søge visum til min kæreste i iran gennem svensk ambassadde??
søge visum til min kæreste i iran gennem svensk ambassadde??
Hej Folks..
jeg er en dansk statsborger bosat i egen lejlighed i malmø på 3 år og arbejde i kbh. jeg er 28år og har fast fuldtids job. min plan er at søge visum til min kæreste (22år) gennem det svnesk ambassade i iran. og når hun komme vil vi gifte os i malmø og har tænkt os at vende tilbage til dk hurtigst muligt, og ja jeg har to ejer lejligheder i kbh. . her kommer spørgsmålene.
-1 kan det svenske ambassade udsteder det visum til min kærest?
-2 kan vi uden videre vende tilbage til dk?
3- hva skal man gøre her mener jeg søge om ophold til min kæreste/svensk gifte kone?
hilsen dansk-svenskeren
jeg er en dansk statsborger bosat i egen lejlighed i malmø på 3 år og arbejde i kbh. jeg er 28år og har fast fuldtids job. min plan er at søge visum til min kæreste (22år) gennem det svnesk ambassade i iran. og når hun komme vil vi gifte os i malmø og har tænkt os at vende tilbage til dk hurtigst muligt, og ja jeg har to ejer lejligheder i kbh. . her kommer spørgsmålene.
-1 kan det svenske ambassade udsteder det visum til min kærest?
-2 kan vi uden videre vende tilbage til dk?
3- hva skal man gøre her mener jeg søge om ophold til min kæreste/svensk gifte kone?
hilsen dansk-svenskeren
Senest rettet af carwash 24.03.2009 14:34:17, rettet i alt 1 gang.
1 - Du kan læse om svensk viseringspraksis for iranere i Lifos-databasen her http://www.migrationsverket.se/lifos/do ... Dokument=1
2 - Ja, når I er blevet gift, og du har boet 3 år i Sverige som selvforsørgende, kan I uden videre gøre brug af EU-retten i Danmark og bosætte jer i Danmark og få opholdsbevis udstedt til din ægtefælle. Når du har ejerlejligheder i København, skal du nok forvente at Udlændingeservice vil se dokumentation for, at du ikke faktisk har haft mulighed for at bo i disse lejligheder, fx ved at du har haft dem fremlejet i perioden.
3 - Det sikreste i forhold til Udlændingeservices forvaltning af EU-retten vil være at først søge om et svensk opholdsbevis, når I er blevet gift, og vente på at det udstedes, og dernæst at flytte til Danmark. Og hvis din kæreste får afslag på visum til Sverige, må I jo gifte jer i Iran i stedet.
2 - Ja, når I er blevet gift, og du har boet 3 år i Sverige som selvforsørgende, kan I uden videre gøre brug af EU-retten i Danmark og bosætte jer i Danmark og få opholdsbevis udstedt til din ægtefælle. Når du har ejerlejligheder i København, skal du nok forvente at Udlændingeservice vil se dokumentation for, at du ikke faktisk har haft mulighed for at bo i disse lejligheder, fx ved at du har haft dem fremlejet i perioden.
3 - Det sikreste i forhold til Udlændingeservices forvaltning af EU-retten vil være at først søge om et svensk opholdsbevis, når I er blevet gift, og vente på at det udstedes, og dernæst at flytte til Danmark. Og hvis din kæreste får afslag på visum til Sverige, må I jo gifte jer i Iran i stedet.
tak for info
Jeg er lidt usikker på at hun kan få visum til sverige, for vi mødtes på ferie i tyrkiet sidste år og vi har kun haft telefonisk/mails= elektronisk kontakt sammen og jeg ved ikke hva jeg skal fortælle,hun skal sige/søge på den svensk ambassade i iran? er det grundlag nok at sige vi er kæreste og vi vil prøve at se om det fungere mellem os, og hvis det gøre så vil vi blive gift? mht til dokumentation at jeg har lejet min lejlighed ud , det er på plads og det har jeg fuld styre på..
skaanebo skrev:1 - Du kan læse om svensk viseringspraksis for iranere i Lifos-databasen her http://www.migrationsverket.se/lifos/do ... Dokument=1
Visum udstedes normalt ikke, hvis hensigten åbenlyst er at bosætte sig i Sverige (dog undtaget ægtefæller til EU-borgere), så jeg ville ikke forklare andet end, at I er kærester, der ønsker at se hinanden i Sverige. Der er så en risiko for at få afslag på visum alt efter din kærestes situation (arbejde, familie, relation til asylsøgere, osv.). Får kæresten afslag er der så ikke andet at gøre, end at du rejser til Iran i stedet og I gifter jer der, for så har din kæreste, som nu er blevet din ægtefælle, ret til et gratis visum efter EU-retten, og det skal tilmed udstedes "uden unødigt ophold", og her skal man heller ikke se på din ægtefælles økonomiske og familiære situation ud over tilknytningen til dig som EU-borger i Sverige.
