Hej Alle
Vi vil gerne have bil, men min mand har kun et tyrkisk kørekort (har endnu ikke taget et svensk). Da vi endnu ikke har boet i SE i 1 år - må han stadig køre på det nuværende kørekort - men kan vi også købe bil med et kørekort der kun holder 6 mdr endnu?
Hvad skal man fremvise af dokumenter ved køb af bil?
Mvh Annette
Køb af bil i SE på udenlandsk kørekort?
Re: Køb af bil i SE på udenlandsk kørekort?
ja jeg ar også led højt og lavt om info om udenlandsk kørekort i Sverige og har ikke kunnet finde noget....
Hvis det er ikke EU-kort skal det udskiftes til svensk kørekort. Hvilket i praksis betyder man skal op til almindelig prøve i teori og praksis. Det skal bemærkes at man ikke kan tage kørekortet i Danmark med bopæl i Sverige.
Hvis det er et EU-kort kan man fortsætte med at bruge det så længe det nu engang er gyldigt. Man kan dog uden problemer udskifte det til et svensk kørekort hvis man ønsker det.
Husk at et svensk kørekort også er et gyldigt id-kort, så slipper man for at skulle i banken eller på Skatteverket.
Jeg kan være fejl, men mig bekendt skal der ikke vises noget dokumentation ved køb af bil.
Hvis det er et EU-kort kan man fortsætte med at bruge det så længe det nu engang er gyldigt. Man kan dog uden problemer udskifte det til et svensk kørekort hvis man ønsker det.
Husk at et svensk kørekort også er et gyldigt id-kort, så slipper man for at skulle i banken eller på Skatteverket.
Jeg kan være fejl, men mig bekendt skal der ikke vises noget dokumentation ved køb af bil.
-
fundiver199
Sælgeren af en bil har ikke pligt til at kontrollere, om køberen er i besiddelse af et kørekort. Det kunne jo også tænkes, at man købte en bil for at f.eks. ens søster eller bror kunne køre rundt i den, så det er vel meget naturligt, at det forholder sig sådan.
Det er rigtigt som det står foroven. Du skal slet ikke vise kørekort når du køber en bil og kan sagtens købe uden at have en kørekort. Men i det øjeblik du rent faktisk køre i den, skal man have kørekort. Men man kan jo bare få en anden til at køre bilen for sig.
Vi købte bil i Sverige hvor min mand kun havde et internationalt kørekort - men det viste vi ikke ved selve købet.
Heller ikke ved registrering osv skal v´man på noget tidspunkt vise kørekort.
Solveig
Vi købte bil i Sverige hvor min mand kun havde et internationalt kørekort - men det viste vi ikke ved selve købet.
Heller ikke ved registrering osv skal v´man på noget tidspunkt vise kørekort.
Solveig