EU-metoden og arbejde i København

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

swoop
Geografisk sted: Malmö

EU-metoden og arbejde i København

Indlæg af swoop » 20.07.2009 15:46:02

Hej alle

Jeg mener at have læst, at hvis man benytter EU-metoden for FS i Sverige vil der går et par år før min nuværende kæreste vil kunne arbejde i København.

Er det korrekt?

keff

Re: EU-metoden og arbejde i København

Indlæg af keff » 20.07.2009 16:20:59

swoop skrev:Hej alle

Jeg mener at have læst, at hvis man benytter EU-metoden for FS i Sverige vil der går et par år før min nuværende kæreste vil kunne arbejde i København.

Er det korrekt?
Hun skal bare have opholdskort i Danmark

Keff.

swoop

Indlæg af swoop » 20.07.2009 16:26:03

Opholdskort til Danmark? Men, jeg bor nu i Malmö og arbejder i København. Vil hun kunne det samme?

Umiddelbart har vi ingen ønske om at fraflytte Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.07.2009 16:28:30

Hvis din kæreste ikke er EU- eller EØS-borger, så kan hun ikke arbejde i Danmark, hvis hun bor og har opholdstilladelse i Sverige. Det vil hun først kunne gøre, hvis hun bliver svensk statsborger - hvilket man kan søge om efter 5 års ophold i Sverige.

swoop

Indlæg af swoop » 20.07.2009 16:35:54

Det er da upraktisk. Nå men så ved vi i hvert fald hvad reglerne er :-(

Tak for hurtig info.

swoop

Indlæg af swoop » 20.07.2009 17:07:44

Kom til at tænke på, hvilke andre rettigheder vil hun mangle i forhold til mig?

Hun kommer uden for EU/EØS.

swoop

Indlæg af swoop » 20.07.2009 18:26:02

Læser på Migrationsverkets side følgende:

* Bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet och bara svenska medborgare har rösträtt till riksdagsvalen.
* Man kan inte bli invald i riksdagen om man är utländsk medborgare.
* Det finns vissa yrken som till exempel polis, yrkesmilitärer och vissa skyddstjänster som enbart får tillsättas med svenska medborgare.
* En annan praktisk fördel som följer av svenskt medborgarskap är möjligheten att kunna arbeta i andra EU-länder.

Vidste godt 2 og 3 og efter tråden her kender jeg også til 4. Men hvad menes der med "Bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet"?

Så mit spørgsmål går på, hvilke forskelle er der for hende (indtil hun har evt. svensk statsborgerskab) i forhold til mig i det svenske samfund?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2009 00:40:20

Saa laenge din kaereste ikke er svensk statsborger og kun har midtidigt opholdskort i Sverige, er der foelgende begraensninger:

1) Hun har ikke stemmeret til det svenske landsting (det har du heller ikke som dansker).

2) Hun har kun ret til at modtage SU i Sverige, hvis du arbejder i Sverige.

3) Hun kan blive bedt om at forlade landet, hvis I benytter jer af det sociale system i et saadant omfang, at I er en urimelig byrde. Dog gaelder dette ikke, hvis du forud for modtagelsen af sociale ydelser har arbejdet mindst 12 maaneder i Sverige. Men arbejde i Danmark taeller ikke med i denne forbindelse.

4) Hvis hun er bortrejst i mere end 6 maaneder i loebet af et aar, saa mister hun sin opholdstilladelse og skal soege om en ny, hvis hun oensker at bosaette sig i Sverige igen.

swoop

Indlæg af swoop » 24.07.2009 06:18:59

fundiver199 skrev:Saa laenge din kaereste ikke er svensk statsborger og kun har midtidigt opholdskort i Sverige, er der foelgende begraensninger:

1) Hun har ikke stemmeret til det svenske landsting (det har du heller ikke som dansker).
Det er jeg klar over, og jeg kan desværre heller ikke til det danske folketing.
fundiver199 skrev:2) Hun har kun ret til at modtage SU i Sverige, hvis du arbejder i Sverige.
En kammerat har fortalt mig, at så snart SFI er gennemført vil uddannelsesstøtte være muligt. Men jeg skal måske arbejde i Sverige før det er gældende?
fundiver199 skrev:3) Hun kan blive bedt om at forlade landet, hvis I benytter jer af det sociale system i et saadant omfang, at I er en urimelig byrde. Dog gaelder dette ikke, hvis du forud for modtagelsen af sociale ydelser har arbejdet mindst 12 maaneder i Sverige. Men arbejde i Danmark taeller ikke med i denne forbindelse.
Findes er nogen definition hvad urimelig byrde er?

Hvad hvis han er medlem af en a-kasse og går hen og bliver arbejdsløs?

Jeg kan tilføje at et svar fra Forsäkringskassen siger, at hun vil have ret til barsel (kan ikke lige huske det svenske udtryk), og det er også selvom jeg arbejder i Danmark. Jeg har lige opdateret seperat tråd om emnet (viewtopic.php?f=7&t=3541)
fundiver199 skrev:4) Hvis hun er bortrejst i mere end 6 maaneder i loebet af et aar, saa mister hun sin opholdstilladelse og skal soege om en ny, hvis hun oensker at bosaette sig i Sverige igen.
Ok, men det bliver heller ikke noget problem.

I øvrigt tak for dejlig detaljeret svar fundiver199.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2009 07:01:25

swoop skrev:
Men hvad menes der med "Bara svenska medborgare har en absolut rätt att bo och arbeta här i landet"?

