Registrering af vielse i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karinanie

Registrering af vielse i Sverige

Indlæg af Karinanie » 20.04.2009 17:44:05

Hej

Vil lige høre om der er nogen som kan svare mig på et lille spørgsmål?

Jeg er bosat i Sverige og er for nylig blevet gift i Tunesien. Vi har ikke modtaget ægteskabs attesten endnu, men tror nok at min mand skulle modtage den imorgen.

Hvad skal jeg gøre for at få mit ægteskab registreret i Sverige. Ægteskabs attesten er jo givetvis på arabisk, er det nok at få den oversat til engelsk eller skal det være til svensk?
Skal jeg så efterfølgende bare møde op med den på skatteverket for at få det registreret, eller skal det først legaliseret hos det svenske udenrigs ministerie?
Er der ellers noget man skal have med på skatteverket?

Min mand spørger mig om han skal på den svenske ambassade i Tunis med vores ægetskabs attest, men det mener jeg ikke at han skal. Er det rigtig?

Håber at der er nogen der kan give svar.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.04.2009 20:30:01

Ifølge Skatteverket er det forholdsvist simpelt:

"Vid vigsel inför utländsk myndighet kan det behövas ett äktenskapscertifikat. Efter vigseln måste ni själva visa upp ett intyg som styrker att vigseln har ägt rum. Skatteverket gör sedan en bedömning av om vigseln är giltig i Sverige och registrerar den i folkbokföringen."

http://www.skatteverket.se/folkbokforin ... 04956.html

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 20.04.2009 20:52:55

skaanebo skrev:Ifølge Skatteverket er det forholdsvist simpelt:

"Vid vigsel inför utländsk myndighet kan det behövas ett äktenskapscertifikat. Efter vigseln måste ni själva visa upp ett intyg som styrker att vigseln har ägt rum. Skatteverket gör sedan en bedömning av om vigseln är giltig i Sverige och registrerar den i folkbokföringen."
Ved vielse gennemført af udenlandsk myndighed kan der behøves et ægteskabscertifikat. Efter vielsen skal De selv fremvise dokumentation som styrker (beviser) at vielsen er ægte. Skatteverket bedømmer herefter om vielsen er gyldig i Sverige og registrere den i folkeregistret.

:wink:

Besvar