Plan for endelig at kunne bo sammen! Giv gerne råd <3

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Habubu

Plan for endelig at kunne bo sammen! Giv gerne råd <3

Indlæg af Habubu » 19.08.2024 14:55:32

Hej alle sammen!

Jeg har trawlet ÆUG forum og nyidanmark osv. i noget tid - så godt jeg kan (har læse- og koncentrationbesvær pga. sygdom) - og tror måske endelig jeg har fundet en vej til at være sammen med min kæreste fra USA. Vi har været sammen long distance i snart 3 år og har søgt arbejde til ham i DK i 1,5-2 år uden held. Han er CNC-operatør, så hans job er på positivlisten og vi har derudover søgt efter den reducerede pay limit scheme, men det giver slet ikke noget retur desværre.

Jeg blev syg nogle måneder efter vi mødtes og har været det siden da - og derfor har familiesammenføring været out of the question, men nu regner min sagsbehandler med at jeg vil få godkendt førtidspension, hvilket jo åbner en masse døre! Så der er endelig lidt håb igen!

PLANEN:
Så nu tænker vi
- Bliv viet i USA (fordi jeg alligevel skal derover snart)
- Flyt til et andet EU land for at gå under EU rettens regler for FS
- Flyt tilbage til DK og endelig få mulighed for at starte det liv sammen vi så gerne vil have <3

Virker det fornuftigt?
Er der noget, som ikke hænger sammen, som jeg måske har misforstået?

Tak fpr alle de gode info og råd som er samlet i jeres forum!

gambler

Re: Plan for endelig at kunne bo sammen! Giv gerne råd <3

Indlæg af gambler » 19.08.2024 18:49:01

jo det ville sikkert være fint, jeg dog ikke så meget inde i EU regler, men :

1) du skal huske at opgive din nuværende bolig, sætte tilsalg, udleje eller lign, (det må ikke være ren proforma)

2) du skal bare være en person med midler nok til at være selvforsørgende (jeg kender ikke beløbsgrænser)

3) sverige er ikke så nemt som det har været, men det virker vel stadig, og ellers andre EU lande

4) du skal bo der minimum 3 måneder, men nok gerne lidt mere

det har jo også en pris at foretage sig ovennævnte, og der lidt mildere garanti man skal stil til FS under danske regler (57.000)
medmindre du har børn fra tidligere, så der en masse krav som forsvinder, men JA det er nemmere med EU regler

der ikke så meget aktivitet i dette forum mere, derimod på facebook :

https://www.facebook.com/groups/228352167178526

det så en gruppe for danske regler, men der også en gruppe for EU regler, kan ikke huske navn på den, så den kan jeg ikke
linke til, men ellers bliver du bare medlem i den jeg linker til og ? efter den

nb : jeg er IKKE en af experterne, så det bare frit fra hoften, men måske du kan bruge det,

held og lykke

(min kone er under danske regler, og havde overvejet eu, men det ville i vores tilfælde være enormt bøvlet, og meget dyrere)

mhg

Re: Plan for endelig at kunne bo sammen! Giv gerne råd <3

Indlæg af mhg » 22.08.2024 09:31:42

Det er en helt fin plan, forudsat at du kan fremleje din bolig lovligt, mens du er i det andet EU-land.

Tyskland er nok et bedre valg end Sverige, og som førtidspensionist er det enkelt at få jer begge meldt i en lovpligtig Krankenkasse (krav for at din mand kan få opholdskort).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar