Udtalelse fra kommunen, kan det virkeligt passe?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mehrdad

Udtalelse fra kommunen, kan det virkeligt passe?

Indlæg af mehrdad » 29.09.2009 08:11:03

Min kone og jeg indgav vores ansøgning til FS efter EU-retten i går. Vi var personligt nede i US og indgive den. Damen der tog imod vores ansøgning og gik den igennem fik virkeligt slået øjnene op, da hun så vores ansøgning. Jeg havde over 200 sider inkl. selve ansøgning. Alle mulige bilag og kvittering etc.

Hun gik den så igennem og sagde det godt kunne være et problem at jeg ikke havde den der udtalelse fra kommunen. Jeg fortalte hende så at vi jo sørger efter EU-retten og der stod i selve ansøgningen det ikke var nødvendigt.

Hun siger så, at jeg har boet 3 måneder i Sverige og at de så godt kan forlange jeg kan dokumentere for ikke at have modtaget sociale ydelser for de resterende måneder jeg boede i Danmark før jeg flyttede til Sverige.

Jeg har selvfølgelig ikke modtaget sociale ydelser, da jeg har fuldtidsansat. Men det kan da ikke være rigtigt de har RET til at bede om sådan en? Eller har de?

Nu sendte hun så ansøgningen op uden den og sagde de ville vende tilbage til mig hvis de alligevel skulle bruge den.

Hun hang sig også godt og grundigt fast i at jeg ikke havde en "NY" lejekontrakt til min lejlighed, selvom jeg havde givet dem en fremlejekontrakt af min gamle lejelighed (som jeg ejer) og en opsigelse af denne så de kunne se jeg kunne flytte tilbage i den...

Har hun ret eller?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Udtalelse fra kommunen, kan det virkeligt passe?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 29.09.2009 15:44:41

Det korte svar er: Nej, det har hun ikke.

Når I bruger EU-retten, skal der ikke bruges udtalelser fra nogen kommune. Det er, som du selv skriver, kun hvis der søges efter nationale kriterier.

Når du har fremlejet din danske bolig, er det bevis nok for, at du ikke har haft rådighed over den i den tid du har været i Sverige. Og da du har fremvist kontrakt på boligen i Sverige og huslejekvitteringer og også gerne frameldingskvitteringen fra Folkbokföringen, så kan du ikke bruge hendes svar til noget som helst.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 29.09.2009 16:32:06

Lige præcist.

Men som sagt så har jeg ikke modtaget nogle ydelser, aldrig.

Så jeg overvejer at få sådan en "udtalelse" fra min kommune, hvis de nu bare vil have sådan en... Eller skal jeg stå ved mit ret og sige at det finder jeg mig ikke i ?

Jeg vil jo bare gerne have en kort sagsbehandlingstid og være godt forberedt hvis de skulle begynde på deres "vi trækker tiden ud" taktikker.

Men samtidig vil jeg jo også stå ved min ret og forlange at de gør tingene efter bogen og ikke på US egne mærkelige måder og fortolkninger?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2009 16:42:12

Der er ingen grund til, at du indhenter en erklæring fra kommunen, med mindre du ønsker, at jeres ansøgning skal behandles efter både danske regler og EU-regler.

Du er tilsyneladende løbet ind i medarbejder, der ikke har helt styr på reglerne, men det kommer forhåbentlig ikke til at betyde noget for den videre behandling af jeres sag, som jo ifølge din egen beskrivelse varetages af nogle andre ("hun sendte sagen op").

mehrdad

Indlæg af mehrdad » 29.09.2009 17:08:27

Ja :)

Hun sagde hun ville sende sagen "op" til en sagsbehandler... det var ikke hende der tog sig af det sagde hun. Hun havde bare set flere af disse "sager" hvor man skulle komme med den erklæring efterfølgene selv ved brug af EU-retten også ville hun bare lige give mig the "heads up"

Besvar