hvonår kan vi vende tilbage

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
meisen

hvonår kan vi vende tilbage

Indlæg af meisen » 07.05.2009 12:16:53

Hej,

jeg tog til sverige d. 2 marts i år sammen med tyrkiske mand. Jeg fik dog først mit personnummer d. 6 april fordi der var en fejl i min ansøgning. Nu er jeg i tvivl om hvor længe jeg er nødt til at være her yderligere før jeg kan vende tilbage til danmark. Tæller det fra den dag jeg får mit nummer eller fra den dag jeg kom her? Og er et nok bare at have boet her i 10 uger eller skal man have arbejdet i 10 uger?
Vi har heller ikke hørt om min mand får opholdstilladelse eller ej - vi ansøgte så snart vi kom. Skal han have hans okay før vi kan tage til Danmark?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.05.2009 12:33:59

På dit personbevis kan du se, hvornår du er registreret som værende flyttet til Sverige. Det er fra denne dato, du skal tælle mindst 10 uger frem.

Du behøver ikke at have arbejdet i Sverige - men du skal jo have tilstrækkeligt med penge til at kunne forsørge dig selv og din familie, og det skal kunne dokumenteres.

Det absolut sikreste er at vente med at flytte fra Sverige til Danmark, indtil din mand har fået sit svenske EU-opholdskort. Så har de danske myndigheder nemlig mere end svært ved at afvise, at du kan gøre brug af EU-retten, når et andet EU-land først har bedømt dig som værende i stand til at opfylde kravene. Men der er for så vidt ingen krav om, at din mand først må flytte fra Sverige til Danmark, når hans svenske opholdsbevis er modtaget. Hvis hans visum er udløbet, skal han jo så blot søge om et dansk visum, inden han kan tage over til Danmark.

meisen

Indlæg af meisen » 10.05.2009 15:42:27

Tusind tak for hjælpen :D

Besvar