Hvordan bruger jeg sveriges-modellen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

JacobPanta

Hvordan bruger jeg sveriges-modellen

Indlæg af JacobPanta » 19.02.2009 00:32:22

Hej forummedlemmer,

Jeg er glad for at have fundet dette site, og har allerede lært en hel masse. Min kæreste fra Thailand er i Danmark på turistvisum, og vi vil gerne giftes og bruge sveriges-modellen, da hun er 22 år. Men hvordan skal vi gøre det rent praktisk? Jeg har arbejde i Storkøbenhavn og tjener nok til at kunne forsørge os.

1. Som jeg forstår det, skal jeg opsige min lejeaftale på Frederiksberg og flytte til Malmø? Og efter 10 ugers samliv som mand og kone kan vi flytte tilbage til Danmark, og vente på at US godkender ansøgningen?

2. Men kan min kommende kone komme med til Danmark (i dagstimerne) i de 10 uger vi bor i Malmø, eller er hun helt "strandet" derovre?

3. Og er det fuldstændig ligegyldigt hvor i verden vi gifter os? Planen er at vi gifter os i Danmark inden hun tager hjem til Thailand. Hvorefter jeg finder en bolig i Malmø og vi søger familiesammenføring i Sverige. Hun skal som jeg forstår det hjem om Thailand en tur inden hun kan komme til Sverige med mig. Bla. pga. garantien.

Jeg håber på lidt vejledning, da vi gerne vil have styr på det meste inden hendes turistvisum udløber 25. marts.

Tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.02.2009 08:47:04

1. Hvis planen er at flytte tilbage til Danmark efter 10 uger i Sverige, kan du nøjes med at fremleje din lejlighed på Frederiksberg. Du skal blot kunne dokumentere, at der ikke er tale om en proformaflytning til Malmø. Ja, efter 10 uger i Sverige kan I uden videre gøre brug af EU-retten og flytte retur til Danmark og indgive ansøgning efter EU-retten i Danmark.

2. Om din kone er "strandet" i Malmø i perioden afhænger af, om hun har et gyldigt Schengen-visum eller en gyldig opholdstilladelse til et af landene inden for Schengen. Hvis hun ikke har et gyldigt visum, og ikke har nogen svensk opholdstilladelse, men alene venter i Sverige på processuelt ophold, fordi I har indgivet ansøgning efter EU-retten til Migrationsverket i Sverige, så må hun ganske rigtigt ikke rejse ind i Danmark i denne periode.

3. Ja, I kan gifte jer, hvor I vil. Og hvis du har stillet en bankgaranti, for at hun kunne få visum, skal hun ganske rigtigt være udrejst af Schengen, inden visum udløber, for at du skal få dine penge igen.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 19.02.2009 23:04:32

Mange tak for svaret :D

1. Det gør det noget nemmere at komme tilbage hvis jeg kan nøjes med at fremleje min lejlighed på Frederiksberg, men det er nok noget sværere at finde en lejer i 10 uger... Har der været nogen eksempler på ansøgninger som ikke blev godkendt efter 10 ugers ophold?

2. Hvor længe skal hun vente på processuelt ophold i Sverige, og er der en bedre måde at gøre det på? Hvilken form for visum skal hun evt. søge tilbage i Thailand på vejen herop igen? (altså efter vi er blevet gift i DK)

Det er godt nok ikke nemt at finde en lejlighed i Malmø, hvor man kan flytte hurtigt ind og ikke binder sig for en længere periode... Men det skal nok lykkes - og det er naturligvis arbejdet værd!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2009 08:03:40

1) Der er jo ingen, der tvinger dig til kun at bo i Sverige i netop 10 uger. Du kunne f.eks. også vælger at bo der i 3 eller 4 måneder, så er det måske allerede lidt lettere at finde en, som vil fremleje din lejlighed. Du behøver strengt taget heller ikke at fremleje din lejlighed. At fremleje den gør det bare lettere at dokumentere, at du ikke har haft pro-forma adresse i Sverige.

