Hej med jer,
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Min kone har fået et svensk Uppehållskort igennem mig, da jeg er en EU-borger (Dansk) bosiddende i Sverige, men den udløber efter kun 3 år. Og jeg har følgende spørgsmål.
1. Er det en fejl at hun har fået et Uppehållskort der kun er gyldig i 3 år og ikke 5 år, fordi jeg kender andre der har fået 5 år og det ser ud til at folk kun skriver at de har et 5 års Uppehållskort på dette forum.
2. Hvad gør man når den udløber? skal man søge om et nyt som man gjorde første gang eller er der en speciel form for forlængelse af Uppehållskort, og skal man så igen indsende de papir man brugte til at få Uppehållskort i første omgang. Og hvor længe før den udløber kan man ansøge om en ny/forlængelse?
3. Også til sidst, er det rigtig som jeg har forstået det at man først kan søge om PUT efter 5 år
På forhånd mange tak
Nasser S. Eshghabad
Kun fået 3 års Uppehållskort
-
fundiver199
Re: Kun fået 3 års Uppehållskort
Det er ikke nødvendigvis nogen fejl, da opholdskortet udstedes for den periode, du planlægger at blive i Sverige, dog højest 5 år. Så hvis du f.eks. har en midlertidig ansættelse, som varer i 3 år, eller har lejet en bolig for 3 år, så kan det være årsagen. Men hvis du vil kende den præcise årsag, så må du spørge Migrationsværket. De må jo vide, hvorfor de har gjort, som de har gjort.
At opholdskortet udløber efter 3 år har ingen betydning ud over, at din kone så skal have et nyt, hvis I stadig bor i Sverige til den tid. Så det betyder ikke andet end lidt ekstra besvær og lidt ekstra kontrol med, om I nu også stadig opfylder betingelserne til den tid.
At opholdskortet udløber efter 3 år har ingen betydning ud over, at din kone så skal have et nyt, hvis I stadig bor i Sverige til den tid. Så det betyder ikke andet end lidt ekstra besvær og lidt ekstra kontrol med, om I nu også stadig opfylder betingelserne til den tid.