Hjælp - på turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

zaib

Hjælp - på turistvisum

Indlæg af zaib » 11.02.2010 18:39:11

Hej Alle Sammen

Det er således at min mand er kommet til Sverige på turist visum. Han har været her snart i 1 måned. Vi har været på migrationsverket for at søge op opholdstilladelse, jeg manglede bare at få registeret at jeg var gift.

Jeg kontaktede så skatteverket for at registere vores ægteskab, den 21. januar. På skatteverket oplyste de at jeg inden 10 dage ville modtage mit personbevis påny. Jeg har endnu ikke modtaget det, jeg har nu skrevet en mail til skatteverket, de kan ikke se at jeg er blevet registeret endnu.

Da min mands visum udløber i midten af april, er jeg meget nervøs at han ikke når at få opholdskort/tilladelse. Hvis han ikke modtager opholdskort kan man forlænge turistvisum? Jeg opfylder alle krav, jeg har afleveret lønseddler m.m.

Nu hvor min mand er i sverige, kan han registeres, ligesom os andre, der har fået personbevis?
Jeg har læst at hvis man er mand/kone til eu borger kan man arbejde med det samme? kan man også studere med det samme, selvom man er på turistvisum?

Jeg håber der nogen der kan hjælpe, jeg vil helst ikke have at min mand skal rejse tilbage til pakistan.

Tusind tak på forhånd.

fundiver199

Re: Hjælp - på turistvisum

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2010 19:06:43

Kære Zaib

Velkommen til forum. Der er ingen grund til nervøsitet, for din mand skal bare nå at søge om opholdskort, inden hans visum udløber, han skal ikke nå at det. Hans visum kan ikke forlænges. Men når han søger opholdskort, så får han en kvittering, og den kvittering er i sig selv nok til, at han lovligt må opholde sig i Sverige, indtil opholdskortet bliver udstedt. Hvilket i øvrigt kan tage op til 6 måneder, og så længe er et visum jo slet ikke gyldigt alligevel.

Dog må han ikke rejse til andre Schengenlande i den periode, der går, fra hans visum er udløbet og indtil han får sit opholdskort. Så familiebesøg i Danmark er altså f.eks. udelukket for hans vedkommende i den periode. Men så kan familien jo komme på besøg i Sverige i stedet.

Læs i øvrigt teksten her på hjemmesiden under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum, der finder du svar på det meste omkring den fri bevægelighed efter EU/EØS-reglerne.

rhino

Indlæg af rhino » 11.02.2010 19:33:39

Hej zaib.

Hvordan fik du registreret din mand ? Var du selv taget op , eller ringet til dem ? Jeg skal ha min kone registreret også , og vil høre om hun selv skal møde op på skatteverket el kan jeg selv gøre det . Hun er syg , og kan ik selv deroppe, og jeg har også søgt om opholdskort, og de mangler kun min nye personbevis.

Så vi er i samme situation lige pt.. Måske vi kan dele vores erfaringer i den tid , det tager at få opholdskort til vores ægtefælle.

Fundiver, du skriver at familie besøg i danmark må vente ? Kan du forklare hvorfor ? Altså hvis man har et turistvisum , så hvorfor må man ik tage til danmark.. ? Min kone landet i københavn, og derefter kørte vi til malmø , hvor vi bor , men hun har været på familie besøg i DK .. Er det forkert ?? Vil bare ik rode ude i nogen problemer , hvis det kan gi konsekvenser.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2010 20:15:39

fundiver199 skrev:Dog må han ikke rejse til andre Schengenlande i den periode, der går, fra hans visum er udløbet og indtil han får sit opholdskort.
Så længe visum ikke er udløbet, må den udenlandske ægtefælle naturligvis gerne rejse til andre Schengenlande, hvis der altså er tale om et Schengenvisum.

rhino

Indlæg af rhino » 11.02.2010 21:08:27

Men hvis turistvisum er udløbet, og der er søgt om opholdskort, må personen så gerne "rejse" til Danmark ? Det er jo også schengenland, men jeg tænker mere på at man kan jo sagtens køre med bil over broen eller tage toget fra Sverige, uden at der blir kigget på pas eller visum .... Vi skal til bryllup i kbh i april , og der er min kones turistvisum udløbet, men der er jo søgt om opholdskort , og vi har fået en kvittering.. Kan jeg bruge det til at tage til kbh med min kone ?

zaib

Indlæg af zaib » 12.02.2010 08:45:02

[quote="rhino"]Hej zaib.

