Hvad skal jeg?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sade

Hvad skal jeg?

Indlæg af Sade » 23.05.2009 22:22:23

Har før skrevet vores problem med flensborg om min mands visum som han ikke kunne få fra Tyskland. Han skulle søge visum til Tyskland først derefter komme til landet med den tyske visum og søge familiesammenføring. Vi har nu snakket med advokaten. Han har undersøgt vores situation, snakket med udlændinge service i flensborg, kigget på vores papir alt er iorden, hvor jeg har midler nok til at kunne forsøge ham, dette var der intet problem i. Der er intet nyt sket. Problemet opstår hos os, at den tyske konsulat i København ikke vil tage imod hans ansøgning om visum. De vil have han søger hjemme fra. Advokaten har også undersøgt dette, Han siger at hvis det ender skidt (hvis han ikke kan få overtalt konsulaten i københavn til at tage imod hans ansøgning) og han bliver nød til at rejse hjem og søge visum i Tyrkiet vil det være mere kompliceret for. Han havde læst reglerne mellem Tyskland og Tyrkiet indenfor EU regler hvor de behandlede alle ansøgninger som nationale tyske regler men ser bort fra sproget tysk.
Advokaten ville gøre sit bedste hvor vi intet kan gøre andet end at vente.

Nu er vi blevet indkaldt til samtale på fredag. Hvis der ikke bliver grønt lys. (Håber vi at det gør) hvis ikke så anbefalet advokaten at vi flytter til Sverige hvor han mener at min mand uden problem kunne få udstedt visum fra Sverige uden at skulle rejse tilbage til Tyrkiet inden hans turist visum udløb fra Danmark, når jeg havde registreret mig i Sverige. EU regler skulle være ens alle steder MEN ud fra hvad advokaten siger så har Tyskland efter at man begyndte at gøre brug af EU reglerne var flyttet der til, havde gjort reglerne noget strengere. Han sagde at Tyskland var næsten ligeså streng som Danmark nu.

Vi har nu næsten 1 måned foran os. Kan man godt gøre brug af Sverige løsningen som advokaten siger. Skal så sige det er Mr. Petrovit vi har som advokat. Han er meget god hjælpsom gør sit bedste. Vi håber dette problem kan løsnes, så vi ikke bliver nød til at flytte igen. Hvis ik, kunne vi så gøre brug af plan B

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.05.2009 02:36:37

Hmm, har lige læst den anden tråd du har startet om sagen. Som fundiver199 skriver til dig, kniber det åbenbart for tyskerne at overholde de EU-regler de selv har skrevet under på. Jeg kender ikke den omtalte advokat. Håber dog at han kan banke så hårdt i bordet, at de tyske myndigheder indser, at de har lige så meget pligt til at efterleve EU-reglerne som alle andre medlemslande. At de tyske nationale regler simpelthen er sat ud af kraft, når det er en EU-borger, der søger. Hvis det ikke hjælper, bliver I nok nødt til alt beuge alternative løsninger, som f.eks Sverige. Hvis jeg var i jeres sko, ville jeg dog også rette henvendelse til EF-Domstolen om tyskernes modvilje. Det er nemlig EF-Domstolen, der alene må fortolke EU-retten og give medlemslande tørt på, hvis ikke de opfører sig ordentligt.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar