EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

gulabese
Geografisk sted: Danmark/Tyrkiet

EU-reglerne

Indlæg af gulabese » 22.04.2009 10:45:19

Hej alle sammen

Min mand og jeg vil gerne udnytte EU-reglerne men skal lige have helt styr på det.. :o

Min mand som er tyrkisk kan først komme til November da han skal arbejde hele sommeren, så mit spørgsmål er:
Kan jeg godt allerede inden for nærmeste fremtid flytte til sverige eller skal vi vente til han kommer herop igen på et turistvisum for at kunne udnytte EU-reglerne.
Vi skal søge visum igen til august når jeg rejser ned til ham på ferie.
men hvis jeg nu er flyttet til Malmø der, så skal der vel søges visum til den svenske ambassade?

Håber ikke mine spørgsmål er helt skøre :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 10:57:06

Det er helt klart smartest, hvis du flytter til Sverige, inden I søger om visum til ham. For så har du som EU-borger ret til at få udstedt et gratis visum til din ægtefælle "uden unødigt ophold", hvilket i praksis vil sige nogle få uger. Og som kontrast tager det tilsyneladende p.t. omkring 5 måneder at få et visum til Danmark, hvis man søger fra Tyrkiet :shock: :shock: :shock:

Og ja, hvis du er bosat i Sverige, så er det naturligvis på den svenske ambassade, at din mand skal søge om visum, hvis han gerne vil besøge dig i Sverige.

gulabese

Indlæg af gulabese » 22.04.2009 11:20:57

Hej fundiver199
Tak for dine altid gode svar..

Da han har været i DK før så regner jeg med at det ikke vil tage 5 måneder igen for at få et visum..men ja men kan jo aldrig vide :o

Ok det vil sige at han bare kan få et gratis visum "uden unødigt ophold", inden for et par uger også selv om han først kan komme til November?

Troede nemlig at for at få det her visum "uden unødigt ophold", så skulle man komme hurtigt..

Ok jamen så flytter jeg snart til Malmø.... :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2009 11:49:56

Jeg ved ikke, hvor lang tid i forvejen et visum kan udstedes i Sverige. Men hvis det først er meningen, at han skal komme til november, så kan I jo bare vente med at søge til f.eks. august eller september.

Og det er nok rigtigt, at det ikke vil tage 5 måneder at få visum til Danmark, hvis han har haft visum før og har overholdt betingelserne. Jeg har også indtryk af, at det primært er 1. gangs ansøgningerne, som det tager 7 lange og 7 brede for Udlændingeservice at behandle.

Men det er jo også ligegyldigt, hvor lang tid det tager at få visum til Danmark, hvis I planlægger at bosætte jer i Sverige. For så kan du da lige så godt få flytningen til Sverige på plads, inden han søger om visum. Det har bl.a. også den fordel, at du dermed får bedre tid til uden stress eller jag at finde den rigtige bolig i Sverige.

Og hvis jeres plan er at bruge EU-reglerne i Danmark, så kan du også få "overstået" det meste af dine 10 uger i Sverige, allerede inden han kommer dertil.

gulabese

Indlæg af gulabese » 22.04.2009 12:33:45

Hej fundiver199

Ok..jamen så har jeg vist fået svar på det som jeg var i tvivl om. :D

Saka
Geografisk sted: København/Tunesien

Indlæg af Saka » 23.04.2009 08:06:49

Er der egentlig noget krav for bolig i sverige når man flytter dertil? altså skal det være et vist antal Km2 eller antal rum?
Grunden til jeg spørg er fordi jeg selv lige er flyttet til sverige men har ikke rigtigt kunne finde noget for mig selv. så deler en 3værelses lejlighed sammen med en anden ..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2009 08:54:02

Nej der er ikke noget krav til, hvilken form for bolig, du skal have haft i Sverige.

Men hvis du senere ønsker at benytte EU-reglerne i Danmark, så er der et krav om, at du skal have "etableret din tilværelse" i Sverige. Og det kræver nok som minimum, at du finder en bolig i Sverige, hvor du kan blive folkeregistreret.

Så det duer f.eks. ikke at bo på vandrehjem eller at overnatte på en sofa i en 2-værelses lejlighed, hvor der i forvejen bor 10 andre. Du skal også kunne fremvise en lejekontrakt og huslejekvitteringer, hvis du senere vil benytte EU-reglerne i Danmark.

