Til Danmark via Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
meisen

Til Danmark via Sverige

Indlæg af meisen » 19.01.2009 13:30:32

Hej,

jeg er tyrkisk gift og vil nu gerne have min mand til Danmark. Han fylder dog kun 23 år i maj og vi overvejer nu, p.g.a hans alder, at flytte til Sverige. Vi kan dog ikke helt gennemskue hvad der er den bedste løsning.

Har tænkt på at bruge EU-lov, men er i tvivl om vi stadig skal skaffe de 58.000 der normalt stilles ved FS – kravet om sikkerhedsstillelse.

Min mand har ikke været i militæret endnu og hans pas udløber derfor i nov 2009. Vi har dog læst os til, at man kan betale sig fra, at skulle udtjene værnepligten, hvis man bor i et europæisk land i 3 år. Dette ville vi gerne om muligt gøre via Danmark. Vi ville derfor gerne hurtigst muligt tilbage til Danmark igen.

Hvordan kommer vi nemmest og hurtigst igennem forløbet?

Håber virkelig at i kan hjælpe os.

På forhånd tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.01.2009 17:59:28

Der er intet om bankgaranti, 24 års-regel og tilknytningskrav, når I gør brug af EU-reglerne

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.01.2009 18:30:14

Som du allerede selv har fundet ud af, så kommer I nemmest og hurtigst igennem forløbet ved, at du øjeblikkeligt flytter til Sverige (eller et andet EU-land). Når du har boet i 10 uger i Sverige, og din mand har boet sammen med dig (på turistvisum), så kan du flytte tilbage til Danmark igen og søge et opholdskort til din mand via EU-reglerne.

Dette forudsætter alene, at du har været selvforsørgende, arbejdstager eller studerende, medens du boede i Sverige. Hvis du arbejder i Danmark, medens du bor i Sverige, og lever af din løn fra det danske job, anses du for at have været selvforsørgende.

Bankgaranti, boligkrav, 24-års regel, tilknytningskrav, krav om fornyet ansøgning hvert 2. år, krav om deltagelse i integrationsprogram. Ingen af disse ting findes i EU-reglerne, de findes kun i de danske regler.

Til gengæld er det helt udelukket, at din mand kan modtage sociale ydelser i Danmark de første 5 år, hvis I søger efter EU-reglerne. Men det er i praksis også stort set udelukket, hvis I søger efter de danske regler, så det er en ganske minimal ulempe, der her er tale om.

Jeg anbefaler derfor helt generelt ALLE, som ønsker familiesammenføring i Danmark, at benytte sig af EU-reglerne, hvis de på nogen som helst måde har mulighed for at bosætte sig 10 uger i et andet EU-land.

Listen af fordele ved EU-reglerne er nemlig alenlang, og ulemperne er omvendt ganske få og små.

Vær dog opmærksom på, at Udlændingeservice for at chikanere dem, som benytter sig af EU-reglerne, systematisk sylter alle ansøgninger i 6-7 måneder, før de behandler dem. Og at Udlændingeservice samtidig i strid med reglerne påstår, at din mand ikke må begynde at arbejde i Danmark, før de er færdige med at sylte jeres ansøgning.

Det er muligt at indlevere en ansøgning, medens man stadig bor i Sverige (eller et andet EU-land), og da de svenske myndigheder ikke er nær så træge som de danske, kan det være en økonomisk fordel at blive boende i Sverige, indtil Udlændingeservice ikke kan tillade sig at sylte ens ansøgning længere.

I praksis vil dette dog kun gøre en forskel, hvis din mand har realistisk udsigt til at kunne finde sig et job i Sverige i løbet af nogle få måneder. I modsat fald kan I lige så godt flytte videre til Danmark allerede efter 10 uger, og så blot indstille jer på, at der går mindst 6 måneder, før Udlændingeservice er færdige med at sylte jeres ansøgning. Men de 6 måneder kan din mand jo f.eks. bruge på at begynde at lære dansk. Dog uden offentlig støtte, da man ikke har ret til gratis danskundervisning efter EU-reglerne, og i det hele taget ikke, før man får udstedt sin opholdstilladelse.

giwe

Indlæg af giwe » 27.01.2009 22:46:39

Hej fundiver199...

