Nu flytter vi til Sverige.
Nu flytter vi til Sverige.
Hej, Min mand og jeg har endelig fundet en lejlighed i Sverige, og flytter næste weekend. Dejligt.
Jeg er Dansk og min mand er Amerikansk. Så jeg kan jo frit flytte til Sverige. Og da Danmark er så svært et land at få opholdstilladelse i til min mand har vi nu taget beslutningen om at flytte til Sverige.
Mit spørgsmål, eller rettere sagt mine spørgsmål er nu hva gør vi?
Jeg har læst en masse, men er stadig forviret..
Er der nogle der sidder inde med en opskrift til hvordan vi nu gør i rækkefølge?
Det vill være rart med et andet synspunk end ens eget, vi læser og læser, men forstår vi det rigtigt?
På forhånd tak:-)
Mvh Nana
Jeg er Dansk og min mand er Amerikansk. Så jeg kan jo frit flytte til Sverige. Og da Danmark er så svært et land at få opholdstilladelse i til min mand har vi nu taget beslutningen om at flytte til Sverige.
Mit spørgsmål, eller rettere sagt mine spørgsmål er nu hva gør vi?
Jeg har læst en masse, men er stadig forviret..
Er der nogle der sidder inde med en opskrift til hvordan vi nu gør i rækkefølge?
Det vill være rart med et andet synspunk end ens eget, vi læser og læser, men forstår vi det rigtigt?
På forhånd tak:-)
Mvh Nana
Lige en ekstra ting, vi har fundet en lejlighed, som en ældre dame lejer ud da hendes søn som normalt bor der er i england og studere.
Der er bare lige det at vi lejer den med en c/o addresse, dvs, at det ser ud som om sønnen stadig bor der. Selv om han ikke gør.
Bliver dette et problem når vi søger opholdstilladelse?
Og hvilken slags kontrakt skal vi skrive med hende, for at den bliver accepteret af migrationsværket?
Har hørt at det jo er okay at leje et værelse kun, er det rigtigt?
Der er bare lige det at vi lejer den med en c/o addresse, dvs, at det ser ud som om sønnen stadig bor der. Selv om han ikke gør.
Bliver dette et problem når vi søger opholdstilladelse?
Og hvilken slags kontrakt skal vi skrive med hende, for at den bliver accepteret af migrationsværket?
Har hørt at det jo er okay at leje et værelse kun, er det rigtigt?
-
fundiver199
Start med at læse Sverigesfolderen her på ÆUG´s hjemmeside, men spring det afsnit over, som handler om at flytte tilbage til Danmark igen.
Læs herefter det indlæg, jeg har skrevet i dette forum, som hedder "generel beskrivelse af EU-reglerne".
Har du flere spørgsmål, når du har læst disse to tekster, så sig endelig til. Men jeg vil tro, at de tilsammen besvarer langt de fleste spørgsmål, du kan have.
Læs herefter det indlæg, jeg har skrevet i dette forum, som hedder "generel beskrivelse af EU-reglerne".
Har du flere spørgsmål, når du har læst disse to tekster, så sig endelig til. Men jeg vil tro, at de tilsammen besvarer langt de fleste spørgsmål, du kan have.
-
fundiver199
Sorry, mit indlæg hedder "EU-regler - en generel beskrivelse"
viewtopic.php?t=2764
Link til Sverigesfolderen:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf
viewtopic.php?t=2764
Link til Sverigesfolderen:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf
I kan sagtens skrive kontrakt om "inneboende" med den ældre dame og dermed blive folkeregistreret på adressen, når blot I råder over hvert jeres private rum - altså at den ældre dame har sit eget værelse, og at I har jeres eget værelse, så der skal mindst være tale om en 3-værelses lejlighed, hvis vi snakker om en almindelig bolig med fælles køkken, bad og en stue.
At sønnen evt. stadig er folkeregistreret på adressen, selv om han er i England for at studere, er for så vidt uden betydning. Det kunne kun gå hen og blive et problem, hvis det viser sig, at der er mange flere, som er folkeregistreret på adressen, og det synes jo ikke at være tilfældet.
