Hvornår får vi svar? Hjælp os!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Riki

Hvornår får vi svar? Hjælp os!

Indlæg af Riki » 27.11.2009 15:49:19

Hej venner!

Hvor er det rart at vide at jeg/vi ikke er de eneste der skal kæmpe SÅ hårdt for kærligheden, og hvor er det rart at vi kan hjælpe hinanden! :)

Jeg er en ung dame, under 24, der oprindeligt stammer fra eks-Jugoslavien, det samme gør min nuværende mand. Efter et længere tids forhold, besluttede vi os for at det skulle være os to! Pga. dårlige økonomiske forhold og ringe muligheder i hjemlandet, besluttede vi han skulle flytte herop. Eftersom jeg på daværende tidspunkt ikke var dansk statsborger, skulle jeg igennem en lang procedure for endeligt at være omfattet af dansk indfødsret. Da det kom på plads, fandt jeg hurtigt en bolig i Malmö. Vi fik lavet visum til min mand, og blev viet her i Sverige. Hans visum var tæt på at udløbe, så vi besøgte Migrationsverket og afleverede alle papirer samme dag vi blev gift. Vi har søgt opholdstilladelse gennem EU-regler. Vi fik at vide, at hun i realiteten godt kunne træffe en beslutning med det samme, men fordi jeg ikke havde et personbevis hvorpå der stod at jeg nu er gift, bad hun mig indsende det, hvorefter vi bare skulle vente på et svar.

Vi har nu ventet i lidt over 2 måneder, og forstår ikke hvorfor vi endnu ikke har hørt noget. Har nogle af jer ventet så længe? Og hvilke faktorer tror I spiller ind, når nogle er så heldige at få samme dag, mens andre skal vente rigtigt længe? Tror I at det er en god idé at ringe ind og snakke med sagsbehandleren, eller er det bedst at undgå at ringe? Jeg har i alt ringet ind 2 gange, hvor jeg fik at vide at der kan gå op til 6 mdr. inden man får svar.

Grunden til at vi er ved at blive utålmodige, er fordi min mand sidder meget alene i lejligheden, og det er meget begrænset hvor aktiv man kan være med en kvittering på at sagen er igang. Vi har hverken venner eller familie i Sverige. Vi fik at vide at han ikke må rejse til DK, altså at han kun må opholde sig i Sverige mens vi venter på svar. Har jeres udenlandske ægtefælle opholdt sig i DK mens I ventede på opholdstilladelse?

Jeg håber at I kan komme med gode råd eller svar, ud fra jeres egen erfaring.

På forhånd mange tak :wink:

fundiver199

Re: Hvornår får vi svar? Hjælp os!

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2009 18:27:32

Det er rigtigt, at din mand kun må opholde sig i Sverige, indtil han har fået sit opholdskort. Men til gengæld har han allerede sine fulde rettigheder, d.v.s. han kan f.eks. gå i gang med at arbejde eller med at tage en uddannelse, uanset at opholdskortet ikke er blevet udstedt endnu.

Elias

Indlæg af Elias » 27.11.2009 20:46:08

Hejsa

Ja vi kom også til og vente på min mands opholdskort fordi de manglede nogle lönsedler fra mig. Men da jeg så fik dem gik jeg personligt ned til Migrationsverket og afleverede dem, snakkede med hende dernede og hun sagde der gik op til 6 måneder inden vi fik svar. Jeg sagde til hende at det var ikke til og holde ud og gå og vente hun sagde vi skulle väre glad for og väre dansk statsborger for svenskerne kunne vente op til et år og de skulle vente i deres hjemlandog vi kunne jo vare sammen imens, og det er da rigtig nok, men sagde til hende at min mand var ved og väre skör af og gå hjemme og min sän skulle også gerne ud og passes.

2 dage efter jeg havde väret nede og snakke med hende modtog jeg opholdstilladelsen og den var den dag vi havde väret dernede så det hjalp os og mäde op dernede :-)

ja forstår godt hvordan i har det for vi har hellere ikke venner eller familie her, og når jeg er på arbejde keder min mand sig.

Synes det vil väre en dum ide og begynde og rejse til dk uden opholdstilladelsen for der er kontrol i togene, min har gjort det en gand da vi skulle holde min söns födselsdag, samme dag som han fik sit opholdstilladelse tog vi til dk for og besöge famillien og der var der kontrol på så det var rimligt heldigt.

hilsen Karina

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 01.12.2009 20:21:47

Vi ventede også i noget tid
Senest rettet af Tanja72 22.01.2015 18:08:05, rettet i alt 1 gang.

Elias

Indlæg af Elias » 01.12.2009 23:39:44

Okay så må i da snart få et svar hvis det var det eneste som de manglede :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2009 01:21:54

Der er intet unormalt i at vente 2 måneder, og som du selv er inde på, har Migrationsverket 6 måneder til at få sagen ekspederet. Men det er som nævnt en ren ekspeditionssag, så der er jo ingen grund til at være bekymret, hvis I har økonomien i orden. Og din ægtefælle har som nævnt også alle sine rettigheder fra dag 1, ansøgningen er indleveret.

I øvrigt ville det da være en oplagt ide, at din mand tilmelder sig SFI, så han får lært noget svensk og får sig nogle nye bekendte, der ligesom ham selv er nye indvandrere til Sverige. Så behøver han i hvert fald ikke at trille tommelfingre derhjemme. Men hvis tanken er, at I vil videre til Danmark, så behøver I jo slet ikke at vente på, at han får udstedt et svensk opholdskort.

Besvar