Jeg synes mest, det lyder, som om I er løbet ind i en vrangvillig sagsbehandler.
Den juridiske side af sagen er desværre en lille smule kringlet. For det er rigtigt, at de betingelser, som der er for at få et opholdskort i det hele taget, i princippet skal være opfyldt under hele opholdet. Og de betingelser omfatter bl.a. forsørgelseskravet.
Men det undersøges ikke løbende, om betingelserne er opfyldt. Og derfor kan man i princippet godt risikere, at myndighederne, når man søger om PUK - eller permanent registreringsbevis for EU-borgere - finder ud af, at man
ikke har haft 5 års lovligt ophold i landet, d.v.s. ophold hvor betingelserne var opfyldt.
hele ideen med forsørgelseskravet er imidlertid at undgå, at parret bliver en urimelig belastning for det sociale system. Og det kan man næppe påstå, at I har været, bare fordi du har født et barn. Og myndighederne er også forpligtede til at tage hensyn til bl.a. kvinders rettigheder. Så man kan næppe påstå, at sagsbehandlerens reaktion overfor jer er i særlig god overensstemmelse med den ånd, som reglerne er skrevet i.
Og lad os nu se, om ikke din mand får sit PUK alligevel. Men hvis han ikke gør, men kun kan få et nyt midlertidigt opholdskort, jamen så synes jeg da bestemt, at han skal overveje meget kraftigt at søge om svensk statsbborgerskab i stedet.
For ved tildeling af svensk statsborgerskab kigges der kun få hans forhold og slet ikke på dine forhold. Og hvis han er velintegreret, så kan han uden videre søge om svensk statsborgerskab, når han har boet i Sverige i 5 år.
Hvilket jo så også bare gør det ekstra absurd, hvis de svenske myndigheder stiller sig på bagbenene i forhold til at udstedet et PUK til ham. For med et svensk statsborgerskab får han jo endnu flere rettigheder end med et PUK.
I jeres sted ville jeg ikke tøve med at slynge den oplysning lige i synet på jeres sagsbehandler, hvis der bliver mere vrøvl med at få et PUK. I kan jo nærmest "true" hende med, at hvis hun ikke udsteder et PUK til din mand, så søger han naturligvis bare om svensk statsborgerskab i stedet