kan man flytte tilbage til dk uden svensk opholdstilladels.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mymelek
Geografisk sted: denmark

kan man flytte tilbage til dk uden svensk opholdstilladels.

Indlæg af mymelek » 29.10.2009 15:22:13

Hej..
Vi har boet i malmø siden den 20 maj, og bor her i nu..
Vi vil meget gerne søge tilbage til dk, men vi har ikke fået svar på om min mand kan få opholdstilladelse i sverig.. vi venter stadigvæk på svar, selvom vi søgte i maj :(
Kan vi godt flytte til dk, og søge opholdstilladelse, selvom min mand ikke har fået svar fra sverig??
Jeg har for en mdr født vores søn, så jeg kan ikke arbejde med det samme i dk, og må derfor få kontant hjælp som barselspenge..
Er der så alligevel mulighed for ha, at få opholdstilladelse??

Håber der er nogle der kan hjælpe..

fundiver199

Re: kan man flytte tilbage til dk uden svensk opholdstilladels.

Indlæg af fundiver199 » 29.10.2009 16:30:42

Umiddelbart vil jeg råde jer til at blive i Sverige, indtil din mand har fået sit opholdskort, da det helt sikkert vil være den nemmeste løsning. Bl.a. er der det problem, at din mands visum er udløbet, og derfor skal han faktisk søge om et nyt visum på den danske ambassade, hvis han uden opholdskort skal rejse med dig til Sverige.

Fristen for at udstede et opholdskort er 6 måneder, så kontakt Migrationsværket og bed dem om at træffe en afgørelse i jeres sag.

For at din mand er berettiget til et opholdskort i enten Sverige eller Danmark, skal du have boet i Sverige som arbejdstager, studerende eller "person med tilstrækkelige midler".

Det fremgår ikke af dit indlæg, hvad I har levet af i Sverige, andet end at I tilsyneladende står uden nogen form for indkomst lige nu p.g.a. din fødsel. På den baggrund kan jeg desværre ikke vurdere, om I overhovedet opfylder betingelserne for, at din mand kan få et opholdskort.

Den havde været klogt at udsætte graviditet og fødsel, indtil familiesammenføringen var gået igennem, men det er jo lidt for sent nu for jeres vedkommende.

Så nu må I bare tage den herfra, også selvom det evt. kan betyde, at din mand bliver nødt til at rejse tilbage til sit hjemland i en periode, indtil du opfylder betingelserne om at være arbejdstager, studerende eller "person med tilstrækkelige midler".

mymelek
Geografisk sted: denmark

Re: kan man flytte tilbage til dk uden svensk opholdstilladels.

Indlæg af mymelek » 30.10.2009 22:18:39

Okay..
Jeg har gået i skole i kbh indtil den 7 sep, hvor jeg gik på barsel...
så fra maj til sep, har vi boet i malmø, og jeg har gået i skole i kbh..
det er så den 20 nov, de skal svare inden.. det er dejligt der ikke må gå mere end 6 mdr..
vi har været ude og snakke mange gange med dem, og ringet, for at få dem til at give svar.. har bare ikke fået noget i nu..:(
Må bare prøve igen igen på mandag...

Besvar