forvirring om EU og opholdstilladelser vedr Sverige
forvirring om EU og opholdstilladelser vedr Sverige
Tak for dette gode forum, det er voldsomt rart at ha en mulighed for at finde svar på alt det der ikke er selvsagt.
Men selv trods det er det svært at forholde sig til andres problemstillinger da folk har forskellige aldre, jobs, nationaliteter osv. derfor spørger jeg her for at finde ud af hvordan mig og min partner skal forholde sig.
Lidt facts :
-Jeg (Dansk mand på 24) har muligheden for at arbejde i Sverige Stockholm og vil derfor gerne have min partner (Brasiliansk kvinde på 31) med.
-Det som vi vil opnå er at hun kan være i stand til at arbejde i Sverige samt kunne opholde sig i mere en de 3 måneder frit i Europa.
-Hun ankommer i øvrigt til København i starten af Maj som turist.
Så hvordan skal vi takle det med at opnå dette at hun kan opholde sig i Sverige/Europa, samt kunne arbejde i Sverige.
-Hvad skal vi søge til hende for at hun kan dette ? (Opholdstilladelse/visa/EU regler eller hvad)
-Kan hun imens vi søger så opholde sig i Sverige sammen med mig under sagsbehandlingen. (Nu ankommer hun jo i Maj så det ville være rart)
Håber spørgsmålende er klare...
Vh,
Kenneth
Men selv trods det er det svært at forholde sig til andres problemstillinger da folk har forskellige aldre, jobs, nationaliteter osv. derfor spørger jeg her for at finde ud af hvordan mig og min partner skal forholde sig.
Lidt facts :
-Jeg (Dansk mand på 24) har muligheden for at arbejde i Sverige Stockholm og vil derfor gerne have min partner (Brasiliansk kvinde på 31) med.
-Det som vi vil opnå er at hun kan være i stand til at arbejde i Sverige samt kunne opholde sig i mere en de 3 måneder frit i Europa.
-Hun ankommer i øvrigt til København i starten af Maj som turist.
Så hvordan skal vi takle det med at opnå dette at hun kan opholde sig i Sverige/Europa, samt kunne arbejde i Sverige.
-Hvad skal vi søge til hende for at hun kan dette ? (Opholdstilladelse/visa/EU regler eller hvad)
-Kan hun imens vi søger så opholde sig i Sverige sammen med mig under sagsbehandlingen. (Nu ankommer hun jo i Maj så det ville være rart)
Håber spørgsmålende er klare...
Vh,
Kenneth
Ja, hvis du er i stand til at forsøge hende, og I i øvrigt gifter jer, og du er bosat i Sverige (og har svensk personnr.) så kan hun søge om et svensk opholdsbevis efter EU-reglerne og påbegynde job i Sverige så snart, ansøgningen er indleveret til Migrationsverket i Solna.
Hvis du ikke allerede bor i Sverige, skal du altså flytte din adresse til Sverige, og hvis I ikke allerede er gift, må I en tur i kirken eller på rådhuset.
Hvis du ikke allerede bor i Sverige, skal du altså flytte din adresse til Sverige, og hvis I ikke allerede er gift, må I en tur i kirken eller på rådhuset.
-
fundiver199
Det er hvor, du er bosat, som er afgørende for, om din kone kan få et opholdskort efter EU-reglerne, og ikke hvor du arbejder. Hvis du bevarer din bopæl i Danmark, kan I således ikke søge efter EU-reglerne, blot fordi du langdistance-pendler til et job i Stockholm.
Derimod kan I godt søge efter EU-reglerne, hvis du bosætter dig i Helsingborg og hver dag tager færgen over Øresund for at passe dit arbejde i Helsingør. Og I kan naturligvis også søge efter EU-reglerne, hvis du flytter til Stockholm og arbejder i Stockholm.
Som Skaanebo skriver, så skal I som hovedregel være gift for at bruge EU-reglerne. Men der er dog en lille mulighed for, at I kan bruge dem alligevel, selvom I ikke er gift. Det kan I nemlig, hvis I kan dokumentere, at I har haft fælles bopæl i mindst 18 måneder umiddelbart før, I flytter til Sverige, og dermed er et etableret par, der blot har valgt at leve sammen på "polsk".