Visum
tak for rådet. vi forsøger lige med at søge til at starte med, jeg har fuld styre på økonomi, job, bolig osv .
min kæreste er ikke i familie med mig på nogen måde, og hun er 22år , men har desværre ikke noget arbejde og familien økonomi er hellere ikke noget nævneværdi.
jeg vil føler dit råd og skrive at hun komme på besøg da jeg jeg har ingen muligheder at besøger iran, jeg er nemlig politisk flygtning fra iran.
min kæreste er ikke i familie med mig på nogen måde, og hun er 22år , men har desværre ikke noget arbejde og familien økonomi er hellere ikke noget nævneværdi.
jeg vil føler dit råd og skrive at hun komme på besøg da jeg jeg har ingen muligheder at besøger iran, jeg er nemlig politisk flygtning fra iran.
Re: Visum
Okay, men du er jo dansk statsborger og har ikke dobbelt statsborgerskab, vel? Hvis du ikke kan rejse til Iran, selv som dansker, så er den anden mulighed, at I søger efter Sveriges nationale regler i stedet, men her vil man nok kikke mere indgående på varigheden af jeres forhold, så her bør I nok forsøge at tilbringe mere tid sammen igen i fx Tyrkiet.carwash skrev: jeg vil føler dit råd og skrive at hun komme på besøg da jeg jeg har ingen muligheder at besøger iran, jeg er nemlig politisk flygtning fra iran.
-
fundiver199
Eller alternativt kan I blive gift i et 3. land som f.eks. Tyrkiet, hvis dette er muligt, og de svenske myndigheder ikke vil give din kæreste et turistvisum. Men prøv i første omgang at søge om et turistvisum, for det vil da givetvis det letteste for jer at blive gift i enten Sverige eller Iran, og det sidste kan jeg jo så forstå er udelukket.
emne
Ja det er mulighed at blive gift i 3.land, men det er nok besværligt for vi skal begge mødes i 3.land, bliver gift og hun skal tilbage til iran og jeg skal tilbage til sverige og så går sagsbehandling i gang. men jeg tænkte på at forsøge først at invitere hende til sverige med turist visa på 3 mdr. og hvis vi begge to er enige så kunne vi blive gift i enten sverige eller DK og derefter søge om opholds kort for hende, mens hun bor hos mig i sverige.. Kan det la sig gøre , dvs gifte os mens hun er på turist visa??? og hun kan blive i sverige mens vi søger om opholds kort??
og tak for alt det gode og meget lærerige råd i giver folk i nød..
på forhand tak
carwash
og tak for alt det gode og meget lærerige råd i giver folk i nød..
på forhand tak
carwash
-
fundiver199
Ja hvis de svenske myndigheder vil udstede et turistvisum til din kæreste, så kan I sagtens gøre sådan. Og når I søger opholdskort efter EU-reglerne, så må din kæreste gerne blive hos dig i Sverige, medens I venter på at få det udstedt.
Når jeg overhovedet foreslår den mulighed, at I også kunne blive gift i f.eks. Tyrkiet, så var det med den tanke i baghovedet, at Iran måske ikke er det nemmeste sted i Verden at få udstedt et turistvisum.
De svenske myndigheder kunne f.eks. være bekymrede for, at din kæreste vil søge om asyl i Sverige, og den mistanke bliver nok ikke mindre af, at du selv er politisk flygtning fra samme land.
Men prøv da, om hun kan få et visum, for det vil da være langt den nemmeste løsning for jer. Og så kan I jo altid have den ánden mulighed i baghånden som en "plan b".
Når jeg overhovedet foreslår den mulighed, at I også kunne blive gift i f.eks. Tyrkiet, så var det med den tanke i baghovedet, at Iran måske ikke er det nemmeste sted i Verden at få udstedt et turistvisum.
De svenske myndigheder kunne f.eks. være bekymrede for, at din kæreste vil søge om asyl i Sverige, og den mistanke bliver nok ikke mindre af, at du selv er politisk flygtning fra samme land.
Men prøv da, om hun kan få et visum, for det vil da være langt den nemmeste løsning for jer. Og så kan I jo altid have den ánden mulighed i baghånden som en "plan b".
Du er dansk statsborger og dermed ikke længere flygtning, så jeg ville i forhold til den svenske ambassade sælge mig selv på at være dansker med fast indkomst, og ikke på at jeg havde en fortid som flygtning fra Iran. At du er tidligere flygtning behøver du jo ikke ligefrem at reklamere med, for det vil næppe hjælpe din kærestes visumansøgning.
-
fundiver199
Helt enig med Skaanebo. De svenske myndigheder vil næppe "købe" det argument, at din kæreste er "nødt" til at komme til Sverige, fordi du af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan rejse til Iran.
Tværtimod vil det lugte lidt af, at der nok snart havner en ansøgning om asyl eller i det mindste familiesammenføring på deres bord. Og kan måske i så fald blive udslagsgivende for, at din kæreste ikke får et visum til Sverige. Så længe I ikke er gift, er de nemlig ikke forpligtet til at give hende et visum.