Hvis der er tale om en hel lejlighed, som I fremlejer, så hedder det i stedet "hyra i andra hand", og det er der ligeledes heller ingen problemer i. I øvrigt er folkeregistreringsreglerne lidt anderledes i Sverige end i Danmark, og der er fx ingen krav om, at man skal skifte sin folkeregisteradresse, hvis man blot er midlertidigt bortrejst i op til 6 måneder. Så vær ikke så bekymret for det med at blive folkeregistreret.
At sønnen evt. stadig er folkeregistreret på adressen, selv om han er i England for at studere, er for så vidt uden betydning. Det kunne kun gå hen og blive et problem, hvis det viser sig, at der er mange flere, som er folkeregistreret på adressen, og det synes jo ikke at være tilfældet.
Hvis der er tale om en hel lejlighed, som I fremlejer, så hedder det i stedet "hyra i andra hand", og det er der ligeledes heller ingen problemer i. I øvrigt er folkeregistreringsreglerne lidt anderledes i Sverige end i Danmark, og der er fx ingen krav om, at man skal skifte sin folkeregisteradresse, hvis man blot er midlertidigt bortrejst i op til 6 måneder. Så vær ikke så bekymret for det med at blive folkeregistreret.
Senest rettet af skaanebo 23.02.2009 11:33:18, rettet i alt 1 gang.
Sagen er den at vi var ude og kigge på lejligheden i lørdags, og den var fin og det hele. Det eneste problem er at de bliver nød til at leje den ud så det ser ud som om sønnen stadig bor der, altså c/o. For ellers skal de leje den ud gennem foreningen, som så først skal acceptere os osv. Og på den måde tager det længere tid. Hun vil kun leje den ud på den måde, at det ser ud som om vi bor med sønnen, og kommer der nogle og spørger så er han bar ude at rejse.
Vi skal så selv skrive en kontrakt på det sammen, eller finde en, hvad kunne evt være fint at aflevere til migrationsværket når vi søge tilladelse?
Vi skal så selv skrive en kontrakt på det sammen, eller finde en, hvad kunne evt være fint at aflevere til migrationsværket når vi søge tilladelse?
Skriver I kontrakt med den ældre dame eller med hendes søn?
Hvis I skriver kontrakt med hendes søn, vil der være tale om "inneboende", altså at I deler en 2-værelses lejlighed med sønnen, og det vil myndighederne nok stille en række spørgsmål til.
Hvis I derimod fremlejer hele lejligheden i fx 2-3-4-5-6 måneder, så må sønnen gerne være folkeregistreret på adressen, også selv om han ikke reelt bor der. Men han må højst gøre det i 6 måneder. Det vil dog aldrig kunne blive et problem for jer, som reelt bor der, men alene et problem for sønnen, hvis myndighederne begynder at stille spørgsmål til sønnens folkeregistrering.
Ved inneboende skal man ikke have tilladelse fra bostadsrättförening/udlejer, det skal man derimod altid ved fremleje/hyra i andra hand. Men en 2-værelses lejlighed er som nævnt normalt for lille til, at man kan dele den som inneboende.
Hvis I skriver kontrakt med hendes søn, vil der være tale om "inneboende", altså at I deler en 2-værelses lejlighed med sønnen, og det vil myndighederne nok stille en række spørgsmål til.
Hvis I derimod fremlejer hele lejligheden i fx 2-3-4-5-6 måneder, så må sønnen gerne være folkeregistreret på adressen, også selv om han ikke reelt bor der. Men han må højst gøre det i 6 måneder. Det vil dog aldrig kunne blive et problem for jer, som reelt bor der, men alene et problem for sønnen, hvis myndighederne begynder at stille spørgsmål til sønnens folkeregistrering.