Hvis din kæreste ønsker at blive i Schengen i mere end 3 måneder, så skal I, inden hendes visum udløber, henvende jer til myndighederne i det land, hvor I bor, og søge om en ny form for opholdsgrundlag.
Er du bosat i Sverige, skal I søge om et opholdskort til hende efter EU-reglerne, og er du bosat i Danmark, så skal i søge om FS efter de nationale danske regler. I begge tilfælde må hun herefter blive i landet, indtil hun henholdsvis får sit opholdskort eller I får bevilget FS.
Juridisk set er der dog den forskel, at hvis du er bosat i Sverige og I er gift, så har hun en helt generel ret til at opholde sig i Sverige som familiemedlem til en EU-borger, der har udnyttet sin ret til fri bevægelighed. Og derfor behøver hun ikke at vente på at få sit opholdskort, før hun f.eks. begynder at arbejde.
Er man derimod gift med en dansk statsborger, som bor i Danmark, så har man ikke ret til at opholde sig i Danmark, før man evt. får bevilget FS.
Man får derfor alene "processuelt ophold", når man afleverer en ansøgning om familiesammenføring, og "processuelt ophold" giver ingen rettigheder udover selve det at være i landet.
Dog får man tildelt et bundfradrag i personskatten fra den dag, man er rejst ind i landet, og det bundfradrag kan ens ægtefælle så overtage, hvis man ikke selv når at udnytte det, inden året er gået.
Derimod kan I godt søge efter EU-reglerne, hvis du bosætter dig i Helsingborg og hver dag tager færgen over Øresund for at passe dit arbejde i Helsingør. Og I kan naturligvis også søge efter EU-reglerne, hvis du flytter til Stockholm og arbejder i Stockholm.
Som Skaanebo skriver, så skal I som hovedregel være gift for at bruge EU-reglerne. Men der er dog en lille mulighed for, at I kan bruge dem alligevel, selvom I ikke er gift. Det kan I nemlig, hvis I kan dokumentere, at I har haft fælles bopæl i mindst 18 måneder umiddelbart før, I flytter til Sverige, og dermed er et etableret par, der blot har valgt at leve sammen på "polsk".
Hvis din kæreste ønsker at blive i Schengen i mere end 3 måneder, så skal I, inden hendes visum udløber, henvende jer til myndighederne i det land, hvor I bor, og søge om en ny form for opholdsgrundlag.
Er du bosat i Sverige, skal I søge om et opholdskort til hende efter EU-reglerne, og er du bosat i Danmark, så skal i søge om FS efter de nationale danske regler. I begge tilfælde må hun herefter blive i landet, indtil hun henholdsvis får sit opholdskort eller I får bevilget FS.
Juridisk set er der dog den forskel, at hvis du er bosat i Sverige og I er gift, så har hun en helt generel ret til at opholde sig i Sverige som familiemedlem til en EU-borger, der har udnyttet sin ret til fri bevægelighed. Og derfor behøver hun ikke at vente på at få sit opholdskort, før hun f.eks. begynder at arbejde.
Er man derimod gift med en dansk statsborger, som bor i Danmark, så har man ikke ret til at opholde sig i Danmark, før man evt. får bevilget FS.
Man får derfor alene "processuelt ophold", når man afleverer en ansøgning om familiesammenføring, og "processuelt ophold" giver ingen rettigheder udover selve det at være i landet.
Dog får man tildelt et bundfradrag i personskatten fra den dag, man er rejst ind i landet, og det bundfradrag kan ens ægtefælle så overtage, hvis man ikke selv når at udnytte det, inden året er gået.
-Skaanebo / fundiver199
Tak for jeres overraskende hurtige og gode svar...!
Med hensyn til bopæl kommer det til at blive i Stockholm og det eneste der bekymre mig om DK er om hun kan efterfølgene frit opholde sig i DK som turist på besøg osv. vi har ingen nuværende lyst til at slå os ned i DK pt, men efter et evt ophold i Sverige vil vi jo være bedre stillet skulle vi ha lyst.
