Kan nogen hjælpe mig i min sag?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
laraemilya

Kan nogen hjælpe mig i min sag?

Indlæg af laraemilya » 04.12.2008 20:58:38

Jeg er Q på 22 år, dansk statsborger - bosat i Sverige i 2½ år med min mand, som har haft opholdstilladelse lige så længe. Vi har et barn på 20 mdr. og 1 på vej.

Vi vil meget gerne vende tilbage til DK, men jeg har ikke arbejdet i Sverige. Jeg har altid troet at det hed sig at man skulle have arbejdet i min. 2 uger, men efter at have læst lidt herinde, kan jeg se at det vist ikke længere er aktuelt.
Ergo skal jeg IKKE først vente til barnet er født og barslen er færdig, for derefter at søge arbejde i Sverige og komme til DK.

Men hva ? Min mand har aldrig arbejdet her, ej heller gennemført et SFI kursus (Svensk For Invandrere).

Er det bare at sende en ansøgning, eller er der andre ting vi skal have styr på først?

På forhånd mange tak!

En der længter hjem.... :cry:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.12.2008 18:09:20

Ja, I kan uden videre rejse hjem til Danmark og efterfølgende indgive ansøgning efter EU-retten. EU-opholdsbevis til din mand vil så blive udstedt inden for 6 måneder efter ansøgningen hos Udlændingeservice eller statsforvaltning

Besvar