Vil godt lige have vores situation vurderet af nogle mere erfarene dejlige ÆUG'er (nogle der måske selv har stået i situationen)
Mig: 22 år, dansk, bosat i Danmark, men snart Sverige.
Min kæreste: 24 år, tyrkisk, bosat i Tyrkiet, forhåbentligt snart sverige
Vores 5 årig forhold: Mødte hinanden på internettet i marts 2004, og mødtes i virkeligheden i Tyrkiet oktober 2004. Derefter har jeg rejst frem og tilbage mellem Tyrkiet og DK med nogle måneders mellemrum , og min kæreste har været i DK 2 gange. Første gang skulle vi stille garanti, anden gang skulle vi ikke, fordi han havde været i DK før og overhold reglerne. Vi har mindst 3-4 billeder af os to sammen fra hver gang vi har været sammen, gamle og nye pas stempler, begge visaer fra da min kærester var i DK, gamle og nye boardingcards og alt muligt andet fra vores tid sammen. Vi kender hver især de vigtigste datoer i vores forhold. 5 års forhold giver alligevel en del i gemmeren
Nu er min kæreste færdig med hans uddannelse som biolog, og vi vil gerne videre i vores liv, så derfor vil vi søge efter de svenske nationale regler. Grunden til at vi ikke vælger EU-reglerne er fordi at vi dermed slipper for forsørger kravet fra min side, og da jeg ikke har et arbejde i øjeblikket, virker det som den bedste løsning. Grundet min fars sygdom og død for nogle måneder siden, har jeg ikke kunnet arbejde, så har gået arbejdsløs fra november til nu (vel at mærke, uden støtte fra staten) og jeg tog til Tyrkiet 3 uger efter min fars død i januar, og har været her indtil nu. Vi har planer om at blive i Sverige i mindst 5 år, så for os virker de svenske regler som den bedste løsning for os, da vi har tænkt os at opbygge vores liv i Sverige. Jeg søger job i KBH, og min kæreste kommer forhåbentlig ind på hans Master Degree på Lund Universitet i 2010. Hvis han ikke gør, så vil han arbejde, og hvis han ikke kan finde et job, ja så kan vi bede om hjælp fra staten, eftersom vi søger igennem de svenske regler.
Vi er udemærket klar over at min kæreste skal søge fra Tyrkiet for at få FS ifølge de svenske regler, og vi er klar over at vi skal undvære hinanden i måske 6 måneder - men det er vi klar til. Vi har tænkt os at søge som kærestepar der vil bo sammen, da vi ikke er gift endnu.
Når jeg får en lejlighed i Sverige og et svensk personnummer, synes vi selv at der ikke burde være nogen hindring i at vi søger FS igennem de svenske regler.
Men hvad synes i? Er der noget vi skal være opmærksomme på, eller er der noget vi har overset?
Ethvert input og råd er påskønnet
Vh. Maria