Hjælp til familiesammenføring.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Hjælp til familiesammenføring.

Indlæg af Dalajne » 29.03.2009 18:19:54

Jeg er lidt på bar bund.
Min kæreste er fra tyrkiet.
og vi har snakket om at bruge sverigsløsningen til næste sommer.

Da jeg først skal være færdig med skole osv.
Hvilke regler ville være bedst for os at bruge? De svenske national regler, eller EU reglerne.

Jeg er fra Jylland, derfor skal jeg også først finde et job i Kbh eller Sverige. Hvori jeg skal kunne have 6000sek tilbage uanset hvilken en af reglerne jeg vælger ikke?

Vi er ikke gift, men det bliver vi vel nødt til også?

Skal jeg have boet i sverige i en længere periode, før jeg kan søge om fs til min kæreste?

Det ser nok lidt indviklet ud. Men præcis sådan det ser ud i mit hoved:D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2009 19:32:08

Hvis I ikke har brug for at modtage socialhjælp i Sverige, så vil det være bedst for jer at bruge EU-reglerne. Så kan din kæreste nemlig komme til Sverige i løbet af nogle få uger, hvor det efter de nationale svenske regler kan tage omkring ½ år.

Den bedste køreplan er derfor følgende:

1) Find et job i Københavnsområdet eller evt. i Sverige

2) Find et bolig i Sydsverige og flyt derover

3) Søg om et visum til din mand i Sverige

4) Søg om et opholdskort til din mand i Sverige efter EU-reglerne

5) Når du har boet mindst 10 uger i Sverige og din mand har boet sammen med dig og helst modtaget sit svenske opholdskort, så kan I flytte videre til Danmark og søge om et nyt opholdskort efter EU-reglerne.

Har du arbejdet i København, skal du bare huske at sætte kryds i rubrikken "person med tilstrækkelige midler" og ikke i "arbejdstager".

Omkring at gifte sig, ja det bliver I nødt til, hvis I vil bruge EU-reglerne, og I ikke har haft fælles bopæl i mindst 18 måneder. Og I kan så enten gifte jer, inden I søger om visum til din mand til Sverige, eller efter han er kommet til Sverige.

Det spiller sådan set ingen rolle, andet end at det vil være nemmere, hurtigere og billigere at få et visum, hvis I er gift allerede inden, han søger. Men omvendt kræver det selvfølgelig så, at du tager en tur til Tyrkiet, så I kan blive gift der, og måske er det i virkeligheden også meget rart, at han får lov til at komme til Danmark/Sverige og se, hvordan her er, inden I træffer den endelige beslutning.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.03.2009 20:04:19

En væsentlig forskel mellem EU-regler og nationale svenske regler er, at man ved brug af de nationale svenske regler ikke behøver at være gift eller have været samboende i 18 måneder forinden, men alene kan have til hensigt at blive samboende i Sverige og kan søge om en opholdstilladelse alene på baggrund af den hensigt om at bo sammen.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 29.03.2009 20:07:45

Okay. Så havde jeg forstået lidt af det rigtigt.
Men jeg er 19år nu, det er vel ikke umuligt at søge igennem eu reglerne. Ved du hvad garantien er for at de siger ja?

Hvor lang tid skal jeg have boet i sverige, før han kan komme op? Og kan han komme til sverige uanset hvad imens vi søger?

Han er faktisk i DK lige nu. Han kom d. 22 februar, og tager hjem d. 9 maj. Og han er allerede helt vild med det.

Og vi ville også gerne lige prøve det hele af i andre opgivelser, istedet for kun tyrkiet. Og det går godt! Så tror vi næsten har besluttet os for at gøre det næste år.

Men somsagt har jeg stadig ingen viden inden for det. Men det du skrev var i hvert fald en stor hjælp. Mange tak:)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2009 21:30:39

Dalajne skrev:Okay. Så havde jeg forstået lidt af det rigtigt.
Men jeg er 19år nu, det er vel ikke umuligt at søge igennem eu reglerne. Ved du hvad garantien er for at de siger ja?
Din alder er ikke noget problem, hvis I søger efter EU-regler eller svenske regler, da I så bare skal være myndige begge to, d.v.s. 18 år. Det er kun Danmark, som har en 24-års regel. Og søger I efter EU-reglerne er der ingen problemer i at få et opholdskort til din kommende mand, hvis du blot bosætter dig i Sverige og har et ganske almindeligt job, så du kan forsørge jer begge to. Eller er studerende og har noget arbejde ved siden af studierne. Det er størrelsen af din indkomst, som er det afgørende, ikke hvad du laver.
Dalajne skrev:Hvor lang tid skal jeg have boet i sverige, før han kan komme op? Og kan han komme til sverige uanset hvad imens vi søger?
I kan søge om et visum til din kæreste eller mand, dagen efter du er flyttet til Sverige. Hvis I er gift, så skal de svenske myndigheder, fordi du er EU-borger, udstede det "uden unødigt ophold", d.v.s. i løbet af nogle få uger. Er I ikke gift, så skal I søge efter de normale svenske visumregler, og det kan så måske tage lidt længere tid.

Uanset hvad, så har din mand efter sin indrejse i Sverige lov til at blive der, lige så længe I er gift og bor sammen, og du i øvrigt kan forsørge jer begge to.

