Eu og sagbehandlingstid.. 7mdr?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Naima

Eu og sagbehandlingstid.. 7mdr?

Indlæg af Naima » 24.02.2009 10:33:09

Hej,
Min mand og jeg har sögt sammanföring efter eu reglerne (oktober08). Först fik jeg af vide at jeg vil höre fra dem efter 1 mdr. Senere (4 mdr efter) ringer jeg til min sagsbehandler og faar at vide at hun lige er begyndt paa sagen. Jeg har for en uge siden modtaget min kvitteringsbrev hvori der staar at sagen vil blive afsluttet senest maj (dvs. 7 mdr senere).

Nu er jeg jo bekymret, da det normale sagsbehandlingstid efter eu reglerne er 4-5 mdr. Undervejs har de skiftet min sagsbehandler og den nye har ikke et nr eller telefontid endnu. Jeg har skrevet 2 mails, og en rykker gennem telefon uden at faa svar igen.

Man taenker jo automatisk "er der mon noget galt?"
Er der nogen der kan berolige eller komme med gode raad?

Paa forhaand tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2009 10:45:55

Rådet er at tage det helt roligt. Opholdskortet er alene et bevis på de rettigheder, som din mand har i Danmark, ikke en forudsætning for dem. Ligesom f.eks. et sygesikringsbevis er det.

Så det behøver ikke på nogen som helst måde at holde jer tilbage, at han ikke har modtaget sit opholdskort. Han kan f.eks. sagtens begynde at arbejde i Danmark, hvis han kan finde en arbejdsgiver, som gerne vil ansætte ham.

Udlændingeservice vil muligvis forsøge at fortælle jer noget andet, men det er helt enkelt ikke rigtigt, så det skal I bare vende det døve øre til.

Dog naturligvis forudsat, at I opfylder betingelserne for at udstedt et opholdskort til din mand, d.v.s.

* Du er statsborger i et andet EU-land end Danmark eller du er dansk statsborger og har reelt boet i et andet EU-land end Danmark. D.v.s. ikke kun proforma og ikke kun på et ferielignende ophold.

* Jeres ægteskab er ikke proforma.

* Din mand er ikke til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

* Du har status i Danmark som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, studerende, pensionist eller person med tilstrækkelig midler.

* Du kan forsørge ham, d.v.s. din indkomst svarer mindst til 2 x starthjælp.

Kan du sætte hak ud for alt det ovenstående, så har din mand ret til at bo, arbejde og for den sags skyld studere i Danmark. Og han behøver ikke at vente på, at Udlændingeservice udsteder noget opholdskort til ham. Men derfor er det selvfølgelig alligevel irriterende, at noget så simpelt som at udstede et opholdskort skal tage så lang tid for dem. Og faktisk må de slet ikke være mere end 6 måneder om det, men en overskridelse på en enkelt måned er vel så lidt, at det næsten ikke kan betale sig at klage over det. Og især ikke, når det i praksis ikke har (eller bør have) nogen konsekvenser for jeres muligheder.

Besvar