Så mit spørgsmål går på, hvilke forskelle er der for hende (indtil hun har evt. svensk statsborgerskab) i forhold til mig i det svenske samfund?
Det betyder, at svenskere har en ubetinget ret til at bo i Sverige. Den ret kan man ikke tage fra dem! Det er det, som også kaldes folkeretten. Men alle andre nationaliteters rettigheder (og pligter) i Sverige kan jo reguleres ved lov. Sverige kan jo melde sig ud af EU, hvorved EU-borgere mister deres rettigheder. Sverige kan også ensidigt opsige de nordiske aftaler, hvorved nordiske statsborgere mister deres rettigheder i Sverige. Det er naturligvis ikke særlig sandsynligt, at Sverige vil gøre det, men muligheden foreligger. Det er altså kun svenske statsborgere, som har en ubetinget ret til at bo i Sverige. En svensk statsborger kan således ikke udvises fra Sverige ved dom, således som enhver anden udlænding, der dømmes for grov kriminalitet. En dansker i Sverige kan fx godt blive udvist fra Sverige i helt ekseptionelle tilfælde.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2009 07:04:57

swoop skrev: Findes er nogen definition hvad urimelig byrde er?

Dagpenge fra en a-kasse er ikke en social ydelse, men en forsikringsordning der dog til dels er offentligt finansieret.

swoop

Indlæg af swoop » 24.07.2009 07:19:33

skaanebo skrev:
swoop skrev: Findes er nogen definition hvad urimelig byrde er?

Dagpenge fra en a-kasse er ikke en social ydelse, men en forsikringsordning der dog til dels er offentligt finansieret.
Oh der faldt jeg vist igennem. Jeg har set dagpenge som en social ydelse - tak for forklaringen samt folkeretten til at bo i Sverige tidligere i tråden.

swoop

Indlæg af swoop » 24.07.2009 14:10:39

fundiver199 skrev:
2) Hun har kun ret til at modtage SU i Sverige, hvis du arbejder i Sverige.

swoop skrev:
En kammerat har fortalt mig, at så snart SFI er gennemført vil uddannelsesstøtte være muligt. Men jeg skal måske arbejde i Sverige før det er gældende?

Opdatering:
Min kammerat har fået brev at de (hun) har ret til studiestöd, selvom han arbejder i København. Jeg har i dag skrevet til CSN for en opklaring og vender naturligvis tilbage når jeg ved bedre.

swoop

Indlæg af swoop » 27.07.2009 09:37:35

Hej igen

Så har jeg lige fået svar fra CSN:

=== Svar fra CSN ===
Svar från CSN [2009-07-27 10:18]

Hej!

Det är korrekt att SFI studier inte är studiestödsberättigande. Övriga studier efter avslutade SFI studier är studiestödsberättigande om de grundläggande vilkoren för svenskt studistöd är uppfyllda.

Grundregeln är att man har beviljats ett permanent uppehållstillstånd av Migrationsverket.

Även om man inte uppfyller villkoret ovan kan man som anhörig till en unionsmedborgare få rätt till studiestöd om unionsmedborgaren anses vara migrerande arbetstagare i Sverige. För att anses som migrerande arbetstagare i Sverige måste man ha arbetat på minst halvtid under minst tre månader i Sverige.

Mer information om detta finner du på våran hemsida http://www.csn.se under utländska medborgare.

Med vänlig hälsning
Eva Andersson
=== Svar fra CSN ===

hanna

Indlæg af hanna » 30.11.2011 10:02:53

Hej Alle

Jeg tillader mig at tage denne tråd op igen:

Kort fortalt er min situation: Min mand og jeg har boet i Sverige siden marts 2010, jeg har på intet tidspunkt arbejdet i sverige, men har været registreret hos AF iMalmö og tilknyttet et kursus der de sidste 8 uger. Jeg har arbejdet i DK som freelance scenograf, og på et værested for unge, men med meget vekslende timetal, dog selvforsørgende. Min mand har arbejdet ved Posten siden oktober 2011, først som vikar, og de sidste 5 måneder fuldtid. Han vil gerne begynde at studere, enten våren 2012 eller hösten 2012.

Kan han få studiestøtte?

I dette indlæg henvises der til www.cns.se
Jeg har tjekket der, men det virker som om at lige gyldig om det er som pårørende til en eu-borger eller som utlandsk medborgare, skal enten han eller jeg have arbejdet her i 2 år....

På cns.se står følgende om Studiestöd för dig som är utländsk medborgare

Du har uppehållsrätt och arbete
Du som har uppehållsrätt i Sverige
kan få rätt till studiestöd,
om du har bott och arbetat här i minst två år.
Du måste ha arbetat minst halvtid.
EU-medborgare har oftast uppehållsrätt i Sverige.

Det här räknas också som arbete:

Du vårdar ett eget barn som är under tio år.
Du är arbetslös och har anmält dig
som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.
Du är med på en så kallad arbetsmarknadsutbildning.
Du studerar svenska för invandrare
eller svenska på högst grundskolenivå.

Du har sjukersättning, aktivitetsersättning eller liknande.

og her er linket til regler for EU-medborgare. http://www.csn.se/lattlast/studiestod-u ... medborgare

Men Swoop skriver her at hans kammerat har fået berettigelse til studiestøtte....
Jeg mener også at have læst en andet sted, at jeg bare skal have arbejdet min. 3 måneder halv tid for at min mand er berettiget til studiestøtte?

Håber at I kan være behjælpelige med dette.

Mvh
Sara

Besvar