I skal dog senest 3 måneder efter hans indrejse i Sverige og inden hans visum udløber søge om et opholdskort til ham. Og for at kunne gøre det, så skal I være blevet gift, hvis I ikke var det i forvejen.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 30.03.2009 11:42:35

Okay. Så I syntes at det ville være bedst at søge efter EU-reglerne?
synes sku at det er svært. For kan ikke helt finde ud af hvad der kommer til at gavne os mest.

Ved de svenske nationalregler, behøver jeg så ikke at kunne forsørge min kæreste eller hvordan?
problemet er at hvis vi vælger at søge igenne de svenske regler, skal jeg snart finde en bolig i sverige, og betale husleje osv. Og lige nu går jeg i skole, og er først færdig næste år. Så det tror jeg bare heller ikke at der er penge til :s

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2009 12:34:22

Nej ved de nationale svenske regler behøver du ikke at kunne forsørge din kæreste, og i behøver for så vidt ikke engang at gifte jer. Så det er klart mest fordelagtigt at komme ind under de regler.

Ulempen er bare, at du vil være "låst" i Sverige, medens de svenske myndigheder behandler jeres ansøgning, og i den tid kan din kæreste ikke besøge dig i Sverige.

I skal derfor på forhånd tage stilling til, om jeres fremtid ligger i Danmark eller Sverige eller måske et helt 3. sted. At søge efter de nationale svenske regler giver kun mening, hvis man har tænkt sig at bo i Sverige gennem flere år.

Hvis målet med at flytte til Sverige i stedet er at kunne flytte hurtigt tilbage til Danmark og få et opholdskort i Danmark efter EU-reglerne, så skal man også bruge EU-reglerne i Sverige for ikke at forsinke hele processen unødigt.

Ja strengt taget behøver man slet ikke at søge om noget opholdskort i Sverige i den situation. Man kan nøjes med at søge om et visum og så flytte tilbage til Danmark, inden dette visum udløber.

Men specielt hvis der er tvivl om, hvorvidt ens indkomst egentlig er høj nok til at opfylde forsørgelseskravet, så vil jeg stærkt tilråde, at man alligevel søger om et opholdskort i Sverige og bliver i Sverige, indtil man har fået det.

Hvis du stadig går i skole i Danmark (gynmasium e.l.), så er det nok en rigtig god idè, at du gør denne skole færdig, før I søger om FS. Og indtil da klarer jer med, at din kæreste kommer til Danmark i 90 dage ad gangen, og at du så måske til gengæld besøger ham i din sommerferie.

Så kan du gå ud og finde dig et job, når du er færdig med skolen, I kan få familiesammenføring, og når så din kæreste har fundet sig et job i Sverige eller Danmark, så kan du tage en erhvervsuddannelse, hvis det, du er i gang med lige nu, er en ungdomsuddannelse.

Du er kun 19 år, så I har stadig hele livet liggende foran jer. Og dermed også alle muligheder for at lægge en fornuftig langsigtet plan for jeres tilværelse sammen.

Så sæt jer ned og læg en langsigtet plan sammen for, hvor I vil bo, hvad I gerne vil arbejde med, hvem der skal læse hvornår, og hvornår I evt. gerne vil have børn.

I stedet for at du f.eks., som så mange andre, der skriver i forum, går hen og bliver gravid inden hverken familiesammenføring, uddannelse eller job er på plads, og dermed gør det hele umådelig surt og besværligt for dig selv.

Dalajne

Indlæg af Dalajne » 01.04.2009 12:13:53

ja og planen er at vi flytter til sverige sammen, og efter noget tid tilbage til danmark. Da det meste af min familie bor i Jylland.

så det vil sige, at vi bør søge igennem eu-reglerne. Sådan som jeg forstår dit indlæg.

Jeg er færdig med min skole sommeren 2010. Og det var der jeg så tænkte at jeg ville flytte til sverige, og søge om fs. Finde job osv.
Og præcis så derefter, starte en erhvervs uddannelse.

Men egentlig så skal jeg vel finde et job i københavn, 3 måneder før vi søger? Da de gerne vil se 3 lønseddeler?

Nu er det sådan at min kæreste egentlig ikke har en uddannelse. Han har kun kurser og så "folkeskole" Kan han så godt læse i danmark alligevel? Ved du noget om det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2009 12:24:12

Ja det kan han godt. Men der er dog den ulempe ved at bruge EU-reglerne, at hvis I begge to læser på en gang, så er han ikke berettiget til at modtage SU i Danmark. Så I kommer altså i den situation til at klare jer for 1 x SU + studielån og erhvervsarbejde.

Det er ikke strengt nødvendigt, at du begynder at arbejde i København 3 måneder før, du flytter til Sverige, eller 3 måneder før, at I søger om opholdskort i Sverige til din mand. I kan sagtens søge, lige så snart, du har fundet et job og er flyttet derover, men så bliver opholdskortet bare først udstedt, når du kan fremvise de 3 lønsedler.

Men da der alligevel er en sagsbehandlingstid på op imod 3 måneder for opholdskort i Sverige, så gør det ikke den helt store forskel i praksis.

Når/hvis den tid kommer, så kontakt ÆUG igen, så vi kan hjælpe dig med at sørge for, at du ikke kommer til at gøre noget "forkert" med det resultat, at I kommer i klemme i reglerne.

Besvar