Hvor længe skal passet gælde?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Hvor længe skal passet gælde?

Indlæg af Dalajne » 24.08.2009 07:22:28

Når vi gør brug af eu-reglerne, skal min kæreste så sige til ambassaden i Ankara at vi vil gøre brug af eu-reglerne når han kommer til danmark? Eller skal han sige noget specielt?

Og hvad med pas? I Tyrkiet, får man jo lavet pas i et halvt år, et år eller sådan. Hvad gør vi der? Hvor lang tid skal han få lavet sit pas til? Og hvordan bliver sådan et fornyet?

Mvh Line

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvor længe skal passet gælde?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.08.2009 08:45:33

Han skal sige, at han skal have det særlige visum til ægtefæller til en EU-borger. Den skal så udstedes gratis og indenfor fire uger.

Jeg vil da klart anbefale, at passet har så lang tidshorisont som muligt. Opholdskortet vil aldrig kunne være gyldigt i længere tid end passet. Normalt gælder opholdskortet i fem år, så kan passet udstedes til eksempelvis seks år, vil det være optimalt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 24.08.2009 14:15:30

Okay. men nu er det sådan, vi er jo ikke gift endnu.
Vi skal først giftes når han kommer til danmark?

6ÅR? men vi rejser jo tilbage til danmark efter ca 3 måneder, og der har vi tænkt os at blive. Hvad gør man så senere hen med hensyn til passet?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.08.2009 17:10:38

Når passet er lige ved at udløbe, skal det selvfølgelig fornyes. Det må kunne lade sig gøre på ambassaden i København til den tid.

De seks år, var blot et eksempel. Kan gyldigheden gøres endnu længere fra begyndelsen, vil det selvfølgelig spare jer for at skulle ind på ambassaden hele tiden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 24.08.2009 18:04:03

Ja, det kan jeg godt se. Men min kæreste fortalte mig lige at det ikke bare er lige til at få lavet sit pas til 6 år.

Men sådan som jeg tænker lige nu, men hensyn til at vi skal fortælle ambassaden at vi skal søge via eu-reglerne. Er ambassaderne ligeglade med det?

For jeg troede egentlig ikke at de ville have at "deres folk" skulle flytte til et andet land. og kan man så ikke komme til at stå i den situation at de ikke vil give visum, fordi at de ved vi vil søge om eu-reglerne. Og så sende det til US hvor us så bestemmer at vi skal stille garanti, fordi de ikke vil have at vi skal flytte til sverige, og senere danmark.

Synes det er meget forvirrende.

Vores plan er jo at søge visum til danmark, blive gift her i danmark, og så flytte videre til sverige derfra.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 18:12:50

Dalajne skrev:Okay. men nu er det sådan, vi er jo ikke gift endnu.
Vi skal først giftes når han kommer til danmark?
Hvis I ikke er gift endnu, og hvis du stadig bor i Danmark, så kan din kæreste naturligvis ikke få et visum efter de særlige EU-regler. I så fald må han søge et visum på den danske ambassade efter de regler, som også gælder for alle andre.

Hvis du flytter til Sverige, inden han søger om visum, så kan/skal han i stedet søge om visum på den svenske ambassade. Det vil stadig ske efter de normale Schengenregler, da I ikke er gift, så i princippet kan I altså stadig risikere, at han får afslag. Men fordelen vil være, at I kan forvente, at visum bliver udstedt i løbet af højest 4 uger i stedet for de cirka 4 måneder, som det typisk vil tage i Danmark.

Hvis I vil bruge EU-reglerne til visum, så skal du både flytte til Sverige og gifte dig med din kæreste (f.eks. i hans hjemland), indenhan søger om visum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 18:18:42

Dalajne skrev:Ja, det kan jeg godt se. Men min kæreste fortalte mig lige at det ikke bare er lige til at få lavet sit pas til 6 år.
Jamen så må I jo nøjes med, at han får opholdskort for den periode, som hans pas nu engang gælder, og herefter må I så have ulejlighed og udgifter med at forny både pas og opholdskort.

Det er vist ikke helt ualmindeligt, at en del ulande er utilbøjelige til at udstyre deres borgere med pas, som gælder i mere end nogle få år ad gangen. Og det er svært at frigøre sig fra en mistanke om, at det primære formål med de hyppige fornyelser er, at de giver landets regering/myndigheder en mulighed for at hive penge ud af borgerne.

Men hvis man er født i et land, hvor det er sådan, så er der jo ikke rigtig andet at gøre end at finde sig i det, indtil man evt. har mulighed for at søge om statsborgerskab i et andet land.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 24.08.2009 18:34:30

Okay. Godt nok. Så forstår jeg det meget bedre nu.
For jeg kunne nemlig ikke forstå at vi skulle fortælle at vi ville søge via eu-reglerne, når vi nu ikke er gift.

Min kæreste har haft visum før, så vi håber bare på at det ikke skal igennem us. Og så er vi fri for at vente i de 4 måneder.

Det vi så bare skal gøre, er at søge om et almindeligt visum til danmark. Ligesom vi gjorde første gang. Han kommer så til danmark, vi gifter os. Og flytter derefter til vores bolig i sverige. Og derefter kan vi så søge om opholdstilladelse til ham?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2009 18:45:14

Ja lige præcis.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 24.08.2009 18:46:59

Okay. Mange tak for svar :)

Besvar