Svensk personnummer kan jeg som Dansker få indenfor 2uger ikke sandt ?
-Kræver blot at jeg igen har Svensk bopæl ?
Så det bedste ville være at søge opholdkort med EU reglerne...
-Er det med dette skema : Ansökan om uppehållskort. Nummer 144011 ?
-Og disse opholdskort er general for 5 år, men dækker de så frit i hele EU vedr at tage arbejde ?
Der bliver nævnt at man skal søge om ny form for opholdstilladelse inden hendes visum udløber.
-Er det fordig at et opholdskort via EU ikke vil blive behandlet indenfor 3 måneder?
-Og i så fald hvad kan man søge ?
Nu er vi ikke gift og har heller ikke haft delt kontrakterne til de bopæle vi har boet i før, det eneste bevis vi kan fremstille er udsagn og billeder fra vores fortid.
-Men om det er for "tyndt" er måske en smagsag ?
Tak for jeres overraskende hurtige og gode svar...!
Med hensyn til bopæl kommer det til at blive i Stockholm og det eneste der bekymre mig om DK er om hun kan efterfølgene frit opholde sig i DK som turist på besøg osv. vi har ingen nuværende lyst til at slå os ned i DK pt, men efter et evt ophold i Sverige vil vi jo være bedre stillet skulle vi ha lyst.
Svensk personnummer kan jeg som Dansker få indenfor 2uger ikke sandt ?
-Kræver blot at jeg igen har Svensk bopæl ?
Så det bedste ville være at søge opholdkort med EU reglerne...
-Er det med dette skema : Ansökan om uppehållskort. Nummer 144011 ?
-Og disse opholdskort er general for 5 år, men dækker de så frit i hele EU vedr at tage arbejde ?
Der bliver nævnt at man skal søge om ny form for opholdstilladelse inden hendes visum udløber.
-Er det fordig at et opholdskort via EU ikke vil blive behandlet indenfor 3 måneder?
-Og i så fald hvad kan man søge ?
Nu er vi ikke gift og har heller ikke haft delt kontrakterne til de bopæle vi har boet i før, det eneste bevis vi kan fremstille er udsagn og billeder fra vores fortid.
-Men om det er for "tyndt" er måske en smagsag ?
Har I boet sammen på samme adresse tidligere i mindst 18 måneder? Eller har I blot haft et langdistanceforhold? Hvis det er det sidstnævnte, så skal I gifte jer for at kunne gøre brug af EU-reglerne. Alternativt må din partner søge efter de nationale svenske regler fra sit hjemland - ved brug af de nationale svenske regler kræves ikke, at man er gift eller har boet sammen forinden. Men ansøgningen kan så ikke indgives, mens din partner opholder sig i Sverige.
Ja, du får et svensk personnr. inden for 2 uger, når du bosætter dig i Sverige. Og ja, det er den rigtige blanket, du har fat i. Opholdskort gælder for 5 år - men bemærk, at det kun gælder for ophold og arbejde i Sverige. Din partner kan ikke tage arbejde i Danmark med et svensk opholdsbevis. Men med et opholdsbevis kan man frit rejse rundt inden for Schengen-området i op til tre måneder ad gangen. Opholdskortet skal fornyes, inden det udløber - og man vil normalt få en permanent opholdstilladelse, når man har boet 5 år i Sverige. Og ja, sagsbehandlingen hos Migrationsverket er sjældent mere end højst 3 måneder.
Ja, du får et svensk personnr. inden for 2 uger, når du bosætter dig i Sverige. Og ja, det er den rigtige blanket, du har fat i. Opholdskort gælder for 5 år - men bemærk, at det kun gælder for ophold og arbejde i Sverige. Din partner kan ikke tage arbejde i Danmark med et svensk opholdsbevis. Men med et opholdsbevis kan man frit rejse rundt inden for Schengen-området i op til tre måneder ad gangen. Opholdskortet skal fornyes, inden det udløber - og man vil normalt få en permanent opholdstilladelse, når man har boet 5 år i Sverige. Og ja, sagsbehandlingen hos Migrationsverket er sjældent mere end højst 3 måneder.