Her på ÆUG´s forum har vi ikke hørt på eksempler på ansøgninger, som er blevet afvist efter 10 ugers ophold i Sverige, med den begrundelse at opholdet var for kort. Men en ansøgning kan naturligvis blive afvist af andre grunde, selvom man har boet 10 uger eller mere i Sverige, f.eks. proforma-flytning, proforma-ægteskab e.l.

2) Når du er flyttet til Sverige, har du status som EU-borger og så skal de svenske myndigheder "uden unødigt ophold" udstede et visum til din ægtefælle, så hun kan rejse ind i Sverige. De må desuden ikke tage betaling for denne service. Så hun skal huske at gøre ambassaden opmærksom på, at hun søger visum i sin egenskab af ægtefælle til en EU-borger, som bor i Sverige, og ikke som "turist".

Det varierer meget, hvor lang tid det tager at få et opholdsbevis i Sverige. For nogle kan det tage 3 måneder, for andre måske kun nogle få uger.

Men husk, at hun ikke nødvendigvis SKAL have et opholdsbevis i Sverige, for at I kan flytte videre til Danmark. Er hendes indrejsevisum stadig gyldigt, så kan I uden videre flytte til Danmark og indgive en ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne til hende.

I jeres tilfælde er der dog det problem, at hun lige har været i Danmark, og i den situation har hun "brugt" en større eller mindre del af de 3 måneder, hun må være i Schengen inden for en 6 måneders periode. Og vil måske derfor kun kunne få et visum, som gælder til Sverige og alene til Sverige.

Så netop i jeres situation - fordi hun lige har været her på Schengenvisum, hvilket i bund og grund er enormt upraktisk, hvis man gerne vil gennemføre "Sverigesmanøvren" - kan det i hvert fald være den nemmeste løsning for jer at blive i Sverige, indtil hun har modtaget et opholdskort og dermed opnået ret til at sætte sine ben på dansk jord.

I modsat fald skal I håbe på forståelse for situationen i Udlændingeservice, altså at de vil give din kæreste lov til at rejse ind i Danmark og give hende processuelt ophold, selvom hun ikke har et gyldigt visum til Danmark, eller alternativt udstede en form for visum med dags varsel.

Hvis det er svært at finde en lejlighed i Sverige, hvor man kan flytte ind med meget kort varsel og kun binder sig for en kort periode, så kunne du jo evt. vælge at tage det hele lidt mere roligt.

Gør det f.eks. noget, hvis I skal bo 6 måneder i Malmø? Man behøver jo ikke at se dette som nogen straf, selvom det selvfølgelig vil forsinke din kærestes integration i Danmark lidt. Og i kan jo udnytte "ventetiden" konstruktivt, bl.a. til at søge om opholdskortet i Danmark, så det måske er på plads allerede, når I flytter tilbage, og til at din kæreste begynder at lære dansk.

Finder du f.eks. en 6 måneders fremleje i Sverige, så kommer der meget mere ro på det hele, og så kan du måske også lettere finde en "god" fremlejer til din egen lejlighed. Der er heller ikke tvivl om, at din kæreste så vil kunne nå at få svensk opholdskort, inden de 6 måneder er gået, det gør ikke så meget, om det tager et par uger mere eller mindre for hende at få visum og finde flybillet, etc. etc.

Stress og jag er roden til alt ondt :D

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 20.02.2009 10:26:14

Er det korrekt forstået at hun først skal have et visum, udstedt i Thailand, og efter sin ankomst til Sverige skal søge om opholdsbevis - og indtil sidstnævnte er i hus, kan hun ikke komme med til Danmark? Ikke engang en tur over og besøge mine forældre mm? Ja, der kommer desværre ikke til at være noget tilbage af de tre måneder fra hendes Schengen visum :(

Men lige så snart hendes opholdsbevis fra Sverige er kommet igennem opnår hun fri bevægelighed indenfor Schengen?

