sverige eller ej - stor forvirring, hjæææælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fercih

sverige eller ej - stor forvirring, hjæææælp

Indlæg af fercih » 22.01.2009 21:35:59

Hej Alle

Jeg er en 24årig kvinde, som er uddannet sygeplejerske og er gift med min fætter fra Tyrkiet sommer 2007.
Vi har søgt om turistvisum, som han har fået og kommet til Danmark februar 2008. Derpå har vi søgt familiesammenføring i DK, da jeg på daværende tidspunkt ikke var klar over "formodningsreglen", dette har vi i dec. måned fået afslag og min mand er rejst til Tyrkiet. Vi har klaget over sagens afgørelse men kan først få svar i maj. I mellemtiden har vi søgt turistvisum på ny.

Dog overvejer jeg at flytte til sverige (bor og arbejder dog i århus nu) og søge gennem EU reglerne, da samtlige jeg har talt med mener at en klage til Integrationsministeriet ikke vil ændre på udlændingeservice's afgørelse, og vi derfor må blive nødt til åbne en retssag - er der nogen der ved mere om dette??? Er det korrekt nok, eller er der en chance for at vi gennem klagen kan få opholdstilladelsen? Skal man så evt. blive i DK???

Jeg havde forstået at jeg kunne bo i Sverige men arbejde i København - er dette korrekt nok?
Hvis jeg så flytter til Sverige, er det så bedst at vi søger om turistvisum til mn mand, og efter at jeg har arbejdet der i 70dage kan vi søge til DK? hvis han selvfølgelig når at få visum - eller skal vi bo der i 70 dage sammen?
Eller er det bedre direkte at søge opholdstilladelse til sverige? For jeg nemlig meget gerne tilbage til århus når det hele er overstået...

Håber på at i kan hjælpe endnu en fortvivlet i nød

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.01.2009 22:07:35

Den hurtigste måde er at du flytter til Sverige, arbejder i København, får svensk visum til din mand, som så kommer på besøg hos dig i 70 dage, og derefter kan I uden videre flytte til Danmark sammen og indgive ansøgning efter EU-reglerne.

fercih

Indlæg af fercih » 23.01.2009 09:41:31

Mange tak, det var også det jeg havde tænkt skaanebo
Men jeg har læst i folderen om sverigesløsningen, og mener der står der, at Sverige måske ikke vil give visum, da de ikke kan forstå at man søger om et kort ophold og ikke søger om et permanent? Er det rigtigt nok? Kan jeg regne med at få det visum?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.01.2009 10:16:51

Jeg ved ikke, om de vil synes, det er underligt, men uanset hvad de måtte syntes, så har I et retskrav på at få udstedt gratis visum til din mand, medmindre han vil udgøre en fare for den svenske stat (hvis efterretningstjenesten fx mistænker ham for at være terrorist :wink: ), så når blot I undlader at omgås ekstremistiske miljøer, burde det være en smal sag at få visum til Sverige.

fercih

Indlæg af fercih » 26.02.2009 14:54:07

Tak for de hurtige svar skaanebo - og skal nok holde mig fra ekstremistiske miljøer :)

Men jeg har flere spørgsmål;

Vi havde søgt om visum til min mand, igen - til DK, lige så snart han blev sendt til Tyrkiet, og skulle gerne få svar på det midt i marts. Men jeg har i mellemtiden valgt at flytte til sverige, og arbejde i KBH, og har fundet arbejdet lidt hurtigere end forventet. Det falder tidsmæssigt sammen med svaret på visummet, og vi håber derfor at få svar hurtigst muligt.
MEN - hvis vi ikke når at få svar, er jeg vel forpligtiget til at ringe ind og fortælle at jeg flytter til sverige - vil visumkontoret så sende min ansøgning videre til sverige? eller skal jeg søge påny? for det kommer vel også til at tage 10-12 uger inden vi får svar på det??
Er det mon bedre at vi søger om opholdstilladelse til Sverige i stedet for visum?
Min mand har besøgt den svenske ambassade i Istanbul, og de har der ift opholdstilladelse fortalt, at de vil undersøge hvorfor Danmark ikke har givet opholdstilladelse, og kan på denne baggrund også afvise opholdstilladelse - hvad kan vi i så fald gøre?
Jeg er i hvert fald meget forvirret af de forskellige muligheder, da jeg desværre står med en fornemmelse af at det hele kommer til give bagslag.

Lige nu håber vi selvfølgelig på at visummet til DK når at komme igennem inden jeg flytter, men har talt med en advokat som påpeger, at fordi vi tidligere har søgt om familiesammenføring, kan vi godt få afslag på turistvisummet - er det rigtigt nok?