Så jeg ville også bare skrive i ansøgningen, at du er dansk statsborger, at I har mødt hinanden under en ferie i Tyrkiet, og at I nu gerne vil have mulighed for at tilbringe 3 måneder sammen i Sverige for at finde ud af, om det skal være jer to eller ej.
Det er for så vidt ikke nødvendigt at begrunde, hvorfor I ønsker at se hinanden i Sverige og ikke i Iran. Det er jo klart, at da du har fast arbejde i Danmark, så har du alene af den grund ikke mulighed for at tage 3 måneder til Iran for at være sammen med din kæreste.
Tværtimod vil det lugte lidt af, at der nok snart havner en ansøgning om asyl eller i det mindste familiesammenføring på deres bord. Og kan måske i så fald blive udslagsgivende for, at din kæreste ikke får et visum til Sverige. Så længe I ikke er gift, er de nemlig ikke forpligtet til at give hende et visum.
Så jeg ville også bare skrive i ansøgningen, at du er dansk statsborger, at I har mødt hinanden under en ferie i Tyrkiet, og at I nu gerne vil have mulighed for at tilbringe 3 måneder sammen i Sverige for at finde ud af, om det skal være jer to eller ej.
Det er for så vidt ikke nødvendigt at begrunde, hvorfor I ønsker at se hinanden i Sverige og ikke i Iran. Det er jo klart, at da du har fast arbejde i Danmark, så har du alene af den grund ikke mulighed for at tage 3 måneder til Iran for at være sammen med din kæreste.
Senest rettet af fundiver199 24.03.2009 14:52:27, rettet i alt 1 gang.
emne
Tak fundiver199 og tak skaanebo.. jeres forklaringer/beskrivelser er guld værd og jeg vil gøre brug af når min kæreste er klar til at søge visum. jeg har selvf. plan B som blive gift i 3.lande. men vi kan lige prøve den nemme løsning og hvis det hjælper så alle er glad.
takker og jeg vil holde jer updateret hvis det ske fremskridt i denne retning, endnu gang tak for hjælpen.
go dag til alle
takker og jeg vil holde jer updateret hvis det ske fremskridt i denne retning, endnu gang tak for hjælpen.
go dag til alle
Visum
det er nemlig to slags former der skal udfyldes, udover man SKAL udfylde
Application for Schengen Visa
-1 Visa for visiting friends or relatives
-2 Tourist Visa
jeg tror i mit tilfælde , skal jeg udfylde (Tourist Visa ) med tilhørende formular.
Jeg har søgt efter den Rejse forsikring som hun skal have. det er lidt spild af penge hvis hun får afslag på sin ansøgning for Tourist Visa . det er lidt letterlig regel.
nogen erfaring hvor og hvordan kan man skaffe sig en 3mdr. rejse forsikring? jeg har nemligt spurgt rundt og søgt på nettet det bliver sku svært med den rejse forsikring?
Application for Schengen Visa
-1 Visa for visiting friends or relatives
-2 Tourist Visa
jeg tror i mit tilfælde , skal jeg udfylde (Tourist Visa ) med tilhørende formular.
Jeg har søgt efter den Rejse forsikring som hun skal have. det er lidt spild af penge hvis hun får afslag på sin ansøgning for Tourist Visa . det er lidt letterlig regel.
nogen erfaring hvor og hvordan kan man skaffe sig en 3mdr. rejse forsikring? jeg har nemligt spurgt rundt og søgt på nettet det bliver sku svært med den rejse forsikring?
-
fundiver199
Nej din kæreste skal søge om visum for "visit friends or relatives" (dig). Hvis hun søger om turistvisum skal hun dokumentere, at hun selv råder over tilstrækkelige midler til at finansiere både flybillet og ophold, og det gør hun jo ikke, så vidt jeg kan forstå.
Du bliver derfor nødt til at invitere hende og skrive under på, at du vil dække alle hendes udgifter under opholdet i Sverige, og så er det "visit friends or relatives", som ansøgningen hører ind under.
En turist er en, som har penge, og som tager til Europa for at tage billeder af Eifeltårnet i Paris og Den Lille Havfrue på Langelinie.
I skal ikke købe en rejseforsikring til din kæreste, før hun evt. har fået bevilget sit visum. Hun skal bare fremvise både flybillet og forsikring den dag, hun henter sit visum på ambassaden.
Du bliver derfor nødt til at invitere hende og skrive under på, at du vil dække alle hendes udgifter under opholdet i Sverige, og så er det "visit friends or relatives", som ansøgningen hører ind under.
En turist er en, som har penge, og som tager til Europa for at tage billeder af Eifeltårnet i Paris og Den Lille Havfrue på Langelinie.
I skal ikke købe en rejseforsikring til din kæreste, før hun evt. har fået bevilget sit visum. Hun skal bare fremvise både flybillet og forsikring den dag, hun henter sit visum på ambassaden.