Nu skriver du, at det kan være den "nemmeste løsning" at blive i Sverige indtil hun har modtaget svensk opholdskort . Der er vel ikke andre løsninger - hvis hun ikke må forlade landet??

Tak for vejledningen. Der er meget at sætte sig ind i!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2009 11:09:32

JacobPanta skrev:Er det korrekt forstået at hun først skal have et visum, udstedt i Thailand, og efter sin ankomst til Sverige skal søge om opholdsbevis - og indtil sidstnævnte er i hus, kan hun ikke komme med til Danmark? Ikke engang en tur over og besøge mine forældre mm? :(
Ja det er helt korrekt forstået. Den eneste måde at undgå denne situation, er hvis hun opholder sig 3 måneder i Thailand, før hun tager tilbage til Europa igen. Så starter der nemlig en ny 6 måneders periode, hvor hun så igen må være 3 måneder på turistvisum i hele Schengenområdet.
JacobPanta skrev:Men lige så snart hendes opholdsbevis fra Sverige er kommet igennem opnår hun fri bevægelighed indenfor Schengen?
Ja i op til 3 måneder ad gangen. Vil hun være længere tid end 3 måneder i et EU-land, så skal du lade dig registrere som bosiddende i det pågældende EU-land, og herefter skal I søge om et opholdskort til din kone. Ligesom I i første omgang gør det i Sverige.
JacobPanta skrev:Nu skriver du, at det kan være den "nemmeste løsning" at blive i Sverige indtil hun har modtaget svensk opholdskort . Der er vel ikke andre løsninger - hvis hun ikke må forlade landet??
I kan forsøge at tale med Udlændingeservice om sagen og se, om de er villige til at udvise fleksibilitet og konduite. Men i modsat fald er der ikke andre løsninger end at blive i Sverige, til hun får sit svenske opholdskort. Eller at hun opholder sig i Thailand naturligvis.

Det havde bl.a. derfor været langt smartere, hvis du allerede var flyttet til Sverige, inden I søgte om det turistvisum, hun nu er i Europa på.

Den form for "bagklogskab" kan du selvfølgelig ikke bruge til noget, men andre kan måske drage nytte af det.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 20.02.2009 13:52:25

Ok. Tak for opklaringen. Jeg må lige snakke med min kæreste om hvad vi skal gøre.

Men hvis der går mere end 3 måneder med at få svensk opholdsbevis hvad gør man så?

Vi kan vel stadig flytte til Danmark efter EU-reglerne?

Og starter der evt. en ny seksmåneders schengen-periode efter disse tre måneder, eller er det kun hvis hun venter i Thailand at man kan bruge det til noget?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2009 16:30:44

JacobPanta skrev:Men hvis der går mere end 3 måneder med at få svensk opholdsbevis hvad gør man så?
Bliver boende i Sverige, til opholdskortet er kommet, eller taler evt. med Udlændingeservice. Men det er naturligvis ikke sjovt at sidde i en bolig i Sverige, som man skal ud af, uden at have et visum eller et opholdskort, som giver en ret til at rejse ind i Danmark. Så også derfor kan det være en god idé ikke at planlægge, at det hele skal gå så lyn-bom.
JacobPanta skrev:Vi kan vel stadig flytte til Danmark efter EU-reglerne?
Ja det kan I altid gøre, bare du har boet 10 uger i Sverige eller mere. Og måske også mindre end 10 uger, men her stiger usikkerheden om, hvordan Udlændingeservice vil fortolke sagen.
JacobPanta skrev:Og starter der evt. en ny seksmåneders schengen-periode efter disse tre måneder, eller er det kun hvis hun venter i Thailand at man kan bruge det til noget?
For at "optjene" en ny ret til at være 3 måneder i Schengen skal din kæreste opholde sig helt uden for Schengenområdet i 3 måneder, altså f.eks. i Thailand.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 21.02.2009 17:54:40

Tak for svaret. Reglerne er noget besværlige, men dog er vi glade for at muligheden eksisterer :)

Vi er ikke så meget for at blive alt for etablerede i Sverige, da jeg jo har hele mit netværk i Danmark. Og hun har rent faktisk også familie i Danmark, idet hendes mor kom hertil for en årrække siden.