-skaanebo
Vi har haft samme adresse i New Zealand men i nok noget der minder mere om en 14 måneder nu når jeg tænker over det, plus at vi også har været hjemme begge i en månedes tid af gangen, så hvis de er så sammenspiste at afregne dem med så ligger vi et godt stykke fra...
Så vi må heller gifte os for at benytte os af EU opholdskortet, hun ankommer jo til DK i Maj, at sende hende til Brasilien lige efter er ikke en mulighed.
-Men skulle vi gifte os opstår der vel helt andre problemer med mindre at vi gifter os i DK med henblik at bo i Sverige ? Det kan den Danske myndighed vel ikke have noget at sige til eller...
(Vil lige prøve at finde oplysninger vedr at blive gift i Sverige)
Jo så har jeg også forstået det rigtigt med schengen reglen, bare det at hun kan rejse rundt som en turist er bedre en ingen ting.
Vi har haft samme adresse i New Zealand men i nok noget der minder mere om en 14 måneder nu når jeg tænker over det, plus at vi også har været hjemme begge i en månedes tid af gangen, så hvis de er så sammenspiste at afregne dem med så ligger vi et godt stykke fra...
Så vi må heller gifte os for at benytte os af EU opholdskortet, hun ankommer jo til DK i Maj, at sende hende til Brasilien lige efter er ikke en mulighed.
-Men skulle vi gifte os opstår der vel helt andre problemer med mindre at vi gifter os i DK med henblik at bo i Sverige ? Det kan den Danske myndighed vel ikke have noget at sige til eller...
(Vil lige prøve at finde oplysninger vedr at blive gift i Sverige)
Jo så har jeg også forstået det rigtigt med schengen reglen, bare det at hun kan rejse rundt som en turist er bedre en ingen ting.
-
fundiver199
Hvis du som dansk statsborger er bosat i Sverige, fordi du har udnyttet din ret til fri bevægelig i EU, så har din kone automatisk ret til at være i Sverige sammen med dig og til at blive ligebehandlet med en svensk statsborger bortset fra modtagelse af sociale ydelser, stemmeret og nogle få andre ting.feedrate skrev:Der bliver nævnt at man skal søge om ny form for opholdstilladelse inden hendes visum udløber.
-Er det fordig at et opholdskort via EU ikke vil blive behandlet indenfor 3 måneder? Og i så fald hvad kan man søge?
I har to pligter i den forbindelse:
1) Hvis hun er statsborger i et visum-pligtigt land, så skal hun have udstedt et visum, før hun rejser ind i Sverige. De svenske myndigheder skal til gengæld udstede dette visum gratis og "uden unødigt ophold". Hvis din kone har et gyldigt Schengenvisum udstedt af et andet Schengenland, f.eks. Danmark, så kan hun også bruge dette visum til at rejse ind i Sverige.
2) Hvis I forventer, at hun skal være i Sverige i mere end 3 måneder ad gangen, så skal I fortælle dette til de svenske myndigheder, som så til gengæld skal udstede et opholdskort til hende, som dokumenterer hendes ret til at være i Sverige.
I har en frist på 3 måneder efter hendes indrejse til at henvende jer til de svenske myndigheder og fortælle dem, at din kone har tænkt sig at blive i Sverige i mere end 3 måneder, og altså dermed bede om at få et opholdskort til hende.
Men I skal naturligvis under alle omstændigheder henvende jer og dermed bede om et opholdskort, inden hendes visum udløber. For i modsat fald kan hun jo ikke dokumentere overfor f.eks. politiet, at hun har lov til at være i landet. Så er hendes visum f.eks. gyldigt i 45 dage efter hendes indrejse i Sverige, så bliver det i praksis den tidsfrist, som I har til at bede om at få udstedt et opholdskort til hende.
Så længe din kone har enten gyldigt Schengenvisum eller svensk opholdskort, må hun frit rejse ind og ud af både Danmark og andre Schengenlande, som hun har lyst til, sålænge hun højest opholder sig 3 måneder i det samme land ad gangen.
