et spörgsmaal om sp-pension naar man er bosat i SE

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

et spörgsmaal om sp-pension naar man er bosat i SE

Indlæg af jerry » 24.07.2009 18:36:27

Hejsa.
Ved dette indlæg ikk har det store med eu lösningen at göre, men vil alligevel höre om nogen kan svare mig :) .

Har lige læst paa tv2's tekst tv at man som dansker bosat i SE skal betale dobbeltskat af sin sp-pension hvis man har valgt at faa den udbetalt :roll: .

Man skal betale den danske afgift og saa skal man ogsaa betale den svenske indkomstskat....nu er jeg slet ikk inde i det, saa vil bare höre om dette er gældende for alle danskere der bor her i SE, eller om det kun er gældende for danskere der bor OG arbejder i SE?

Kan bare ikk helt hitte ud af hvorfor man som dansker, der bor i SE men arbejder i Dk skulle betale her i Sverige.

Haaber nogen kan forklare mig nærmere om dette.

swoop
Geografisk sted: Malmö

Re: et spörgsmaal om sp-pension naar man er bosat i SE

Indlæg af swoop » 24.07.2009 19:34:24

Hej Jerry

Niks, det gælder også for dem som bor i Sverige og arbejder i Danmark. Nu er jeg et godt stykke fra at være skatteekspert, men forstår situationen således:

- Det beløb vi skal betale til den danske stat kaldes for en afgift
- Der findes en dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Sverige, så du ikke kommer til at betale skat 2 steder
- Da du ikke betaler skat, men derimod en afgift til Danmark kan Sverige (Skatteverket) opkræve svensk skat af beløbet.

For mig som simpel skatteyder ser jeg ingen forskel på en afgift og en skat - pengene forsvinder ud af min lomme - men der er åbenbart en skatteteknisk forskel.

En god tråd af følge med i er på Sunddebatten http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=17076

jerry

Indlæg af jerry » 25.07.2009 08:28:51

Ok tak for svaret. Men vil pengene saa blive trukket för de bliver udbetalt, eller kommer der en opkrævning senere i löbet af aaret?

swoop
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af swoop » 25.07.2009 08:34:19

Skatteverket kan ikke trække pengene direkte da det går fra ATP til din danske konto. Derfor skal du selv opgive det på din svenske årsopgørelse og du vil dermed få en svensk restskat (som skal betales i 2010).

Jeg går ud fra at Skatteverket nok skal finde ud af hvem som har fået udbetalt SP.

jerry

Indlæg af jerry » 25.07.2009 08:48:57

Ahh ok paa den maade, kunne heller ikk forstaa hvordan det ville kunne blive trukket direkte inden udbetalingen.
Naah men super ærgeligt jeg ikk kendte til dette forum Öresundsdebatten, for saa havde jeg maaske ladet min sp rulle videre i stedet for at faa den udbetalt, men sket er sket :) .

Tusind tak for hjælpen.

Besvar