Opnåelse af Dansk pas

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nico

Opnåelse af Dansk pas

Indlæg af Nico » 28.04.2009 10:13:30

Hej med jer,

Jeg har nogle enkelte spørgsmål, når man har opnået opholdstilladelse via familiesammenføring igennem EU-retten. Hvilke krav stilles der så til denne person for at opnå dansk statsborgerskab? Er det de samme krav som er anført på hjemmesiden, med bla. 9 års uafbrudt ophold, danskkundskab, indfødsretsprøven m.m?

I så fald der er særskilte krav, vil i venligst liste dem op, eller henvise mig til hvor jeg kan læse mig til de krav.

Tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2009 10:26:23

Kravene til statsborgerskab har ikke noget at gøre med, hvilken form for lovligt ophold, man har haft i Danmark.

Derimod er der en forskel, når det drejer sig om at få permanent ophold. Her er man bedre stillet efter EU-reglerne, end man er efter de danske regler, idet et permanent opholdskort efter EU-reglerne skal udstedes efter 5 år uden nogen særlige krav og betingelser.

Efter de danske regler skal man som hovedregel have boet mindst 7 år i Danmark, og man skal desuden have bestået integrationsprogrammet og have haft fuldstidsarbejde i mindst 2½ år.

Det er derfor betydeligt lettere og også lidt hurtigere at få permanent ophold efter EU-reglerne, men når det drejer sig om at få dansk statsborgerskab, så er der ingen forskel.

EU-reglerne giver også 3. lands borgeren ret til at blive i Danmark, hvis ægtefællen dør, og han/hun har boet her i mindst 12 måneder. Eller hvis de bliver skilt, efter at parret har været gift i mindst 3 år og boet i Danmark i mindst 12 måneder.

I den situation skal 3. landsborgeren dog bevise, at han/hun kan forsørge sig selv, før han/hun kan få et permanent opholdskort.

Har man fået FS efter danske regler, så vil man som hovedregel blive udvist, hvis man bliver skilt eller danskeren dør, inden man har fået permanent opholdstilladelse.

Så også på dette punkt er EU-reglerne altså langt mere fordelagtige for borgerne end de danske regler.

Nico

Indlæg af Nico » 28.04.2009 11:13:45

Tak for svaret... Det hjalp! :)

Nu undrer jeg mig lidt... Vil man ikke i Sverige få Svensk Statsborgerskab efter 5 års ophold via EU loven? Eller er det også Permanent opholdstilladelse der udstedes der?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.04.2009 12:08:31

Ved brug af EU-retten i Sverige får man en permanent opholdstilladelse efter 5 år. Hvorimod man ved brug af national svensk lovgivning får permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år.

Svensk statsborgerskab kan man søge, når man som ikke-nordisk statsborger har været bosat i Sverige i 5 år.

Proceduren er altså først at søge om permanent opholdstilladelse og dernæst, hvis man ønsker det, om svensk statsborgerskab.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2009 13:04:59

Reglerne for opnåelse af statsborgerskab er stadig noget, der fastlægges helt individuelt i de enkelte EU-lande. Det er derfor f.eks. sværere at blive dansk eller tysk statsborger end at blive svensk statsborger.

ZB

Indlæg af ZB » 28.04.2009 20:44:52

Fundiver skrev:
Her er man bedre stillet efter EU-reglerne, end man er efter de danske regler, idet et permanent opholdskort efter EU-reglerne skal udstedes efter 5 år uden nogen særlige krav og betingelser.

- Man skal holde for øje at der er en betingelse for permanent ophold på EU-reglerne og det er 5 års uafbrudt ophold i DK, og at det "permanente" ligesom på de danske regler i virkeligheden ikke er særlig permanent - i hvertfald kun til man flytter fra DK. Dette er også blevet diskuteret andre steder på forum hvis du bruger søgefunktionen.

Har man fået FS efter danske regler, så vil man som hovedregel blive udvist, hvis man bliver skilt eller danskeren dør, inden man har fået permanent opholdstilladelse.

- dette gælder ikke længere. Det er kommet nye lempelser og afhænger af om den familiesammenførte person har fast arbejde i DK, om der børn i forholdet, om personen har bestået sit integrationsprogram og taler dansk og er "godt integreret" osv...så gøres der undtagelser efter 2 års ophold i DK.

Dansk statsborgerskab kan man læse mere om her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborge ... erskab.htm

Det er derfor f.eks. sværere at blive dansk eller tysk statsborger end at blive svensk statsborger.

- det er svært at sammenligne lande. Det afhænger specifikt om hvilken nationalitet man selv har og hvilken nationalitet ens ægtefælle har, opholdsgrundlaget, ægteskabets længde og om der "favorable" aftaler landene imellem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2009 21:45:28

ZB skrev:Har man fået FS efter danske regler, så vil man som hovedregel blive udvist, hvis man bliver skilt eller danskeren dør, inden man har fået permanent opholdstilladelse.