Ved inneboende skal man ikke have tilladelse fra bostadsrättförening/udlejer, det skal man derimod altid ved fremleje/hyra i andra hand. Men en 2-værelses lejlighed er som nævnt normalt for lille til, at man kan dele den som inneboende.
Okay, men så er det jo reelt sønnen, som I skriver kontrakt med - han har så blot overladt det praktiske til sin mor.
I jeres tilfælde vil mit råd være at gøre jer selv den tjeneste, at få fremlejen godkendt i bostadsrättföreningen, det vil normalt ikke være noget problem, men kan selvfølgelig tage lidt tid.
Hvis I ikke sørger for at få godkendelse fra bostadsrättföreningen kan I nemlig løbe ind i flere problemer med myndighederne, fx at Folkbokföringen slet ikke vil folkeregistrere jer på adressen, fordi I mangler et skriftligt bevis fra bostadsrättföreningen på, at I overhovedet må have lov til at bo der.
At være inneboende er heller ikke nogen farbar løsning, når lejligheden kun har 2 værelser. Hvis det var en 3-værelses lejlighed ville det være en helt anden sag.
I jeres tilfælde vil mit råd være at gøre jer selv den tjeneste, at få fremlejen godkendt i bostadsrättföreningen, det vil normalt ikke være noget problem, men kan selvfølgelig tage lidt tid.
Hvis I ikke sørger for at få godkendelse fra bostadsrättföreningen kan I nemlig løbe ind i flere problemer med myndighederne, fx at Folkbokföringen slet ikke vil folkeregistrere jer på adressen, fordi I mangler et skriftligt bevis fra bostadsrättföreningen på, at I overhovedet må have lov til at bo der.
At være inneboende er heller ikke nogen farbar løsning, når lejligheden kun har 2 værelser. Hvis det var en 3-værelses lejlighed ville det være en helt anden sag.
(Hvis der er tale om en hel lejlighed, som I fremlejer, så hedder det i stedet "hyra i andra hand", og det er der ligeledes heller ingen problemer i. I øvrigt er folkeregistreringsreglerne lidt anderledes i Sverige end i Danmark, og der er fx ingen krav om, at man skal skifte sin folkeregisteradresse, hvis man blot er midlertidigt bortrejst i op til 6 måneder. Så vær ikke så bekymret for det med at blive folkeregistreret)
Hvis vi skal lave en kontrakt i 2 hand? Skal man så godkendes af foreningen først?
Hvis vi skal lave en kontrakt i 2 hand? Skal man så godkendes af foreningen først?
-
fundiver199
Ja det kan godt være, at jeres udlejer "kun" vil gøre sådan. Men som Skaanebo skriver, så kan det altså ikke lade sig gøre, fordi lejligheden kun har 2 værelser.Nana skrev:Det eneste problem er at de bliver nød til at leje den ud så det ser ud som om sønnen stadig bor der, altså c/o. For ellers skal de leje den ud gennem foreningen, som så først skal acceptere os osv. Og på den måde tager det længere tid. Hun vil kun leje den ud på den måde, at det ser ud som om vi bor med sønnen, og kommer der nogle og spørger så er han bar ude at rejse.
I er derfor nødt til at lave en kontrakt, hvor I fremlejer lejligheden, medens hendes søn er "ude og rejse". Hvad han altså ifølge Skaanebo må være i op til 6 måneder ad gangen, uden at han af den grund behøver at flytte sin folkeregisteradresse ud af Sverige.
Dette er i øvrigt også fuldstændig, som reglerne ville være i Danmark.
Hvis udlejer er nervøs for, at det skal blive afsløret, at sønnen i virkeligheden var været bortrejst i mere end 6 måneder uden at fortælle dette til folkeregistret, så er det deres problem.
Og kan I ikke få dem til at lave en fremlejekontrakt, så bliver I nødt til at finde et andet sted at bo, da I så åbenbart ikke kan blive folkeregister-registreret på den pågældende adresse. Og så kan det jo, set fra jeres synspunkt, være fuldstændig ligegyldigt alt sammen.