Hvis I er to, som deler en 3-værelses lejlighed, så vil I begge kunne blive folkeregistreret på adressen. Og så skal I bare sørge for, at I også begge to står på lejekontrakten. Eller i hvert fald skal du stå der, hvis det kun er dig, som har tænkt dig at bruge EU-reglerne i Danmark.

Saka

Indlæg af Saka » 23.04.2009 09:24:07

Hmm nu er jeg blevet registreret på adressen og har lige modtaget mit personbevis. Altså vi deles om huslejen kan jeg så bruge huslejekvitteringerne selvom jeg ikke betale hele huslejen?? Hende pigen jeg deler huset med har sit eget væresle også har jeg mit eget. også deler vi køkken og bad og stue.
Mht lejekontrakten og om jeg står der er jeg ik helt sikker på da vi gik ned til skatteværket og registrert mig der. kan lige prøve at spørge hende jeg bor med i aften når jeg kommer hjem:)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2009 09:44:54

Hvis lejekontrakten står i din venindes navn, så vil det letteste da være, at du skriver en kontrakt med hende om, at du er det, som svenskerne kalder inneboende. Altså din veninde har en lejekontrakt med et boligselskab, og du har en lejekontrakt med din veninde.

Saka

Indlæg af Saka » 23.04.2009 09:50:50

Hvis lejekontrakten står i din venindes navn, så vil det letteste da være, at du skriver en kontrakt med hende om, at du er det, som svenskerne kalder inneboende. Altså din veninde har en lejekontrakt med et boligselskab, og du har en lejekontrakt med din veninde
Okai jeg trot nemlig ikke at jeg er med i kontrakten da vi "kun" har været op til skatteværket og registrere mig der. Men denne konrakt du snakker om som jeg skal lave med min veninde, er det bare noget vi selv laver eller hvordan? sorry alle de dumme spørgsmål, Men er virkelig glad for i giver jer tid til at svarer på dem:)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2009 10:05:24

Du kan købe en standardkontrakt for "inneboende" hos enhver papir- eller boghandler i Sverige. Ja, det er kontrakt mellem dig og din "hyresvärd", som i dette tilfælde er din veninde. Det fungerer dermed som dokumentation for, at dine boligforhold er reguleret med en skriftlig kontrakt.

Saka

Indlæg af Saka » 23.04.2009 10:07:19

Du kan købe en standardkontrakt for "inneboende" hos enhver papir- eller boghandler i Sverige. Ja, det er kontrakt mellem dig og din "hyresvärd", som i dette tilfælde er din veninde. Det fungerer dermed som dokumentation for, at dine boligforhold er reguleret med en skriftlig kontrakt.
Ok jamen så må jeg lige tage forbi en boghandler og få den kontrakt.:) Skal jeg så sende den nogle steder eller skal jeg bare beholde den indtil jeg skal FS med min(snart) mand??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2009 10:13:30

Kontrakten skal oprettes i to eksemplarer (eller fotokopieres), sådan så du har et eksemplar og din udlejer (veninde) har et eksemplar.

Når I så vil søge om opholdstilladelse i Danmark, indsender du kopi af din lejekontrakt til Udlændingeservice, evt. sammen med dokumentation for, at du faktisk har betalt din husleje og evt. anden form for dokumentation for, at dit ophold i Sverige har været reelt og centrum for dit liv.

Saka

Indlæg af Saka » 23.04.2009 10:28:59

Kontrakten skal oprettes i to eksemplarer (eller fotokopieres), sådan så du har et eksemplar og din udlejer (veninde) har et eksemplar.
Ok så vi går over og laver den her kontrakt og fotokopiere den og lægger den så derhjemme.
Når I så vil søge om opholdstilladelse i Danmark, indsender du kopi af din lejekontrakt til Udlændingeservice, evt. sammen med dokumentation for, at du faktisk har betalt din husleje og evt. anden form for dokumentation for, at dit ophold i Sverige har været reelt og centrum for dit liv.
Også hiver jeg den frem når vi(mig og manden) flytter tilbage til dk og sender den til US. Hmm mht til huslejen så er det noget veninden ordner jeg giver hende bare halvdelen af pengene. Tror det blir trukket fra hendes konto. Hvordan skal jeg så kunne bevise at jeg betaler den når det egentlig er hende jeg betaler??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2009 10:46:48

Du beder om at få en kvittering fra hende på, at du har betalt din husleje til hende hver måned.

Besvar