Vi overvejer lidt om hun måske hellere skulle vente tre måneder i Thailand, og vi så flytter sammen i Sverige herefter. Det gør det noget nemmere for hendes mor og jeg at hjælpe hende igang.

Skal vi forresten være gift når hun ankommer til Sverige (altså i Danmark eller Thailand). Eller kan hun godt komme op til mig når jeg er bosat i Sverige, på et turistvisum, hvorefter vi bliver gift og søger FS i Sverige? Er det foreneligt med Sveriges-løsningen?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.02.2009 18:19:48

Ja, I kan sagtens gifte jer i Sverige, mens hun er i Sverige på et turistvisum.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 23.02.2009 22:47:07

2) Når du er flyttet til Sverige, har du status som EU-borger og så skal de svenske myndigheder "uden unødigt ophold" udstede et visum til din ægtefælle, så hun kan rejse ind i Sverige. De må desuden ikke tage betaling for denne service. Så hun skal huske at gøre ambassaden opmærksom på, at hun søger visum i sin egenskab af ægtefælle til en EU-borger, som bor i Sverige, og ikke som "turist".
Er der nogen erfaringer for hvor længe der går med at udstede et visum til indrejse i Sverige? Og hvilken dokumentation er der brug for fra hhv hende og migselv? Jeg regner med at tage ned og hjælpe med processen, men skal jo gerne have styr på det hele hjemmefra :wink:

http://www.swedenabroad.com/Start____4803.aspx har så vidt jeg kan se kun info om almindelige visa-former, og altså ikke visum til ægtefæller af EU-borgere som bor i Sverige...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.02.2009 23:04:45

Jeg går ud fra, at I så gifter jer, inden hun søger visum, og at du bosætter dig i Sverige? For ellers kan hun jo ikke få det gratis visum som ægtefælle til en EU-borger. Og det skal udstedes "uden unødigt ophold", hvilket i praksis vil sige inden for en til to uger.

Tjek i øvrigt Lifos-databasen på migrationsverket.se/lifos hvis du vil se kriterierne for udstedelse af et almindeligt visum, altså hvis I ikke gifter jer, men hun søger om at almindeligt visum til Sverige.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 24.02.2009 18:25:56

Tak. Ja, det er pt den løsning vi påtænker at bruge. 1-2 uger lyder ok.

Migrationsverket.se er da vist en meget god kilde til info. Lifos er dog noget sværere at bruge...??? Hvad skal jeg søge på?

Jeg går ud fra at jeg skal bruge dokumentation for at jeg er bosat i Sverige samt et ægteskabsbevis. Er der mon ellers andet?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2009 18:38:33

http://www.migrationsverket.se/lifos/so ... o?nodeId=2

Søg på viseringspraxis + land

Medbring ægteskabsbevis + svensk personbevis fra Skatteverket med "ändamål inbjudan" påført.

JacobPanta

Indlæg af JacobPanta » 24.02.2009 18:55:58

Tak for det ekstremt hurtige svar :shock:
Medbring ægteskabsbevis + svensk personbevis fra Skatteverket med "ändamål inbjudan" påført.
Der er måske ikke så meget tvivl om hvad der skal dokumenteres? Skal der stå "ändamål inbjudan" på personbeviset? Jeg går ud fra at kommunen i Sverige kan ordne det...

Er det forresten sikkert at fremleje er lige så godt som opsigelse? Jeg har lige fisket min lejekontrakt frem, og der er tre måneders opsigelse, og det er trods alt også nemmere at flytte tilbage hvis man har et sted klart.

Besvar