Hvordan fik du registreret din mand ? Var du selv taget op , eller ringet til dem ? Jeg skal ha min kone registreret også , og vil høre om hun selv skal møde op på skatteverket el kan jeg selv gøre det . Hun er syg , og kan ik selv deroppe, og jeg har også søgt om opholdskort, og de mangler kun min nye personbevis.

Mig og min mand tog begge op på skatteverket, min mand skulle også skrive under. Du kan hente askemaet hos skatteverket, også aflevere det senere. Jeg var inde hos skatteverket den 21. januar 2010, jeg har endnu ikke modtaget mit nye personbevis, og jeg har kontakte skatteverket igen, men de har vidst ikke fået det tastet ind i systemet endnu. Der er vidst lidt vente tid endnu.
Så vi er i samme situation lige pt.. Måske vi kan dele vores erfaringer i den tid , det tager at få opholdskort til vores ægtefælle.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 09:10:48

rhino skrev:Men hvis turistvisum er udløbet, og der er søgt om opholdskort, må personen så gerne "rejse" til Danmark ? Det er jo også schengenland, men jeg tænker mere på at man kan jo sagtens køre med bil over broen eller tage toget fra Sverige, uden at der blir kigget på pas eller visum .... Vi skal til bryllup i kbh i april , og der er min kones turistvisum udløbet, men der er jo søgt om opholdskort , og vi har fået en kvittering.. Kan jeg bruge det til at tage til kbh med min kone ?
Som jeg allerede har skrevet det to gange før i denne tråd, så skal din kone enten have et gyldigt Schengenvisum eller et opholdskort for lovligt at kunne rejse med dig til Danmark. Og det gælder naturligvis også, når I skal til bryllup i april.

Det er heller ikke altid, at der er fartkontrol på landevejen mellem Herning og Viborg, og det er ikke alle, som nøjes med at køre 80 km/t på den strækning. Men det betyder jo ikke, at det er lovligt at køre 120. Eller at man ikke risikerer at blive stoppet og få en bøde og et klip i kørekortet, hvis man gør det.

Og ligesom der lejlighedsvis er fartkontrol på landevejen mellem Herning og Viborg, så er der også lejlighedsvis paskontrol på Øresundsbroen samt få færgerne over Øresund. Der er bare ikke nogen fast paskontrol, for det siger Schengenreglerne, at der ikke må være.

zaib

Indlæg af zaib » 12.02.2010 10:09:45

Jeg har været inde under ofte stilliede spørgsmål, der kan jeg læse mig frem til at min mand også kan læse i Danmark, gratis, men får ikke udannelsesstøtte.
Men jeg tænker, han skal have et svensk person nr. før han kan læse både i Dk eller Sverige. Kan min mand få sådan et personbevis, hvis jeg henvender mig på skatteverket?

Han vil også rigtig gerne lære svensk og dansk, lige nu tag han hver dag til København for at lære dansk, to gange om ugen. Er der nogen der kender noget, hvor der er undervisning hver dag.

På forhånd tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 13:35:22

Når din mand har ophold efter EU/EØS-reglerne, så har han ret til uddannelsesstøtte i det land, hvor I bor, men kun hvis du selv er arbejdstager i det pågældende land. Så hvis I bor i Sverige, så har han ret til svensk uddannelsesstøtte, hvis du er arbejdstager i Sverige. Men ikke hvis din indkomst stammer fra et job i Danmark eller fra dansk uddannelsesstøtte e.l.