- dette gælder ikke længere. Det er kommet nye lempelser og afhænger af om den familiesammenførte person har fast arbejde i DK, om der børn i forholdet, om personen har bestået sit integrationsprogram og taler dansk og er "godt integreret" osv...så gøres der undtagelser efter 2 års ophold i DK.
Det var da en god nyhed. Men stadig er man bedre stillet efter EU-reglerne, for der har man slet og ret krav på at få lov til at blive efter så og så lang tid. Efter de danske regler "kan der gøres en undtagelse". Og dermed er det hele overladt til forvaltningens skøn og forgodtbefindende, fuldstændig som vi f.eks. ser det i sagerne om "proforma" eller "tvang".

Og for at sige det lige ud, så har jeg ganske enkelt mistet enhver form for tillid til de danske myndigheder og politikere på det her område. Jeg vil derfor til enhver tid foretrække, at min familie kommer under nogle regler, hvor der sidder en overnational domstol, som kan sikre, at deres rettigheder respekteres.

ZB

Indlæg af ZB » 28.04.2009 23:06:28

Jeg giver dig fuldstændig ret i at man nemt mister tiltro til myndighederne.
Specielt fordi det første man møder i Danmark er mistillid overfor ens ægteskab, mistillid når man vil søge visum, ventetider på FS og vildledning i stedet for vejledning osv.
Man ved aldrig rigtig hvor man står og de tolker bare reglerne som de nu selv vil. Det er svært at finde hoved eller hale i alle reglerne.

Især da de gav den en tand mere her sidste år og strammede yderligere reglerne for dem der allerede er "indenfor i varmen" pga. EU-reglerne. Der opdagede jeg, at der var mange udlændinge der lever i DK og prøver at gøre deres bedste for at integrere sig som blev svært skuffet.
Man har nu altid større lyst til at blive i et land hvor man kan føle sig hjemme og hvor man bliver behandlet ligeværdigt.

Jeg kan godt forstå, at I vil benytte jer af EU-reglerne sådan som de er idag. Det ville også have været optimalt i vores situation hvis vi stod og skulle søge idag, men ikke dengang. Der var det nemmere med de nationale regler fordi vi opfyldte dem alle og sagstiden var ikke så lang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2009 05:18:51

Ja tidligere krævede anvendelse af EU-reglerne, at man opgav sit job og herefter fandt et nyt, når man vendte tilbage til Danmark. Medmindre man var så heldig at have en arbejdsgiver, som ville give en orlov, medens man var væk.

Med de ting, som vi ved i dag, så kunne sagen dog i mange tilfælde have været ordnet i en sommerferie. Men før sommeren 2008 var der jo ingen, der vidste, at Udlændingeservice accepterede helt ned til 2 ugers arbejde i et andet EU-land som værende tilstrækkeligt til at have opnået status som EU-borger.

Uanset hvad er det jo latterligt, at man skal søge FS via EU-regler og flytning til et andet land, hvis man gerne vil bo i sit eget land. Den eneste rimelige løsning er naturligvis at harmonisere reglerne, så der ikke eksisterer voldsomme forskelle på EU-regler og nationale regler i de enkelte lande.

Og det må ÆUG forsøge at få banket ind i hovedet på politikerne. Lykkes vi med den mision, så kan vi jo i princippet nedlægge foreningen bagefter.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2009 05:26:20

ZB skrev: Man ved aldrig rigtig hvor man står og de tolker bare reglerne som de nu selv vil. Det er svært at finde hoved eller hale i alle reglerne.
Ja det hjælper svært at have en juridisk embedseksamen, hvis man gerne vil bo sammen med en udenlandsk ægtefælle i Danmark.
ZB skrev: Især da de gav den en tand mere her sidste år og strammede yderligere reglerne for dem der allerede er "indenfor i varmen" pga. EU-reglerne. Der opdagede jeg, at der var mange udlændinge der lever i DK og prøver at gøre deres bedste for at integrere sig som blev svært skuffet. Man har nu altid større lyst til at blive i et land hvor man kan føle sig hjemme og hvor man bliver behandlet ligeværdigt.
Ja det var helt urimeligt, hvad der skete sidste sommer m.h.t. yderligere stramninger af vilkårene for at blive dansk statsborger og så videre. Det var mildest talt en spand koldt vand i hovedet på alle dem, som har gjort deres bedste for at integrere sig i det danske samfund.

Men det var jo dikteret af regeringens støtteparti, og regeringspartierne er åbenbart nogen politiske vatpikke og taburetklæbere, som ikke tør tage konsekvenserne af noget som helst.

Besvar