Håber på hjælp og lidt lys forude...

fercih

Indlæg af fercih » 26.02.2009 14:58:02

også lige en ps:

Når jeg flytter til sverige skal jeg på "skattverket" oplyse min nye adresse og få opholdskortet sendt - skal jeg der også tilmelde min mand med det samme, eller skal jeg vente til vi evt. får svar på det danske visum?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.02.2009 17:40:19

Hvis du er allerede er flyttet til Sverige, vil Danmark næppe udstede et visum til din mand, da de så vil formode, at han vil tilbringe størstedelen af tiden hos referenten, som er dig, og som nu bor i Sverige. Dvs., afslag i Danmark med besked om, at han i stedet skal søge om visum til Sverige. Den danske ambassade vil næppe lade ansøgningen gå videre til Sverige, medmindre det handler om, at Danmark og Sverige deler repræsentation i det pågældende land, hvor et land varetager det andet lands interesser, så du må med andre ord indstille dig på, at der skal søges helt forfra, denne gang via den svenske ambassade.

Det er korrekt, at når man søger om et almindeligt besøgs- eller turistvisum, så vil tidligere afslag på visum til en anden Schengen-stat tælle med i vurderingen og dermed reelt gøre det sværere at få visum, hvis man først en gang tidligere er blevet nægtet et Schengen-visum.

Men i jeres tilfælde behøver I jo ikke søge om et almindeligt besøgsvisum. Din mand kan som ægtefælle til en EU-borger i Sverige derimod søge om et særligt visum efter EU-retten, og det skal "udstedes uden unødigt ophold" og er tilmed ganske gratis.

Du finder blanketten til visumansøgning på www.migrationsverket.se.

Det virker dog som om, du endnu ikke er flyttet til Sverige, og derfor er der jo stadig en mulighed for, at Danmark vil udstede et visum til din mand, inden du flytter. Men så snart du er flyttet, er den chance altså minimal.

Når du flytter, tilmelder du dig på Folkbokföringen på Skatteverket, og medmindre din mand er med og står ved din side og allerede har et EU-opholdsbevis i hånden, så kan han ikke blive folkeregistreret og få et svensk personnr. endnu. Han kan søge om opholdsbevis enten på den svenske ambassade, evt. samtidig med visumansøgningen, eller han kan vente med at søge om det, indtil han er kommet til Sverige og indgive ansøgningen på Migrationsverket. Så snart han har søgt, er han også berettiget til at arbejde i Sverige - han behøver altså ikke gå og trille tommelfingre og vente på opholdsbeviset, men kan begynde med det samme, hvis ellers han kan finde arbejde. Det kan så give lidt praktiske problemer, fordi han ikke kan blive folkregistreret og få et svensk personnr., men det skal altså nok komme.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.02.2009 19:34:28

I EU-retten er der ikke krav om, at I reelt skal have boet sammen i samtlige 70 dage. Der siges blot, at EU-borgeren (det vil sige dig) skal bo der i en periode, og at partneren blot skal slutte sig til dig dér. Hvor længe han skal have opholdt sig sammen med dig i det andet EU-land, stilles der ingen krav om. Det er alene noget, som Danmark har "fundet på", uden at have lovhjemmel til det. Så det afgørende er, hvor længe du har været der. At det så måske kan være en god idé at være sammen i det pågældende EU-land, er så noget andet. Men altså ikke noget krav.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fercih

Indlæg af fercih » 26.02.2009 21:16:23

Mange tak for svarene - igen :)

OK, jeg prøver virkelig at få styr på alle de her blanketter, men har meget svært ved at forstå det svenke, og jeg søger derfor på engelsk på hjemmesiden migrationsverket.
Men de blanketter jeg skal bruge for at søge visum med EU - det:
-appl. for residence card - 145011
- family appendix for aplicants - appendix D???

Jeg har vist ikke helt styr på, men håber selvølgelig på at han når at få visum til DK inden jeg flytter...

Jeg er opgså i tvivl om, om opholdsbeviset gælder som opholdstilladelse eller ej - jeg vil jo bare have at han kommer med et visum, eller er det mon bedre direkte at søge om opholdstilladelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.02.2009 21:31:24

Opholdsbevis og opholdstilladelse dækker over det samme - forskellen er blot, at opholdsbevis får man ved brug af EU-reglerne, hvorimod opholdstilladelse gives efter nationale regler.

Fra Migrationsverkets hjemmeside på engelsk

"Relatives of EEA nationals (citizens of the EU, Norway, Iceland and Liechtenstein) or Swiss nationals do not need to pay a fee for their visa applications if they are going to travel together with that relative or meet in connection with the journey. The applicant must present a certificate which confirms marriage or relationship.

The following persons are classified as relatives
husband, wife, co-habitee *
registered partner
a child under the age of 21 years or an older child who is dependent on his/her parents for his/her keep
parents who are financially dependent on children in Sweden

* Does not apply to persons co-habiting with Swiss citizens.

