Jeg har egentlig to spørgsmål, som jeg ville høre, om I havde erfaringer med.
1) Spørgsmål 1: Det første handler om mig. Jeg er selv dansk statsborger, og min kæreste er fransk statsborger. Vi har kendt hinanden i cirka 8 måneder.
Som jeg lige har kunne læse mig frem til, kan hun jo rejse frit ind og opholde sig i 3 måneder. Herefter skal hun have et EU-opholdskort, eller i hvert fald søge om et. Hun kunne f.eks. finde sig et arbejde på 10-12 timer, men hun kan også bevise, at hun er i stand til at forsørge sig selv. Er det korrekt forstået? Og med hensyn til tilstrækkelige midler; er det så tilstrækkeligt med 100.000 på bankkontoen?
Er der andre måder hvorpå hun kan blive her sammen med mig? Kan vi blive ''familiesammenført'' efter EU-reglerne, således at hun er ''bundet'' til mig, og jeg forsørger hende, således at hun ikke behøver at bevise at hun har arbejde eller egne tilstrækkelige midler?
Nu er vi jo kun kærester - er det et problem? Bør vi blive gift først?
Spørgsmål 2: Drejer sig om en bekendt jeg har i Litauen. Han er selv ikke-EU statsborger, men har boet i 10 år i Litauen med hans litauske kone. De ønsker nu at flytte til Danmark sammen. De er gift. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad rækkefølgen er. Behøver de en CPR-adresse fra dag ét af? Skal hun have et arbejde og/eller egne midler, før de kan komme herop sammen? Jeg synes ikke Nyidanmark beskriver det særlig godt.
Tusind tak på forhånd