Men hvis hendes visum er udløbet, og hun ikke har nået at få sit opholdskort endnu, så må hun kun opholde sig i Sverige. Så der kan altså blive en periode på nogle få uger eller måske i værste fald måneder, hvor hun er "låst" til Sverige, og ikke må tage med dig på weekendudflugt til f.eks. København eller Berlin.
-
fundiver199
Som en tilføjelse har de svenske myndigheder en tidsfrist på 6 måneder til at udstede et opholdskort til din kone, regnet fra den dato, hvor I har søgt om det. Men i praksis tager det stort set aldrig mere end 3 måneder, og nogle gange tager det kun nogle få uger.
Som i andre sammenhænge gælder det nok, at jo mere veloplyst og "klar" sagen er fra start af, jo hurtigere kan man også forvente, at det går.
Men eventuelt at måtte vente længe på opholdskortet har altså ikke andre konsekvenser for din kone, end at der kan komme en periode, hvor hun er nødt til at blive inden for Sveriges grænser, hvis hendes visum når at udløbe, inden hun får opholdskortet.
Som i andre sammenhænge gælder det nok, at jo mere veloplyst og "klar" sagen er fra start af, jo hurtigere kan man også forvente, at det går.
Men eventuelt at måtte vente længe på opholdskortet har altså ikke andre konsekvenser for din kone, end at der kan komme en periode, hvor hun er nødt til at blive inden for Sveriges grænser, hvis hendes visum når at udløbe, inden hun får opholdskortet.
-fundiver199
Tak igen for et meget uddybede svar !
Så mangler jeg bare at finde information om giftemål i Danmark og henholdsvis Sverige. Vi vil gerne giftes alligevel desværre dræber det nok lidt at romantikken og drømme for hende at det skal ske på denne baggrund, men det er jo det.
-Jeg har ikke kunne adskille div. indlæg her fra forummet om vi kan blive gift i Danmark eller Sverige, ligepludselig er der snak om forskellige kommuner osv.
Jeg er med på at hun skal kunne fremvise dokumenter fra Brasilien originale og oversat samt ikke ældre en 3 måneder vist nok.
-Men er det nok til at vi kan blive gift på Dansk jord ?
Eller har vi igen speciel regler når der er tale om udlændinge ?
Tak igen for et meget uddybede svar !
Så mangler jeg bare at finde information om giftemål i Danmark og henholdsvis Sverige. Vi vil gerne giftes alligevel desværre dræber det nok lidt at romantikken og drømme for hende at det skal ske på denne baggrund, men det er jo det.
-Jeg har ikke kunne adskille div. indlæg her fra forummet om vi kan blive gift i Danmark eller Sverige, ligepludselig er der snak om forskellige kommuner osv.
Jeg er med på at hun skal kunne fremvise dokumenter fra Brasilien originale og oversat samt ikke ældre en 3 måneder vist nok.
-Men er det nok til at vi kan blive gift på Dansk jord ?
Eller har vi igen speciel regler når der er tale om udlændinge ?
I kan gifte jer i både Danmark og Sverige, men det er mest praktisk, at I gifter jer der, hvor du er bosat på tidspunktet, da det ellers kan forsinke processen med familiesammenføring efterfølgende, hvis I fx bliver gift i Danmark, mens du bor i Sverige, og diverse danske dokumenter dermed skal sendes ind til svenske myndigheder. Det går derimod forholdsvist smertefrit, hvis man gifter sig i det land, hvor man også bor.
-
fundiver199
I korthed nej. For at blive gift borgerligt skal man blot kunne dokumentere, hvem man er, at man er myndig, og at man ikke er gift i forvejen. Opfylder man disse betingelser, så er det en menneskeret at gifte sig. Og derfor er dette muligt uden de store afvigelser i reglerne fra land til land.
I Danmark kræves det dog, at man også opholder sig lovligt i landet, hvis man ikke er dansk statsborger. Men f.eks. et tysk par kan i princippet sagtens tage op på rådhuset i Tønder og blive gift, hvis de har lyst til det.
I Danmark kræves det dog, at man også opholder sig lovligt i landet, hvis man ikke er dansk statsborger. Men f.eks. et tysk par kan i princippet sagtens tage op på rådhuset i Tønder og blive gift, hvis de har lyst til det.