Relatives of Swedish nationals must, however, pay a fee to apply for a visa.
Who makes the decision on visa applications?

In the vast majority of cases the mission abroad can reach a decision after making certain checks with the other Schengen countries.

If the mission abroad is uncertain about how to assess your application, it could pass the application on to the Migration Board in Sweden, which then makes the decision.
More information about the Schengen cooperation
How long will it take?

Normally, a decision is made within two weeks although processing times at the missions abroad vary. If you need accurate information about this, please contact the mission abroad which will process your application. In cases where the Migration Board is to make a decision it could take longer as the mission abroad must then send the application by mail to the Migration Board. To be certain that you will receive your visa in time you should submit your application at least two months before you are due to travel to Sweden. During the holiday period June-August it could take longer."

Blanketterne, I skal bruge til en visumansøgning, er

Entry visas
Application for Schengen Visa, A visa is a permit issued for stays of short duration
http://www.migrationsverket.se/blankett ... 031_en.pdf

Bemærk i øvrigt at din ægtefælle ikke behøver at svare på en hel del af de sædvanlige spørgsmål på blanketten i kraft af EU-retten som ægtefælle til en EU-borger - det er også markeret med * på blanketten

samt

Family appendix for applicants - Appendix D, http://www.migrationsverket.se/blankett ... 031_en.pdf

Endelig skal du selv som referent og den, der inviterer, udfylde

http://www.migrationsverket.se/blankett ... 031_en.pdf

Som nævnt kan I vælge også at søge om et opholdsbevis. Her skal bruges nogle andre blanketter, men hvis du gerne bare vil have din ægtefælle til Sverige hurtigst muligt går det som regel lettest blot at søge om visum, og dernæst ved ankomsten søge om et opholdsbevis.

fercih

Indlæg af fercih » 12.03.2009 15:40:59

Tak for de hurtige svar - håber lige på et hurtigt igen :)

Nu har jeg fået et personsbevis og dertilhørende nummer, og er ved at udfylde invitationen.
Der er nogle spørgsmål, som jeg er lidt usikker på hvad jeg skal skrive - kan i hjælpe?

Purpose of visit:
- er det ikke nok hvis jeg skriver her at min mand kommer for at besøge mig?

Are there any other reasons that make the visit particulary important?
- øh- at vi vil være sammen? :) skal jeg mon her tydeliggøre at jeg er EU borger i Sverige, eller er det ligemeget?

Where is your relative/friend planning to go after visiting Sweden?
- Her tænker jeg at jeg vil skrive, min mand vender tilbage til Tyrkiet, er det ok?

Håber på hjælp - igen igen
Tusind tak på forhånd
:)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.03.2009 16:28:39

Hvordan gik det med den danske visumansøgning?

Purpose of visit - besøge ægtefælle

Particularly important - ja, I har ikke set hinanden i x antal måneder, og som ægtefælle til en EU-borger skal visum udstedes "uden unødigt ophold"

After Sweden - going home

fercih

Indlæg af fercih » 12.03.2009 18:27:04

First of all - tnx :D

Vi er nu i den 12. uge ift. det danske visum - jeg har ringet x flere, og fik at vide der ville gå 10-12uger. I mandags fik jeg dog at vide de var en del bagud, og der ville gå nogle uger endnu :( Men det kommer jo ikke som den største overraskelse, ALT går for langsomt i det her system, og tilliden er ikke på det højeste desværre

I mellemtiden har jeg idag fået et brev om adresseflytning, og på nuværende tidspunkt bliver/er det nok forsent at håbe på, at det danske visum kan nå at komme endnu. Overvejer om jeg skal ringe ind og annulere ansøgningen, fortælle dem at jeg er flyttet, eller om jeg bare skal vente til de selv får det oplyst via folkeregisteret - har ikke engang fået et spørgeskema endnu jo...

ift. "uden unødigt ophold" - skal jeg skrive dette på skemaet?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.03.2009 18:57:38

Ja, det kan aldrig skade at minde dem om, at du er EU-borger, at visum dermed skal være gratis, og at det tilmed skal udstedes hurtigst muligt i henhold til EU-retten. Det er trods alt ikke hver dag, de får den slags ansøgninger og derfor bør du selv gøre dem opmærksom på, at ansøgningen skal behandles efter EU-reglerne.

fercih

Indlæg af fercih » 12.03.2009 19:06:19

ok, det gør jeg så :)

Også kom jeg lige i tanke om ift. hvor længe vi ikke havde set hinanden; hvis jeg nu skriver 3 måneder, skal jeg så yderligere forklare?
Han var jo i Danmark på procesuelt ophold, og blev "shipped of" - ellers har jeg jo besøgt ham i Tyrkiet, og vi har reelt sidst set hinanden d.15 februar....

Besvar