Filippinsk kone opholdstill. i Italien - jeg er dansker i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
blacknblond

Filippinsk kone opholdstill. i Italien - jeg er dansker i DK

Indlæg af blacknblond » 26.11.2009 20:55:08

Jeg er bosat i Danmark. Min kommende kone er bosat i Italien, hvor hun også har arbejds- og opholdstilladelse. Hun er filippinsk statsborger. Hun har boet og arbejdet i Italien i 5 år.
Er der nogen herinde, der ved, om der gælder nogle specielle regler - eu eller andet - for os?!

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Filippinsk kone opholdstill. i Italien - jeg er dansker i DK

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.11.2009 00:58:08

Hvis hun umiddelbart tager herop for at bo hos dig, så er det udelukkende de danske nationale regler der gælder. Herunder krav til alder, tilknytning, bolig, økonomi og bankgaranti.

Men hvis du rykker din folkeregisteradresse ned til hende, eller til et andet EU/EØS-land, og du bor dér i mindst 10 uger, så er du pludselig EU-borger og kan gøre brug af EU-reglerne for familiesammenføring.

Så det er lidt et temperamentsspørgsmål, hvad man helst vil.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.11.2009 06:21:34

blacknblond skrev:Er der nogen herinde, der ved, om der gælder nogle specielle regler - eu eller andet - for os?!
Der gælder fuldstændig de samme regler for jer som for alle andre par, hvor den ene er dansk statsborger og den anden er statsborger i et 3. land (ikke-EU land).
Din kærestes arbejds- og opholdstilladelse i Italien har ikke større betydning for jeres rettigheder i Danmark, end hvilken farve sokker hun plejer at anvende eller hvad hendes fætter hedder til fornavn.

Men som Kim skriver gør situationen det jo noget nemmere for dig at bosætte dig i Italien, da kæresten vel både har job og et sted, hvor I kan bo. Og hendes opholdstilladelse i Italien betyder desuden, at hun ikke skal bruge visum for at rejse til Danmark i op til 3 måneder ad gangen.

Hvis I vælger at gifte jer er svaret fuldstændig det samme som ovenstående. Altså at hendes arbejds- og opholdstilladelse i Italien er sagen fuldstændig uvedkommende, hvis I gerne vil bo sammen i Danmark. Derimod er den naturligvis vigtig, hvis I gerne vil bo sammen i Italien.

I den situation vil du kunne søge om familiesammenføring med hende i Italien efter Italiens nationale regler. Og dermed vil du f.eks. kunne bo i Italien, selvom I begge to skal leve af hendes løn.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.11.2009 08:11:56

Det er rigtigt, at din kone har nogle særlige rettigheder i EU, hvis hun har opnået at få en permanent opholdstilladelse/opholdsbevis i Italien, som gør, at hun uden at skifte statsborgerskab i praksis opnår de samme rettigheder, som var hun EU-borger. Dermed kan din kone uden videre flytte til et andet EU-/EØS-land og bosætte sig der. Desværre er disse rettigheder intet værd i netop Danmark pga. de danske forbehold i EU. Så din kone kan med andre ord uden videre flytte til fx Polen, Tyskland, Norge eller Sverige - men ikke til Danmark. Forudsat at hun altså har opnået at få en permanent opholdstilladelse i Italien.

Besvar