Hjælp til samføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ucnvejle
Kontakt:

Hjælp til samføring

Indlæg af ucnvejle » 04.10.2009 01:34:38

Hej med jer.

Jeg har møde en rigtig sød pige på 33 år fra filippinerne, jeg er selv 35 år og bor i Danmark.
Hun er separeret på 2. år nu og hendes ex. Mand gør alt for at ødelægge det for hende da hun ikke vil tage ham tilbage.
Vi har ikke set hinanden i virkeligheden men har ført video samtaler over skype 1 til 2 timer hver dag igennem snart 1½ år og ved alt om hinanden.
Vi står i den situation at vi er blevet smask forelsket i hinanden og vil gøre alt for at flytte sammen og starte på en helt frisk, vi ved at vi ikke kan gifte os da hun har en skilsmisse sag kørende på filippinerne og det kan tage op til 7 år at få den afsluttet.
Jeg er førtidspensionist og har en fast stabil indkomst de næste 30 år og kan forsørge os begge uden at blive en yderligere belastning for samfundet, men kan se det vil blive umuligt for os at flytte sammen i Danmark til at starte med, Så her kommer mine spørgsmål:

Kan vi benytte os af Sverige / Slesvigs løsning hvis jeg flytter til Sverige eller Tyskland.

Vil det overhovedet være muligt for os at flytte sammen med de EU-regler vi har.

Eller har vi andre muligheder.

Vi er 2 ulykkelige mennesker som vil gøre alt for at kan være sammen, håber at i kan hjælpe os. :cry:

På forhånd mange tak.

Hilsen Ucnvejle.
Ucnvejle

fundiver199

Re: Hjælp til samføring

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2009 07:05:12

EU-reglerne tillader kun familiesammenføring for ugifte par, hvis man kan dokumentere, at man har haft fælles bopæl i mindst 18 måneder umiddelbart før flytningen til det pågældende EU-land. Reglerne varierer fra land til land, men de 18 måneder er gældende i både Danmark og Sverige. Hvad der gælder i Tyskland ved jeg ikke, men jeg tvivler på, at deres regler er mindre strikse end de danske eller svenske.

Sveriges nationale regler tillader derimod familiesammenføring for ugifte par uden krav om fælles bopæl i 18 måneder. Om det også gælder, når den ene part er gift i forvejen (omend separeret), det tvivler jeg dog meget på. Men hvis du vil have et sikkert svar, så må du nok hellere spørge Migrationsværket i Sverige direkte.

Hvis svaret derfra er negativt, så har I umiddelbart følgende muligheder:

1) Du kan besøge din kæreste på Filippinerne. Det bør du under alle omstændigheder gøre, inden I søger om familiesammenføring, da det lugter langt væk af proforma, hvis I aldrig har set hinanden i virkeligheden.

2) Din kæreste kan besøge dig i Danmark på turistvisum i op til 3 måneder ad gangen.

3) Din kæreste kan forsøge at fremskynde sin skilsmissesag.

4) Din kæreste kan forsøge at få en opholdstilladelse i Europa uafhængigt af dig, f.eks. et studievisum eller et green card til et europæisk land.

Så rådet må være, at I i første omgang skal glemme alt om familiesammenføring og i stedet benytte jer af nogle af alle de mange andre muligheder, som I har for at være sammen - omend ikke bo fast sammen.

Som førtidspensionist er du jo ikke bundet til Danmark, så ærlig talt vil det da være endog meget oplagt, at du tilbringer noget tid sammen med din kæreste på Filippinerne, så I kan lære hinanden bedre at kende der, inden hun kommer til Europa første gang.

I skal dog sørge for, at hun ikke bliver gravid, da utroskab efter filippinsk lov straffes med 5 års fængsel :shock:

I det hele taget er det derfor en god idé at gå lidt stille med dørene og lade være med at fortælle hendes jaloux ægtemand, at du er i landet. Tag på ferie et sted, hvor hun ikke kender nogen, og udsæt alt det der med at møde familien, indtil hun er blevet skilt.

I kan også vælge at mødes på fuldstændig "neutral grund" i et andet asiatisk land som f.eks. Thailand, så er I i hvert fald sikre på ikke at komme galt afsted p.g.a. jeres "forbrydelse".

Besvar