CSN

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anabantids

CSN

Indlæg af Anabantids » 25.05.2009 10:20:24

Min mand, der er fra Bosnien, har arbejdet fuldtid i de sidste to et halvt år, han har opholdstilladelse efter Eu-regler til januar 2011. Nu ønsker han at tage en uddannelse i Sverige.

Så vidt jeg har forstået skulle det være muligt at få studiestøtte fra Sverige, når man har arbejdet fuldtid i 2 år, men efter at have snakket med CSN har han ikke ret til dette.

Er det medarbejderen, der ikke kender reglerne? Eller er det mig, der har misforstået noget?

På forhånd tak!
Kristine

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 25.05.2009 10:23:02

Det skal måske tilføjes, at jeg ikke arbejder, men studerer i Danmark.

fromsweden

Indlæg af fromsweden » 25.05.2009 15:19:34

Hej jeg bor også i sverige og skal begynde på universitet om et par måneder, de sagde til mig at hvis jeg havde opholdt mig i sverige i 2 år havde jeg ret til CSN. Til september skal det være 2 år så for jeg retten til det, men ikke før. Man skal være registeret i 2 år inden man kan søge om det. Det er ivært fald hvad de sagde til mig når jeg havde søgt og fik negativ svar fra dem af. Hvis han har arbejdet i fuldtid, så er der også någet med at man skal ikke arbejde over 70.000 kr om året, det kan være at han har overskredet det beløb og først kan få CSN når han begynder at arbejde under det beløb.

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 25.05.2009 16:07:04

Jeg har desværre selv fundet svaret.. De regler, der tidligere er blevet refereret til herinde, blev lavet om i 2006. Nu skal ikke eu-borgere opholde sig i landet i 5 år, inden de kan modtage studiestøtte :x

http://www.csn.se/press/pressmeddelanden/1.4536

I følge denne pressemeddelelse ser det dog ud til, at der er håb om, at reglerne bliver ændret inden alt for længe. Snakkede dog med Johan Nylander, der udtaler sig i ovennævnte artikel, og han sagde, at han desværre ikke kunne love, at der sker ændringer :(

@Fromsweden: Håber det går bedre med din ansøgning!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2009 18:15:30

I skal være opmærksomme på, at EU´s opholdsdirektiv giver nogle rettigheder til at modtage SU, som Sverige eller andre medlemslande ikke lovligt kan tilsidesætte.

Men det er kun arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som kan nyde godt af disse rettigheder. Så for at blive omfattet af dem skal man i Sverige være f.eks. dansk statsborger og efter en periode med uforskyldt arbejdsløshed starte på en uddannelse inden for det fag, hvor man har arbejdet i Sverige.

Eller man skal være i familie med f.eks. en dansk statsborger, som er bosat og arbejder i Sverige. Hvis den danske part i forholdet arbejder i Sverige får ægtefællen dermed ret til at modtage svensk SU. Men er den danske part f.eks. grænsependler, så har ægtefællen ikke denne rettighed.

Besvar