Da jeg ringede til US forleden og forespurgte om familiesammenføring via EU-reglerne, oplyste et noget afvisende kvindemenneske mig om at den med 10 ugers ophold var noget pjat og at det helt afhang af den konkrete sag. Jeg fik endvidere at vide at jeg skulle have job i det EU land jeg flyttede til for at kunne gøre brug af EU reglerne... ellers kunne det tyde på misbrug af reglen.

Det jeg læser du skriver er, at det burde kunne lade sig gøre med et min. 10 ugers ophold samt at jeg ville kunne bibeholde mit job i Danmark... I så fald at jeg fremlejede min lejlighed her i DK (skal den egentlig fremlejes eller kan jeg betale huslejen selv), flyttede 11 uger til Sverige men passede mit job her i Danmark, ville jeg så kunne gøre brug af EU-reglerne... eller har jeg misforstået noget?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2009 07:59:07

Du burde faktisk indgive en form for anmeldelse imod den kvinde i Udlændingeservice, som du talte med, for du er blevet udsat for åbenlys misinformation. Og jeg har svært ved at tro, at den interne information i Udlændingeservice til sagsbehandlerne skulle være SÅ dårlig, at hun ikke ved, at reglerne nu også gælder for selvforsørgende.

At du skal arbejde i det EU-land, hvor du bor, er således lodret forkert.

At der ikke eksisterer nogen "fast" regel om 10 uger er derimod rigtigt nok. Men det betyder alene, at mindre end 10 uger også kan være nok. Der er tidligere givet tilladelser til folk, som kun havde boet 2 uger i et andet EU-land. Der er således IKKE nogen risiko for, at man får afslag, fordi Udlændingeservice "ud fra en konkret vurdering" mener, at 11 eller 12 uger lige præcis i den pågældende sag ikke er nok. Hvori skulle denne "konkrete vurdering" da også bestå? At 8 uger er nok for rødhårede, hvorimod der kræver 12 uger for fregnede? Det er jo helt meningsløst og administrativt umuligt.

Læser du deres vejledning står der da også alene, at 10 uger ikke nødvendigvis er nok f.eks. hvis "arbejdet alene har haft marginal karakter". Men i så fald gives afslaget jo fordi man ikke opfylder kravet om at have været arbejdstager, studerende eller selvforsørgende, og ikke fordi opholdet var for kort.

Hvis man ikke opfylder de gældende krav, d.v.s. at være "reelt etableret" i det andet EU-land og være enten studerende, arbejdstager, pensionist eller selvforsørgende, så kan man naturligvis bo i 100 år i det andet EU-land uden at opnå status som EU-borger. Det er klart. Men det er jo ikke det samme som, at det måske kan tage 100 år at opnå status som EU-borger, også selvom man opfylder samtlige krav.

Det er derfor ren tågesnak og forsøg på at skræmme folk fra at søge ved at få det hele til at virke langt mere usikkert, end det er, når det postuleres, at man slet ikke kan sige noget om, hvor lang tid, man skal boet i et andet EU-land for at opnå status som EU-borger. I dette tilfælde stammer den bevidste vildledning af ansøgerne dog fra den danske regering og ikke fra den pågældende sagsbehandler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2009 08:07:34

P.S. Det er mig ubegribeligt, at både Udlændingeservice og regeringen tilsyneladende tror, at de stadig kan slippe afsted med denne form for vildledning af ansøgerne, efter at Ombudsmanden har været inde og undersøge sagen, og efter Berlingske Tidendes afsløringer i sommers.

Men i virkeligheden er det jo fløjtende ligegyldigt, hvad èn eller anden krampe inden i "servicen" fyrer af af løgnehistorier, når man ringer og spørger.

Så folk må bare indse, at Udlændingeservice ikke er sat på jorden for at hjælpe og vejlede ansøgerne, men for at opfylde regeringens og Dansk Folkepartis ønske om at gøre livet så surt som muligt for de danskere, som ønsker at opnå FS med deres ægtefælle og børn på fair vilkår, og mon muligt skræmme dem til helt at opgive deres forehavende.

Betragt derfor Udlændingeservice som en fjende, der skal overvindes i processen, og ikke som et sted, hvor man henvender sig for at få hjælp, råd og vejledning.

Er det hjælp og vejledning, man har behov for, så kan man få den her i ÆUG, eller hos de EU-instanser, som der efterhånden er blevet linket til i 117 forskellige indlæg i forum.

giwe

Indlæg af giwe » 29.01.2009 03:27:21

.. helt enig... men blev helt paf og glemte i farten at få navnet på vedkommende :(

Besvar