Kan man søge efter EU-reglerne mens man er bosat i Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ivana

Kan man søge efter EU-reglerne mens man er bosat i Sverige.

Indlæg af Ivana » 09.12.2008 09:45:01

Hej med jer.

Håber i kan hjælpe , for jeg er simpelthen så forvirret..

For et stykke tid siden var Birthe Rønn Hornbech med i Jersild på DR 1, hvor hun fortalte at man kunne søge familiesammenføring efter EU-reglerne mens man boede i Sverige.
Er det korrekt? Jeg har skrevet mails til integrationsministeriet, men jeg har ikke hørt noget.
Jeg har været bosat i sverige i snart to år og min mand har haft opholdstilladelse i halvandet år. Jeg pendler hver morgen til arbejde, og han går i skole i SE.
Jeg troede umiddelbart at man skulle flytte til DK før man kunne søge, hvilket jeg ikke har interesse i da der ikke er noget som virker særligt sikkert.
Vil ikke sælge lejlighed og opgive alt for at komme til DK og få et afslag.
Hvis man kunne søge fra Sverige ville man være på den mere sikre side..

Er der nogen som har hørt, eller læst noget.. Hvis ja må i lige skrive..
PFT 1000 tak

Mvh en forvirret Ivana :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.12.2008 10:55:59

Det er helt korrekt, og der har også været flere indlæg her på forum om samme emne.

I kan søge efter EU-reglerne, mens I bor i Sverige og først flytte efterfølgende

Ivana

Indlæg af Ivana » 09.12.2008 11:39:20

Så er jeg bare ikke up to date.
Men Skaanebo, hvor kan man læse det??

Vil virkelig godt være på den sikre side.
Når man skal udfylde ansøgningen om familisammenføring står der på den den skal indleveres når vedkommende er kommet til danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.12.2008 12:28:23

Jeg forstår godt dine følelser, men det ER altså ikke usikkert. Hvis du er dansk statsborger og bor i Sverige, så er du omfattet af EU-reglerne. Og så har du i lighed med en svensk statsborger et helt generelt retskrav på at tage din ægtefælle med til Danmark, hvis du blot er selvforsørgende på den ene eller anden måde. D.v.s. ikke bistandsklient e.l.

Jeg ved godt, at regeringen bliver ved med at sige, at de vil forsøge at få lavet EU´s opholdsdirektiv om, fordi de er voldsomt utilfredse med dette, og at folk sandelig ikke skal tro, at grænserne står åbne. Men dette er altså mest af alt en del af det indenrigspolitiske spil i Danmark. Der ligger ingen realiteter bag det, og senest har EU-kommissionen meldt ret klart ud, at den ikke ser noget behov for at revidere direktivet allerede nu efter 4 år.

Selv hvis det skulle lykkes for regeringen at "skrue tiden tilbage til før Metock-dommen", som den taler om, vil det ingen betydning have for dig. Metock-dommen fjernede nemlig alene kravet om, at 3. lands borgeren skulle have opholdstilladelse i èt EU-land, før EU-reglerne kunne bruges i et andet EU-land. Og din ægtefælle har jo allerede for længst fået en opholdstilladelse i Sverige.

Hvis den danske regering også skulle slippe afsted med at genindføre kravet om, at reglerne kun kan bruges af dem, som har arbejdet i samme land, som de har boet i, så svarer dette reelt til helt at afskaffe Opholdsdirektivet og dermed skrue tiden tilbage til 2003 eller endnu tidligere.

At Danmark indtil 5/10 2008 har nægtet at anerkende grænsegængere som værende omfattet af direktivet er således ikke noget, man på nogen måde kan finde belæg for i direktivet. Danmark har ganske enkelt ikke overholdt direktivet før 5/10 2008, men overholder det nu fuldt ud.

Besvar