Hej.
Jeg har fundet mig en kæreste fra frankrig og taler sammen mindst en time om dagen så vi kender hinanden rigtig godt efterhånden - og han har også besøgt mig i dk. og vi vil gerne giftes.
Jeg har hørt at der skulle være en lov om at hvis jeg rejser til frankrig og finder mig et job osv. og derefter bliver gift i fr. kan jeg få ham med hjem til dk.
er der nogen der kender denne regel og hvad den præcis hedder?
EU - sammenføring
-
fundiver199
Re: EU - sammenføring
Ja det hedder retten til fri bevægelighed i EU. Og det kan du læse mere om i indlæggene øverst i dette forum samt under "love & regler" - EU-regler her på hjemmesiden.
Hvis din kæreste er fransk statsborger har han også ret til at bosætte sig i Danmark, hvis han kan finde et job eller på anden vis råder over midler til at forsørge sig selv, da han jo så er omfattet af retten til fri bevægelighed i EU på fuldstændig samme måde, som du selv er det, hvis du er dansk statsborger.
Så den eneste grund til at gøre, som du beskriver det, skulle være at det er helt umuligt for ham at finde et job i Danmark, hvorimod det er meget let for dig at finde et job i Frankrig. Eller naturligvis at I bare har lyst til at bo sammen i Frankrig i en kortere eller længere periode.
Hvis din kæreste er fransk statsborger har han også ret til at bosætte sig i Danmark, hvis han kan finde et job eller på anden vis råder over midler til at forsørge sig selv, da han jo så er omfattet af retten til fri bevægelighed i EU på fuldstændig samme måde, som du selv er det, hvis du er dansk statsborger.
Så den eneste grund til at gøre, som du beskriver det, skulle være at det er helt umuligt for ham at finde et job i Danmark, hvorimod det er meget let for dig at finde et job i Frankrig. Eller naturligvis at I bare har lyst til at bo sammen i Frankrig i en kortere eller længere periode.