Han må kun læse og arbejde i det land, hvor I bor, så et svensk personnummerbevis giver ham ikke ret til at læse eller arbejde i Danmark. Jeg ved ikke, om din mand kan få et svensk personnummerbevis, men jeg gætter på, at det kan han først få, når han har fået sit opholdskort. Så indtil da kan det være lidt besværligt for ham at dokumentere sine rettigheder, selvom han i princippet har dem allerede.

Måske nogle af ”svenskerne” i forum kan vejlede dig nærmere omkring de administrative formaliteter med personnummerbevis i Sverige samt om mulighederne for danskundervisning for personer, der bor i Sverige.

Men hvor længe har I tænkt jer at blive boende i Sverige? Hvis jeres plan er hurtigst muligt at flytte videre til Danmark ved anvendelse af EU-reglerne, så er det måske ikke så vigtigt, at din mand begynder på alt muligt i Sverige.

Det er jo nu, at I skal tage stilling til, om jeres fremtid ligger i Sverige, Danmark eller måske et helt tredje sted. Og først når I har truffet den beslutning, er det jo relevant at begynde at tænke på uddannelse for din mand, SU og så videre.

zaib

Indlæg af zaib » 12.02.2010 15:09:46

Først og fremmest tusind tak for de hurtige svar Fundiver. Jeg arbejder selv i København og pendler hverdag til København. Vi har ikke tænkt at bo særlig lang tid i sverige, men vi kan da ikke flytte tilbage så snart min mand har fået opholdskort?

Dette er også grunden til at man min mand pendler til København 2 gange om ugen for at lære dansk, da han godt vil læse videre i danmark når vi flytter tilbage til dk. Men nu hvor hans visum udløber til april, kan han jo ikke pendle til københavn. Derfor vil vi finde noget dansk undervisning i sverige eller andet så han ikke kommer til at kede sig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 17:24:37

zaib skrev:Vi har ikke tænkt at bo særlig lang tid i sverige, men vi kan da ikke flytte tilbage så snart min mand har fået opholdskort?
Det spørgsmål forstår jeg ikke. Kan du udbyde, hvad du mener?

zaib

Indlæg af zaib » 13.02.2010 15:43:35

fundiver199 skrev:
zaib skrev:Vi har ikke tænkt at bo særlig lang tid i sverige, men vi kan da ikke flytte tilbage så snart min mand har fået opholdskort?
Det spørgsmål forstår jeg ikke. Kan du udbyde, hvad du mener?

Det jeg mener er at, vi rigtig gerne vil flytte tilbage til DK, når min mand har fået sit opholdskort i Sverige. Hvor lang tid skal man have boet i sverige for at vende tilbage til DK.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 13.02.2010 16:52:34

Som du kan se herinde er det meget vigtigt i ikke har boet c/o eller på et værelse samt at dokumentere alle indkøb etc i Sverige, altså at du har været reelt etableret i Sverige, så hvis jeg var jer ville jeg søge DK opholdskort fra Sverige da et opholdskort udstedt i Sverige desværre ikke garantere at DK ville give din mand det samme.
Send din mand feks til svensk når han har fået sit opholdskort en mdrs tid da det yderlig vil dokumentere jeres reelle ophold i Sverige, og give ham noget at beskæftige sig med, imens i venter på US skal behandler jeres sag, og de har jo ikke samme tempo på i US som i Sverige
Min mand lærte svensk i knapt 2 mdr. og det har ikke være et minus i hans fortsatte dansk undervisning her i DK.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2010 17:47:37

Som tommelfingerregel er 10 uger nok, og det er ikke afgørende, om ægtefællen har nået at få et opholdskort eller ej. Se indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i forum.

zaib

Indlæg af zaib » 14.02.2010 15:30:12

Kirikis - hvor gik din mand til svensk henne ? Min mand vil godt lære svensk, men jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig henne?

Besvar