig til at udleje minimum 3 år.
Da vi ikke har noget sted at bo umiddelbart i DK - skal vi alligevel ud og søge en midlertidig bolig - så tanken var at vi lige så godt kunne flytte til Sverige direkte fra Indien - ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne... Og når vores lejlighed igen er ledig i januar 2011, kan vi overveje at flytte til DK - og ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne.
På den måde var tanken at vi undgår ulemperne som de danske regler fører med sig. Jeg er især bekymret for om det er muligt at finde et lejemål hvor udlejer er villig til at udleje minimum 3 år.
-
fundiver199
Jeg ved ikke, hvor Kim har den idè fra? Som jeg forstår reglerne, så er der intet til hinder for, at du kan flytte direkte fra Indien til Sverige og herefter få opholdskort til din kone efter EU-reglerne.Namlakhorn skrev:Skal jeg forstå det sådan, at fordi jeg har været udenlandsdansker uden for EU/EØS i en længere periode - kan vi ikke søge om familiesammenføring i Sverige efter EU-reglerne, hvis vi flytter direkte fra Indien til Sverige?
Ja det er muligt.Namlakhorn skrev:Mit spørgsmål gik dog på at hvis vi efter at have boet i Sverige i 6 mdr, gerne vil flytte til Danmark og ansøge om familiesammenføring efter EU-reglerne, er dette så muligt hvis jeg har arbejdet i de 6 mdr i Danmark (men altså boet i Malmø).
Nej sådan var reglerne indtil oktober 2008, hvor Danmark ændrede sin tolkning af EU-retten som følge af EF-domstolens kendelse i Metocksagen. Sverigesfolderen er skrevet længe inden oktober 2008 og er ikke blevet opdateret, og at samme grund linkes der ikke længere til den her på hjemmesiden.Namlakhorn skrev:På side 8 i guiden "Sverigesløsningen" af ÆUG står der "Hvis du har boet i Sverige uden at arbejde dér, kan du ikke få din familie med tilbage til Danmark på en EU opholdstilladelse". Betyder det at vi kun kan ansøge efter de danske national regler efter de 6mdr i Sverige?
Nej naturligvis ikke. Hvis I opfylder alle kravene, så kan I naturligvis godt søge efter de danske regler uden, at din kone risikerer at få afslag. Så det er jo op til jer, hvad I foretrækker.Namlakhorn skrev:Et andet spørgsmål - er vi forhindret i at fra starten søge om familieansøgning i Danmark efter de danske regler?
VI (jeg og min brasilianske mand) flyttede direkte fra Brasilien til Svergige og min mand fik opholdstilladelse i Sverige på EU-regler. Så det er bestemt muligt. Jeg arbejdede dog i Sverige, men nu da reglerne er lavet om (bliver tolket anderledes) skulle det endda være muligt at søge på E_U-regler i Danmark efterfølgende, selvom du har arbejdet i DK. Efter et år flyttede vi til DK og min mand har fået OT i danmark på EU-regler. Så jeg ser intet i vejen med Jeres plan. Held og lykke med det!
Solveig
Solveig
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Bøjer mig i støvet for Solveig 
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
Namlakhorn