Hej
Min kæreste og jeg bliver gift i DK i morgen. Vi vil gøre brug af eu reglerne om familie sammenføring.
Jeg har bare ikke kunne få noget job nogen steder. Har prøvet meget i Norge.
Spørgsmålet er nu om jeg bare kan leje et værelse i Norge fx. og så min kone derop inden jeg finder et job???
Eller er det bedre at finde noget i sverige på malmø?
Hendes turist visum udløber d. 27/11/09
Jeg er tømrer, men krisen er også hård ved vores fag lige pt.
Mvh Vita 20 og Kasper 24
Er 1½ måned tilbage af hendes visum nok?
-
fundiver199
Re: Er 1½ måned tilbage af hendes visum nok?
Jeg ved ikke, hvor det er lettest for en tømrer at finde arbejde. Men Malmø har alt andet lige den fordel, at man kan pendle over broen og passe et job i Danmark, og måske er det trods alt lettest at finde arbejde i sit eget land, specielt i disse krisetider.
Nu skriver du ikke om, hvad du lever af p.t., men det er ret afgørende for jeres situation. Hvis du har et arbejde i nærheden af den dansk-tyske grænse eller i nærheden af Øresundsbroen, så vil det være klart nemmest at vælge at bosætte jer i Tyskland henholdsvis Sydsverige, så du bare kan fortsætte med det samme job.
Hvis du er ledig og forsikret i dansk A-kasse, så kan du tage dine dagpenge med dig til et andet EU-/EØS-land i 3 måneder, såfremt du tilmelder dig arbejdsformidlingen i det pågældende land og er aktivt jobsøgende.
Så i den situation kan I bosætte jer, hvor som helst i EU-/EØS, I har lyst til det, og når de 3 måneder er gået, kan du så tage din kone med dig tilbage til Danmark og få et opholdskort til hende efter EU-reglerne. Hvis du altså ikke finder et job i det pågældende land og I bliver så glade for at være der, at I foretrækker at blive.
Hvis du er ledig og ikke er forsikret i en A-kasse, så har du et problem, som du kun kan løse ved at finde dig et job.
Nu skriver du ikke om, hvad du lever af p.t., men det er ret afgørende for jeres situation. Hvis du har et arbejde i nærheden af den dansk-tyske grænse eller i nærheden af Øresundsbroen, så vil det være klart nemmest at vælge at bosætte jer i Tyskland henholdsvis Sydsverige, så du bare kan fortsætte med det samme job.
Hvis du er ledig og forsikret i dansk A-kasse, så kan du tage dine dagpenge med dig til et andet EU-/EØS-land i 3 måneder, såfremt du tilmelder dig arbejdsformidlingen i det pågældende land og er aktivt jobsøgende.
Så i den situation kan I bosætte jer, hvor som helst i EU-/EØS, I har lyst til det, og når de 3 måneder er gået, kan du så tage din kone med dig tilbage til Danmark og få et opholdskort til hende efter EU-reglerne. Hvis du altså ikke finder et job i det pågældende land og I bliver så glade for at være der, at I foretrækker at blive.
Hvis du er ledig og ikke er forsikret i en A-kasse, så har du et problem, som du kun kan løse ved at finde dig et job.
Jeg modtager ikke noget fra nogen A kasse og er bare ledig for mine egne penge.
Jeg var måske ikke konkret nok i mit sprøgsmål før.
Men du fik da sat nogle ting på plads for mig.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor længe det tager fra den dag jeg har job, til den dag min kone kan blive i eu.
Når jeg har job og er bosat uden for DK, hvor længe går der så inden min kone kan leve sammen med mig ?Og hvad kræver det af os udover det at vi er flyttet uden for DK?
Takker
Jeg var måske ikke konkret nok i mit sprøgsmål før.
Men du fik da sat nogle ting på plads for mig.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor længe det tager fra den dag jeg har job, til den dag min kone kan blive i eu.
Når jeg har job og er bosat uden for DK, hvor længe går der så inden min kone kan leve sammen med mig ?Og hvad kræver det af os udover det at vi er flyttet uden for DK?
Takker
-
fundiver199
Prøv at læs indlæggene øverst i forum under "bekendtgørelser", dels DRC´s vejledning, som der er et link til, dels "ofte stillede spørgsmål". Det vil besvare det meste, som du kan være i tvivl om.