HJÆLP! Kan man gøre dette?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mette-pii

HJÆLP! Kan man gøre dette?

Indlæg af Mette-pii » 24.01.2009 16:57:12

Vi er i en lidt dum situation lige nu... Den lejlighed vi har lejet er blevet solgt og vi skal være ude den 10/3.. Min mand er her på visum og vores plan var at søge opholdstilladelse til ham her i Sverige, men vi kan ikke rigtigt finde nogen ny bolig. Ved godt der er over 1 måned til vi skal være ude, men jeg er ikke så god til at håndtere en ustabil bolig-situation oven på opholdstilladelse, nyt job, 25 afsalg fra lejligheder osv : /

Men så var det jeg tænkte om vi kan indgive ansøgning om opholdstilladelse til min mand her i sverige inden længe, som så giver ham ret til at være her, og så lige efter vi skal være ude her, flytte til Kbh og annulere ansøgning til svensk opholdstilladelse og indgive en dansk ansøgning hos US? For på det tidspunkt har vi boet her i 69 dage... og det kunne jo være jeg måtte ha min adr her i 1 dag mere... så er det 70 :) Men ved ikke om man kan det? Og kan vi så finde bolig i Kbh? Jeg bliver snart stresset :(

Nogen som har en go ide??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.01.2009 19:40:27

Jo, præcis 70 dage er det magiske tal, så mon ikke I kan finde en midlertidig løsning for den ene dag, I mangler et sted at bo.

Problemet kan dog være, hvis din mand hverken har visum eller opholdstilladelse nogen steder, når I ønsker at flytte til Danmark. Hvis Schengen-visum er udløbet, og han heller ikke har nogen svensk opholdstilladelse, må han jo ikke rejse ind og opholde sig i Danmark. Det er korrekt, at hvis I har indgivet ansøgning i Sverige, så han har processuelt ophold i Sverige, men det gælder jo ikke til Danmark.

Derfor vil en mere sikker løsning nok være, hvis I bliver boende i Sverige, indtil din mand har fået bevilget svensk opholdsbevis, hvis ellers hans visum er udløbet, inden I kan nå at flytte til Danmark.

Mette-pii

Indlæg af Mette-pii » 25.01.2009 00:08:05

Ja det udløber lige 5 dage før... Arh... Problemet er bare at vi ikk kan finde et nyt sted at bo. På blocket.se er der ingen som svarer.. ved ikk om de bliver skræmt fordi jeg er dansker. Har søgt alt lige fra værelser til lejligheder.. både dyre og billige... ingen som svarer tilbage :( Så er ved at miste modet.... Og de danskere som udlejer herovre, ligger lige lidt i den forkerte ende prismæssigt..

Men mor her mister ikke håbet :D Har sat sedler op i hele byen, så ser vi om det giver pote.. Hvis der er nogen som har en god ide, så modtager jeg den gerne =)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2009 00:39:43

Hvis I ikke allerede har gjort det, er det da bare med at få søgt om et svensk EU-opholdsbevis til din mand, og hvis I er heldige, får han det, tidsnok til at I kan flytte til Danmark, når I skal flytte ud fra jeres nuværende bolig

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hejsa

Indlæg af jerry » 25.01.2009 11:25:46

Maaske dumt spörgsmaal, men har i prövet at söge udenfor Malmö, hvis det bare drejer sig om en kort periode, er det vel næsten ligemeget hvor det er, altsaa det skal jo selvfölgelig ogsaa være realistisk. Vi bor i Lnadskrona og jeg arbejder ved Örestaden og det tager præcis en time med toget.
Ved at der ofte er mange lejligheder ledige heroppe til en rimelig pris.
Landskrona er desværre kendt for at være en lidt problemfyldt by, men det kommer an paa hvor i byen man bor.
Her hvor vi bor mærker vi absolut intet til det, nogle gange synes vi nærmest her er lidt for stille :lol:

Mette-pii

Indlæg af Mette-pii » 25.01.2009 17:09:40

Skaanebo: Det er også en rigtig god ide, som jeg også selv har tænkt på, men tror desværre vi kommer i den lidt lange vente-periode, fordi jeg først starter på job imorgen og kan derfor ikke vise 3 lønsedler, da jeg var i Tyrkiet hele sidste år...

Jeg har søgt overalt her i området.. Malmø, Arlöv, Landskrona osv.. Ingen reagere på mine mails.. og de fleste skriver ikke et tlf nummer så man kan ringe til dem...

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 25.01.2009 18:27:48

Når i indgiver ansøgningen for Danmark så får din mand processuelt ophold, det har jeg i al fald fået at vide.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2009 18:56:10

Ja, din ægtefælle får processuelt ophold i Danmark, når ansøgningen afleveres, men for at aflevere ansøgningen skal man jo opholde sig lovligt i Danmark, og det kan man kun gøre, hvis man har gyldigt visum eller en opholdstilladelse fra et andet Schengen-land.

Har du set dagens udgave af Sydsvenska Dagbladet? Hver søndag er der et boligtillæg med rubrikannoncer, ofte fremleje. Og ofte står der telefonnr., så man kan ringe og tage på besøg samme dag for at se lejligheden. Det handler faktisk ofte om bare at være først ude om morgenen!

Mette-pii

Indlæg af Mette-pii » 25.01.2009 19:02:38

Nej den avis har jeg ikk lige kigget i, men en masse andre uden held. Men så må jeg prøve den på søndag =)

Ved ikke hvad jeg gør hvis vi ikke finder en anden bolig. Der må være noget derude...

Alle svenskerne er med hver aften i min aftenbøn :)

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 25.01.2009 19:13:32

skaanebo skrev:Ja, din ægtefælle får processuelt ophold i Danmark, når ansøgningen afleveres, men for at aflevere ansøgningen skal man jo opholde sig lovligt i Danmark, og det kan man kun gøre, hvis man har gyldigt visum eller en opholdstilladelse fra et andet Schengen-land.
Man kan også indgive ansøgningen ved en dansk repræsentation i det land man er bosat i, ifølge ansøgningspakken.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2009 20:13:50

Javist, men det forudsætter også, at du opholder dig lovligt i landet, for at du kan gå ind på den danske ambassade og indlevere ansøgningen. Dvs. igen, at du skal have et gyldigt visum eller opholdstilladelse. Hvis du har processuelt ophold i Sverige, kan du naturligvis godt indlevere ansøgningen til Danmarks ambassade i Stockholm, men jeg har svært ved at tro, at ambassaden uden videre vil give dig processuelt ophold til Danmark blot fordi du har afleveret din ansøgning hos dem. Men der er jo stadig ikke mange, der har prøvet den praksis, så det er svært at sige, hvordan myndighederne forholder sig til sådan en situation.

Besvar